با انواع پروتز بالای آرنج آشنا شوید

هدف از نگارش این مطلب کاهش عوارض و مشکلات پس از قطع عضو بالای آرنج و آشنایی شما عزیزان با انواع پروتز بالای آرنج می باشد. پس در صورت دست و پنجه نرم کردن با با این عارضه، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.
عوامل متعددی از قبیل بیماری سرطان و وجود توده غیر قابل درمان در دست، تصادفات رانندگی، حوادث برق گرفتگی و … ممکن است منجر به قطع عضو از بالای آرنج شود که این امر محدودیت های حرکتی زیادی را در فرد ایجاد خواهد کرد. با پیشرفت هایی که امروزه در زمینه تولید پروتزها صورت گرفته است، می توان بخش زیادی از عملکردهای دست را به کمک دست مصنوعی بالای آرنج باز یافت.

مرکز تخصصی پروتز دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

قطع عضو یا آمپوتاسیون چیست؟ 

پیش از هر چیز قصد داریم به شرح علت قطع عضو و آمپوتاسیون بپردازیم. جراحی قطع عضو به عنوان آخرین روش درمان برخی از بیماری ها به کار گرفته می شود. همچنین در صورتی که در عضلات یا استخوان های دست یا سایر اعضای بدن تومور وجود داشته باشد و باقی ماندن آن در بدن منجر به آسیب به سایر نقاط بدن شود یا خطر مرگ بیمار را تهدید کند، جراحی قطع عضو ضرورت می یابد. البته به طور کلی از اصلی ترین دلایل قطع عضو، می توان به جریان ناکافی خون به دلیل آسیب یا باریک شدن شریان ها اشاره نمود.
دست مصنوعی بالای آرنج

آسیب دیدن اندام های بدن خصوصا دست و پا در طی سوانح رانندگی، به گونه ای که امکان پیوند و ترمیم وجود نداشته باشد، جراحی قطع عضو را ضروری می کند. به لطف پیشرفت هایی که امروزه در صنعت پزشکی روی داده است، امکان بازیابی توانایی های از دست رفته به کمک اندام های مصنوعی وجود دارد که در ادامه با این پروتزها آشنا خواهیم شد.

تاثیرات روان شناختی قطع دست 

پس از قطع عضو از بالای آرنج یا قطع سایر نقاط بدن، بیمار باید علاوه بر کنار آمدن با از دست دادن عملکرد اندام قطع شده، با تغییرات بدن خود و درک دیگران از تصویر بدن خود نیز کنار بیاید. یکی از رایج ترین عوارض ناشی از قطع عضو، افکار و احساسات منفی می باشد، خصوصا در افرادی که به طور ناگهانی ناچار به قطع عضو شده اند، زیرا این دسته از افراد فرصت کافی جهت آمادگی ذهنی این عارضه را نداشته اند. از جمله تاثیرات روان شناختی قطع دست و پا به خصوص قطع دست از بالای آرنج، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • احساس اندوه
  • ابتلا به افسردگی 
  • احساس خودکشی
  • اختلال اضطراب 
  • امتناع از پذیرش این عارضه و انکار آن
آن دسته از بیمارانی که به دلیل تروما ناچار به قطع دست شده اند نیز در معرض ابتلا به اختلال استرس پس از ضربه می باشند. احساسی را که فرد دچار قطع عضو تجربه می کنند، همانند زمانی است که یک دوست نزدیک را از دست داده و با اندوه و نا امیدی زیادی مواجه خواهد شد. به جهت کنار آمدن با احساسات ناشی از این عارضه، به گذر زمان و‌ کمک سایر افراد نیاز می باشد، مخصوصا در افرادی که دست خود را از بالای آرنج از دست داده اند و در انجام بسیاری از امور با مشکل مواجه شده اند.

قطع عضو از بالای آرنج 

به طور معمول قطع عضو از بالای آرنج در مواردی انجام می شود که تومورهای بدخیم و پیشرفته ای در این ناحیه وجود داشته و عدم قطع دست منجر به آسیب سایر بافت ها و عوارض جبران ناپذیری می شود. محل قرار گیری تومور و بزرگی آن، ناحیه قطع عضو را مشخص خواهد کرد، این جراحی را می توان یک جراحی گسترده دانست که در طی آن جراح تمامی تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا اندام بیمار را تا جای ممکن حفظ نمایند. قطعا پس از این جراحی، بیمار از درد و‌ تورم در این ناحیه رنج می برد که به جهت کاهش آن، پزشکان از پانسمان محکم استفاده خواهند کرد.

ریکاوری پس از قطع عضو از بالای آرنج 

مراقبت پس از جراحی قطع عضو از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت عدم انجام مراقبت های لازم، احتمال ایجاد عفونت وجود دارد. بنابراین موارد ذکر شده در زیر را پس از این جراحی به کار گیرید تا از بروز بیماری های دیگر پیشگیری شود.

مراقبت های لازم در مدت اقامت در بیمارستان

در مدت زمانی که پس از جراحی در بیمارستان بستری هستید، انجام موارد زیر بسیار حائز اهمیت می باشد:
  • مراقبت از زخم ها
  • تمرینات کششی و تقویتی عضلات 
  • یادگیری مدیریت مهارت های زندگی پس از بروز این عارضه
موارد ذکر شده منجر به کاهش حساسیت پوست شما و تقویت عضلات شده که نهایتا استفاده از دست مصنوعی بالای آرنج را امکان پذیر می کند.

مراقبت های لازم پس از مرخصی از بیمارستان 

پس از مرخص شدن از بیمارستان، بیمار به احتمال زیاد به فکر تهیه پروتز بالای آرنج بوده که به همین جهت باید اقداماتی را برای آماده سازی عضلات و دریافت پروتز انجام دهید:
  • از زخم ها و محل بخیه ها به خوبی مراقبت کنید تا عفونت نکند.
  • تا حد ممکن اندام باقی مانده خود را صاف نگه دارید.
  • مراجعه به پزشک و بررسی ناحیه قطع شده را مرتبا پیگیری کنید و به توصیه های پزشک عمل نمایید.
  • تمرینات آموخته شده در بیمارستان را به نحو احسن انجام دهید.

سایر مراقبت های لازم

موارد ذکر شده در زیر نیز به بهبودی هر چه سریع تر شما کمک خواهد کرد.
  • ضربه زدن ملایم به اندام باقی مانده: یکی از روش های مهم و تاثیر گذار در کاهش حساسیت اندام باقی مانده و آماده سازی جهت دریافت دست مصنوعی بالای آرنج، ضربه زدن ملایم با نوک انگشت به آن ناحیه می باشد. می توانید این روش را 3 تا 4 بار در روز به مدت دو دقیقه انجام دهید.
  • ماساژ اندام باقیمانده: به جهت توسعه تحمل ناحیه قطع شده در برابر فشار و لمس، می توان از ماساژ اندام باقیمانده کمک گرفت. با کمک حرکات نرم و دست کشیدن خمیری، می توان فشار ملایمی را به ناحیه ذکر شده وارد کرد که این امر حتی ممکن است در کاهش درد اندام موثر واقع شود.
  • حساسیت زدایی: دو روش ذکر شده در بالا را می توان در هنگام پوشیدن جوراب فشاری با بانداژ نیز به کار گرفت. حتی می توان به جهت افزایش حساسیت زدایی از روش های مالش پیشرونده نیز کمک گرفت.
بررسی هر گونه قرمزی یا مشکلات غیر عادی در پوست نیز یکی از مواردی است که باید حتما به آن توجه شود. بدین ترتیب به کمک یک آینه پس از هر بار تعویض پانسمان، استامپ را بررسی نموده و در صورت مواجه شدن با هر گونه مشکل غیر عادی در آن ناحیه، به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.

آمادگی برای دریافت پروتز

پس از جراحی قطع عضو از بالای آرنج در ناحیه قطع شده با تورم مواجه خواهید شد. البته این تورم جای نگرانی نداشته و یک روند بهبود طبیعی می باشد. اما باید جهت دریافت دست مصنوعی بالای آرنج از این تورم رهایی یابید که در این زمینه جوراب های فشاری، بانداژ لاستیکی، جوراب های جمع کننده و گچ به شما کمک خواهد کرد.

بانداژ لاستیکی 

باند لاستیکی که در اطراف استامپ پیچیده می شود، فشار زیادی را در انتهای اندام وارد می کند. به جهت پیشگیری از کاهش گردش خون در این ناحیه، پانسمان باید مورب باشد و هر 3 الی 4 ساعت آن را باز کرده و سپس مجددا ببندید. در صورت احساس درد پس از بستن بانداژ، می توانید بانداژ را کمی شل ببندید.

جوراب فشاری 

جوراب های فشاری در اطراف اندام باقیمانده کاملا محکم و صاف قرار می گیرند تا اندام را آماده دریافت پروتز کند. در صورت مواجه شدن با هر گونه درد و لرز در هنگام استفاده از جوراب های فشاری، می توانید به پزشک مراجعه نمایید و در این باره با ایشان مشورت کنید.

انواع پروتز بالای آرنج 

به طور کلی از آن جایی که در قطع عضوهای بالای آرنج، مفصل آرنج از بین رفته است، این گونه پروتزها دارای مفصل آرنج می باشند تا به خم و راست کردن دست کمک کنند. انواع پروتز بالای آرنج عبارتند از:

پروتز عملکردی با نیروی بدن 

در این گونه پروتزها جهت کنترل حرکات دست مصنوعی بالای آرنج از حرکات خود فرد کمک گرفته می شود. این عمل از طریق تسمه های مهار انجام خواهد شد. این تسمه ها در شانه مخالف قرار گرفته و پروتز را نگه داشته و موجب باز شدن دستگاه ترمینال می شوند. پرکاربردترین دست مصنوعی بالای آرنج، پروتز عملکردی با نیروی بدن می باشد.

پروتز عملکردی با نیروی خارجی 

پروتز عملکردی با نیروی خارجی یا همان پروتز میوالکتریک جهت کنترل خم شدن، باز و بسته شدن دستگاه ترمینال و کشش آرنج از عضلات بازو استفاده می کند. شایان به ذکر است که برای استفاده از این پروتز، نیاز به حداقل یک عضله بازو می باشد.

پروتز ترکیبی 

ترکیبی از پروتزهای عملکردی با نیروی بدن و پروتزهای عملکردی با نیروی خارجی، پروتز ترکیبی را تشکیل می دهد.

پروتز زیبایی 

این نوع پروتز غیر فعال بوده، عملکرد خاصی نداشته و تنها هدف آن بازگرداندن ظاهر طبیعی دست فرد می باشد.

تهیه دست مصنوعی بالای آرنج 

جهت تهیه پروتز دست، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و این پروتزها را با کیفیت بالا از این کلینیک تهیه نمایید. کلینیک کاویان طب سابقه درخشانی در زمینه انواع پروتزها داشته و در ساخت پروتزها از بهترین متریال و پیشرفته ترین تجهیزات استفاده می کند. بنابراین با اطمینان خاطر دست مصنوعی بالای آرنج یا پروتز مورد نیاز خود را از کلینیک کاویان طب تهیه نمایید.

نتیجه نهایی

در افرادی که قطع عضو به هر دلیلی از بالای آرنج صورت گرفته باشد، فرد با محدودیت های بسیاری مواجه خواهد شد و قادر به انجام امور روزانه نخواهد بود. بدین ترتیب پس از کاهش تورم در ناحیه استامپ و آمادگی برای دریافت پروتز، می توانید دست مصنوعی بالای آرنج را از کلینیک کاویان طب تهیه نمایید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *