آیا عارضه هالوکس ریجیدوس سبب دشواری در راه ررفتن شما شده است؟ به دنبال بهترین روش های درمان این عارضه هستید؟ پس با ما در این مطلب همراه باشید تا علت، نحوه تشخیص و درمان هالوکس ریجیدوس را شرح دهیم.
خشکی شست پا یا هالوکس ریجیدوس بیشتر در افراد بین 30 تا 60 ساله بروز می کند و علائمی نظیر سفتی شست پا، درد، التهاب و تورم در شست پا را ایجاد خواهند کرد. در ادامه این مطلب به طور کامل به شرح این بیماری خواهیم پرداخت.

هالوکس ریجیدوس

هالوکس ریجیدوس چیست؟

نوعی اختلال در مفصل انگشت انگشت شست پا، هالوکس ریجیدوس نامیده می شود که در طی آن مفصل این انگشت خشک شده و فرد جهت خم کردن انگشت پا با مشکل مواجه خواهد شد. این عارضه در واقع نوعی آرتریت بوده که مشکلاتی را در فرد به هنگام راه رفتن و ایستادن ایجاد می کند. لازم به ذکر است که هالوکس ریجیدوس یک بیماری پیشرونده بوده که سبب کاهش حرکت انگشت شست پا پس از گذشت مدتی می شود.
هالوکس ریجیدوس را می توان دومین مشکل شایع در انگشت شست پس از هالوکس والگوس معرفی کرد که بیشتر در سنین 30 تا 60 سال رخ داده و اغلب به کمک روش های درمانی غیر تهاجمی قابل درمان می باشد. در صورت عدم درمان با روش های غیرتهاجمی، می توان جراحی را به عنوان راه حل نهایی و دائمی به کار گرفت. اما علت ایجاد هالوکس ریجیدوس چیست؟

علت ایجاد هالوکس ریجیدوس

همان گونه که ذکر شد، هالوکس ریجیدوس نوعی آرتروز بوده که در اثر تخریب غضروف های اطراف استخوان های مفصل انگشت شست پا ایجاد می شود. همان طور که می دانید انتهای استخوان ها توسط غضروف پوشانده می شوند که مفصل متاتارسوفالانژیال از این قاعده مستثنی نبوده و این غضروف ها حرکت راحت مفاصل را فراهم می کند. با تحلیل تدریجی مفصل یا آسیب دیدگی در این ناحیه، غضروف از بین رفته و استئوآرتریت ایجاد می شود.
در پی این عارضه، استخوان ها روی هم ساییده شده و زائده استخوانی را ایجاد خواهند کرد. تشکیل این زائده های استخوانی علاوه بر تنگ کردن فضای مفصل، منجر به کاهش حرکات مفصل نیز خواهند شد. البته باید بدانید که دلیل سفتی انگشت شست به طور دقیق مشخص نبوده، اما در برخی از افراد نقایص مادرزادی و وراثت می تواند منجر به بروز آرتروز شود. آسیب دیدگی هنگام ورزش، شکستگی انگشت شست، صافی کف پا، نقرس و آرتریت روماتوئید می توانند زمینه ساز تحلیل رفتگی مفصل و نهایتا هالوکس ریجیدوس شوند.

انواع بریس پا: کاربرد بریس پا چیست؟

چه عواملی خطر بروز هالوکس ریجیدوس را افرایش می دهند؟

هیچ دلیل مشخصی را نمی توان جهت خشکی شست پا معرفی کرد، اما عواملی وجود دارند که خطر بروز این عارضه را افزایش می دهند. این عوامل عبارتند از:
  • پوشیدن کفش های نامناسب و غیر استاندارد
  • داشتن انگشت شست بلند و پاهای باریک
  • وجود نقص در پا از جمله صافی کف پا، انحراف پا به سمت داخل و …
  • اختلالات متابولیکی یا اختلال در رشد
  • فعالیت بیش از حد
  • داشتن سابقه خانوادگی
  • جنسیت (این عارضه بیشتر در زنان دیده می شود)

علائم هالوکس ریجیدوس

علائم هالوکس ریجیدوس در همه افراد به یک صورت بروز نخواهد کرد، بلکه نسبت به میزان سفتی شست پا، درد و تحرک شست متفاوت خواهد بود. به طور کلی از علائم خشکی انگشت شست پا یا هالوکس ریجیدوس می توان به موارد زیر اشاره نمود:
هالوکس ریجیدوس
  • احساس درد و گرفتگی در هنگام حرکت
  • محدودیت حرکتی نظیر ناتوانی در دویدن
  • التهاب و تورم در اطراف مفاصل
  • استئوفیت یا ایجاد برجستگی استخوانی روی مفصل
  • راه رفتن روی قسمت بیرونی پا و بروز درد در این ناحیه
حدود 20 تا 25 درصد بیماران مبتلا به هالوس ریجیدوس با سفتی شست پا و عدم تحرک مواجه شده که به کارگیری روش های درمان جهت بهبود این عوارض ضروری می باشد.

اسپلینت پا چه کاربرد و مزایایی دارد؟

تشخیص هالوکس ریجیدوس

جهت تشخیص هالوکس ریجیدوس یا خشکی انگشت شست پا، ابتدا سوابق آسیب دیدگی بیمار بررسی می شود. همچنین پزشک معالج، سوالاتی را در رابطه با محل ایجاد درد و عوامل تشدید کننده درد خواهد پرسید و هر گونه ضعف و ورم در ناحیه انگشت شست و اطراف آن ارزیابی می کند.
همچنین پزشک با کمک اشعه ایکس، ناهنجاری های موجود در پا نظیر خارپاشنه و میزان آرتروز را تشخیص خواهد داد. در صورت مشاهده علائم این بیماری، سریعا به پزشک مراجعه نمایید، زیرا تشخیص زود هنگام هالوکس ریجیدوس به درمان سریع تر و آسان نر این عارضه کمک خواهد کرد.

روش های درمانی هالوکس ریجیدوس

روش های درمانی خشکی انگشت شست پا یا هالوکس ریجیدوس را می توان به دو دسته درمان های غیر جراحی و درمان های جراحی دسته بندی کرد. قطعا اولین انتخاب جهت درمان این عارضه روش های غیر جراحی می باشد که نسبت به میزان پیشرفت این بیماری، یکی از آن ها به کار گرفته می شود؛ اما پیش از به کار گیری این روش ها به جهت تسکین درد هالوکس ریجیدوس، داروهای مسکن تجویز می شود.
همچنین از بیمار خواسته می شود که پاها را در وضعیتی قرار دهد که شرایط پاها بدتر نشود. استفاده از کفش طبی مناسب، فیزیوتراپی و … نیز در درمان این عارضه موثر خواهد بود. در زیر به شرح روش های غیر جراحی هالوکس ریجیدوس خواهیم پرداخت:

دارو درمانی

همان طور که گفته شد یکی از علل هالوکس ریجیدوس، احساس درد در ناحیه انگشت شست می باشد که نسبت به خفیف یا شدید بودن این درد، از پمادهای ضد درد و داروهای مسکن استفاده می شود. لازم به ذکر است که داروهای تجویز شده توسط پزشک برای این درد، علاوه بر کاهش دهنده درد، از بین برنده التهاب نیز خواهند بود.
گاهی اوقات نیز پزشک بی حس کننده موضعی یا کورتیزون را تجویز می کند تا ضمن تسکین درد به کاهش التهاب ناشی از این عارضه کمک کند. توجه نمایید که در این تزریق احتمال بروز عفونت وجود دارد، بنابراین جهت انجام آن باید به پزشک مجرب مراجعه نمایید.

عدم تحرک

برخی مواقع بی حرکت نگه داشتن مفصل انگشت شست کمک شایانی به بهبود درد و التهاب خواهد کرد که این کار با استفاده از آتل یا گچ امکان پذیر می باشد. البته این روش را تنها می توان در مدت زمان کوتاهی به کار گرفت و پس از آن باید روش های درمان دیگری نظیر پوشیدن کفش و کفی های طبی را ادامه داد.

پوشیدن کفش و کفی های طبی

تهیه کفش های مناسب و استاندارد، نقش مهمی را در بهبود عارضه ایجاد شده ایفا می کند. کفش باید کاملا مطابق با شکل پای بیمار باشد تا از تغییر الگوی راه رفتن و تشدید بیماری جلوگیری کند. پوشیدن کفش های طبی و مناسب ضمن سفت کردن کف پا، به بهبود درد پا و تقویت شست پا کمک می کند. بنابراین کفش و کفی های طبی را از مراکز ارتوپدی فنی معتبر تهیه نمایید تا پای شما هر چه سریع تر بهبود یابد.

از دیگر روش های درمانی هالوکس ریجیدوس، می توان فیزیوتراپی را نام برد که به کمک این روش ‌تحریک فیزیکی، فرآیند ترمیم بدن بهبود یافته و روند درمان بیماری فرد، تسریع می یابد. جهت درمان هالوکس ریجیدوس حرکات زیر به کار گرفته می شود:
  • بالنئوتراپی
  • الکتروتراپی
  • آب درمانی
اگر به کمک روش های درمانی ذکر شده در بالا، بیماری فرد درمان نشود، جراحی ضرورت می یابد. روش های جراحی مختلفی جهت درمان این عارضه وجود دارد که به شرح زیر می باشند:

کلیکتومی خشکی شست پا

در صورتی که هالوکس ریجیدوس خفیف تا متوسط باشد، پزشک جراحی کلیکتومی را توصیه خواهد کرد. هدف از انجام این روش، برداشتن برجستگی یا خار استخوانی به همراه استخوان شست پا (مقدار کم) می باشد تا فضای مناسب جهت خم کردن شست پا فراهم شود. لازم به ذکر است که پس از این جراحی، ممکن است در ناحیه تحت جراحی، تورم تا ماه ها باقی بماند و بیمار باید پس از گذشت دو هفته از عمل، صندل هایی با کف چوبی و سفت را بپوشد.

آرترودز خشکی شست پا

روش فیوژن یا آرترودز زمانی توصیه می شود که غضروف ها شدیدا آسیب دیده و تخریب شده اند. در طی این جراحی، پس از برداشتن غضروف تخریب شده، مفصل توسط پیچ و پلاک فیکس می شود. با وجود این که پس از این عمل هرگز قادر به حرکت دادن مفصل نخواهید بود، اما می توان این روش را روشی بسیار قابل اعتماد جهت کاهش درد دانست. در 6 هفته اول پس از انجام این عمل، استفاده از کفش مخصوص یا آتل گچ تجویز می شود.

آرتروپلاستی خشکی شست پا

معمولا این روش را برای بیماران مسن و کم تحرک به کار می برند. در طی این روش پس از برداشتن سطح مفصل، مفصل مصنوعی قرار داده می شود.

بهترین مرکز ساخت کفش طبی ارتوپدی

تهیه آتل و کفش طبی برای درمان هالوکس ریجیدوس

همان طور که در این مطلب گفته شد، استفاده از کفش و کفی های طبی و مناسب به درمان بیماری هالوکس ریجیدوس کمک شایانی خواهند کرد. همچنین در صورت ضرورت یافتن جراحی، استفاده از آتل و کفش طبی تجویز می شود که جهت تهیه آن ها می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید. این کلینیک معتبر در ساخت محصولات خود از به روزترین و پیشرفته ترین روش ها و با کیفیت ترین متریال استفاده می کند. بنابراین با خیالی آسوده کفش طبی و کفی طبی و آتل مورد نیاز خود را از کلینیک کاویان طب تهیه کنید.

خدمات مرکز ارتوپد فنی چیست؟

آرتروز شست پا، خشکی انگشت شست پا با هالوکس ریجیدوس یک بیماری پیشرونده محسوب می سود که محدودیت های حرکتی و درد را ایجاد کرده و زندگی فرد را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. بنابراین باید در صورت مشاهده علائم این بیماری سریعا به پزشک مراجعه شود تا یکی از روش های درمانی ذکر شده در این مطلب نظیر پوشیدن کفش های طبی، فیزیوتراپی و … به کار گرفته شود. در صورتی که پزشک استفاده از آتل با کفش طبی را تجویز کرد، می توانید آن را از کلینیک کاویان طب با کیفیت بالا تهیه کنید.