دست مصنوعی کربنی: بررسی ویژگی ها و کاربرد

آیا با پروتز دست مصنوعی کربنی آشنایی دارید؟ از مزایا و کاربرد آن مطلع هستید؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا به شرح کامل دست مصنوعی کربنی بپردازیم.
دلایی نظیر تصادف، سانحه گیر افتادن دست لای در و … ممکن است سبب قطع عضو در دست شود که در این صورت پروتز دست به جهت باز گرداندن عملکردهای حرکتی امری ضروری می باشد. پروتز دست از متریال مختلفی نظیر فیبر کرین، سیلیکون و … ساخته می شوند که هدف از نگارش این مطلب شرح دست مصنوعی کربنی می باشد.

مرکز تخصصی پروتز دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

پروتز دست و دست مصنوعی

چه عواملی سبب آمپوتاسیون دست می شود؟

پیش از هر چیز قصد داریم به معرفی عواملی که منجر به قطع عضو می باشد بپردازیم. مهم ترین این عوامل عبارتند از:

گردش خون ضعیف در اندام ها

در بیماری شریان های محیطی، شریان ها باریک شده یا آسیب دیده اند که این امر سبب گردش خون ضعیف در اندام های بدن خواهد شد. گردش خون ضعیف نیز سبب مردن بافت ها و نهایتا قطع عضو می شود.

آسیب شدید

گاهی اوقات آسیب شدیدی به دست وارد می شود که با وجود تلاش تیم پزشکی، جراحت وارد شده قابل درمان نبوده و قطع عضو ضرورت می یابد. زخم های شدید ناشی از سوختگی و تصادفات رانندگی از این قبیل آسیب ها می باشد.

عفونت های شدید و عدم درمان آن ها

هنگام آلوده شدن یک زخم به عفونت، پزشکان اقدام به مقابله با آن می نمایند که در برخی از موارد عفونت درمان می شود، اما در صورتی که با وجود به کار گیری تمامی روش های درمان، عفونت همچنان باقی مانده و سبب ایجاد بافت مرده شود، قطع عضو الزامی می باشد. این عارضه را در بیماران مبتلا به نوروپاتی دیابتی شاهد خواهیم بود.

قطع عضو دست و عوارض ناشی از آن

قطع عضو دست، عوارضی را به همراه دارند که برخی به مرور ایجاد شده و برخی در همان روزهای ابتدایی پس از قطع عضو ایجاد خواهند شد. به طور کلی جراحی قطع عضو در افراد مسن خطرناک بوده و احتمال مرگ پس از این جراحی وجود دارد. از سایر عوارض قطع عضو دست، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

هماتوم

هماتوم یا اجتماع خون در یک فضای بسته از جمله عوارضی است پس از قطع عضو بروز خواهد کرد. در چنین مواقعی خارج شدن هماتوم و استفاده از پانسمان فشاری به جهت جلوگیری از خونریزی مجدد ضروری می باشد. باقی ماندن هماتوم، خطر ابتلا به عفونت در آن ناحیه را افزایش می دهد.

عفونت

همان طور که می دانید عفونت ممکن است پس از هر عمل جراحی از جمله قطع عضو ایجاد شود. در صورت سطحی بودن عفونت، با مصرف آنتی بیوتیک می توان آن را درمان کرد، اما در غیر این صورت حتی گاها عمل جراحی مجدد به جهت خارج کردن بافت های مرده و عفونی ضرورت می یابد.

لخته شدن خون در وریدها

به جهت پیشگیری از بروز این عارضه داروهای خاصی برای بیمار تجویز می شود.

اندام فانتوم

در صورتی که فرد در قسمت قطع شده دست، درد شدیدی را احساس کند به این درد، درد فانتوم گفته می شود.

بازگشت اعتماد به نفس با پروتز دست مصنوعی کربنی

یکی از عوارض قطع عضو دست کاهش اعتماد به نفس فرد و عدم حضور فرد در جامعه می باشد که به جهت از بین بردن این عوارض نیاز به زمان و تلاش آگاهانه می باشد. تهیه پروتزهای دست خصوصا پروتز دست مصنوعی کربنی به بازیابی عملکردهای حرکتی بیمار و افزایش اعتماد به نفس فرد کمک شایانی خواهد کرد. بنابراین با تحولاتی که در زمینه فن آوری پروتزهای دست صورت گرفته است، فرد علاوه بر بازیابی توانایی های خود، قادر به انجام فعالیت های تخصصی خود نظیر ورزش های قدرتی می باشد.

مزایای دست مصنوعی کربنی

دست های مصنوعی کربنی که از فیبر کربن ساخته می شود، مزیت های بسیاری را به همراه دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

سبک وزن بودن

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که کربن را به یک متریال کاربردی در ساخت پروتز تبدیل کرده است، سبک وزن بودن آن می باشد. افرادی که دچار قطع عضو شده اند، در هنگام تهیه پروتز دست، نیاز به پروتزی دارند که در عین بازگرداندن توانایی های پیشین، وزن سنگینی نداشته و فشار زیادی را به عضو باقیمانده وارد نکنند، زیرا سنگین بودن پروتز سبب خستگی بیمار خواهد شد. وزن کربن نصف وزن سایر متریال ها اعلام شده که این امر سبب آسان تر کردن زندگی برای بیمار خواهد شد.

انعطاف پذیری بالا در برابر کشش

از دیگر مزایای دست مصنوعی کربنی، انعطاف پذیری بالای آن ها می باشد که می توان این ویژگی را مهم ترین مزیت این دسته از پروتز ها دانست.

دوام و ماندگاری طولانی

دست مصنوعی کربنی
وجود کربن در پروتزها سبب طول عمر این اعضای مصنوعی خواهد شد. بنابراین با توجه به این ویژگی، تعویض هر ساله پروتز ضرورتی نداشته و فرد می تواند در هزینه های خود صرفه جویی کند.

ضد آب بودن کربن 

از دیگر مزیت های کربن موجود در دست مصنوعی کربنی در کنار مقاوم به فشار، ضربه و کشش، ضد آب بودن آن می باشد. بنابراین می توان آن را در هر محیطی مورد استفاده قرار داد.

ضریب انبساط پایین 

ضریب انبساط پایین کربن سبب مقاومت گرمایی بالا در پروتز خواهد شد. به همین جهت قرار گرفتن پروتز در مجاورت حرارت، سبب وارد آمدن آسیب به آن ها نخواهد شد.

استحکام در برابر مواد شیمیایی 

مقاومت فوق العاده فیبر کربن در مقابل مواد شیمیایی از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این متریال می باشد.
بنا بر ویژگی های ذکر شده، می توان فیبر کربن را یکی از بهترین متریال ها در ساخت دست مصنوعی دانست که در شرایط آب و هوایی متفاوت سبب تغییر در پروتز نمی شود. انتقال چند برابری نیرو به اندام قطع شده و شعاع حرکتی بالا نیز از مزیت های فیبر کربن موجود در دست مصنوعی کربنی می باشد.

چگونه به استفاده از دست مصنوعی کربنی عادت کنیم؟ 

تهیه یک پروتز جدید با ویژگی و عملکردهای بالا بسیار هیجان انگیز خواهد بود، اما به جهت بهره گیری از کارایی حداکثری این پروتزها، تنظیم زندگی روزانه امری ضروری می باشد. بازگشت به روال عادی زندگی، پس از قطع عضو حدود دو تا چند ماه به طول می انجامد. اما باید به این نکته توجه کرد که روند یادگیری و‌ کنار آمدن با پروتز آسان نبوده و باید آن را یک مهارت جدید طلقی کرد.
همچنین به جهت استفاده حداکثری از دست مصنوعی کربنی، نیاز به آموزش توسط متخصصین می باشد. بنابراین آگاه باشید که عادت کردن به پروتز، نیاز به زمان داشته و در این میان، اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و نا امید نشوید. قطعا به مرور با کمک پروتز، آزادی عمل زیادی را کسب خواهید کرد.

دست مصنوعی کربنی چه ویژگی هایی دارد؟

از جمله ویژگی های استفاده از دست مصنوعی کربنی عبارتند از:
  • بهبود کیفیت زندگی
  • افزایش رضایت بیمار 
  • کاهش مصرف انرژی
  • افزایش اعتماد به نفس بیمار 
  • بهبود عملکردها و فعالیت های روزانه
  • کاهش فشار به اعضای باقی مانده 

خرید دست مصنوعی کربنی 

همان طور که گفته شد، قطع عضو دست عوارض بسیاری را به همراه دارد که جهت کاهش این عوارض می توان پروتزهای دست را مورد استفاده قرار داد. خوشبختانه امروزه پیشرفت های چشمگیری در زمینه ساخت پروتزهای دست صورت گرفته است و می توان پروتزها را در انواع مختلفی تهیه کرد.
از جمله کلینیک های ارتوپدی معتبر و فعال در زمینه ساخت انواع پروتزها، کلینیک کاویان طب می باشد که سابقه طولانی در زمینه طراحی و ساخت انواع ارتزها و پروتزها دارد. بنابراین می توانید با آسودگی خاطر، دست مصنوعی کربنی را نیز از این کلینیک تهیه کنید و زندگی مجدد را به خود هدیه دهید.

قیمت پروتزهای کربنی 

همانند سایر پروتزها، پروتزهای کربنی نیز دارای قیمت ثابتی نبوده و جهت تعیین قیمت آن ها، نیاز به بررسی عوامل متعددی می باشد. همان طور که می دانید پروتزهای کربنی انواع مختلفی دارند که نسبت به کارایی، قیمت متفاوتی را در بر می گیرند. بنابراین جهت اطلاع از قیمت دقیق این پروتزها، می توانید با کارشناسان ما در کلینیک کاویان طب از طریق شماره 91008881-021 در ارتباط باشید.
بیشتر بخوانید: قیمت پروتز دست مصنوعی

نتیجه نهایی

استفاده از کربن یا فیبر کربن در ساخت پروتزهای دست به دلیل مزیت های بسیار کربن، سبب محبوبیت این نوع پروتز در میان متقاضیان شده است. دست کربنی مصنوعی مزایای متعددی نظیر مقاومت در برابر ضربه، انعطاف پذیری بالا، جذب بالای انرژی و … را دارا می باشد. در صورتی که قصد تهیه این دسته از پروتزها را دارید، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و از کیفیت بالای محصولات این کلینیک بهره مند شوید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *