بررسی علت های کمر درد و درمان کمر درد

چه عللی سبب ایجاد درد در ناحیه کمر می شود و علت کمردرد چیست؟ درد کمر چگونه درمان می شود و بهترین درمان کمردرد چیست؟ ادامه این مطلب از کاویان طب را از دست ندهید تا پاسخ پرسش های ذکر شده را شرح دهیم.

کمر درد یک بیماری شایع بوده که اکثریت افراد در طول زندگی خود آن را تجربه می کنند. در برخی از افراد کمر درد به صورت ناگهانی بروز کرده و در برخی دیگر علائم آن به مرور ایجاد می شود. کمر درد علل مختلفی دارد که نسبت به علائم آن، ممکن است پا درد، گرفتگی عضلات، درد پایین کمر و…را به همراه داشته باشد. پزشکان پس از معاینه و برسی علت کمردرد، بهترین روش درمان را برای بیماران انتخاب می کنند. با این مطلب همراه باشید تا علاوه بر ذکر علل ایجاد کمر درد، بهترین درمان کمر درد را نیز شرح دهیم.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

کمر درد چیست؟

یکی از دردهای شایع موضعی کمر درد می باشد که اکثریت افراد را در هر دوره سنی درگیر می کند. علت شیوع کمر درد را می توان ماشینی شدن اکثر فعالیت ها و تغییر سبک زندگی افراد دانست. این درد در هر فرد از خفیف تا شدید بروز می کند و می تواند یک درد طولانی مدت یا کوتاه مدت باشد. به طور کلی باید گفت که کمر درد در انجام بسیاری از فعالیت ها ی روزانه اختلال ایجاد خواهد کرد، بنابراین باید علت ایجاد در کمر را یافت و به درمان آن پرداخت.

علت ایجاد درد کمر

همان طور که گفته شد کمر درد علل مختلفی دارد که قصد داریم در این بخش به شرح انواع این علل بپردازیم. شایان برذکر است که احتمال ابتلای جوانان نیز به این بیماری وجود دارد و این درد پیر و جوان نمی شناسد. از علل کمر درد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تنگی کانال نخاعی

کمر درد
تنگی کانال نخاعی یکی از علل شایع در ایجاد درد کمر و پا می باشد. با افزایش سن و آغاز روند پیری، تغییرات فرسایشی در ستون فقرات ایجاد خواهد شد که این تغییرات تنگی کانال نخاعی را ایجاد خواهد کرد. با وجود این که کمر درد از علائم تنگی کانال نخاعی می‌باشد، اما باید گفت که تمامی افراد این درد را تجربه نخواهند کرد. تنگی کانال نخاعی بر اثر فشرده شدن کانال کوچک نخاعی  (در بر گیرنده ریشه های عصبی و نخاع) ایجاد می شود و درد، ضعف، بی حسی یا گرفتگی عضلات را به همراه خواهد داشت.
البته درد ایجاد شده در کمر، پاها، گردن، بازو یا شانه در پی این عارضه، بستگی به ناحیه ایجاد شده و تنگی کانال نخاع دارد. به طور معمول می توان گفت که دیسک های بین مهره ای و آرتروز منجر به تنگی کانال نخاعی خواهند شد. البته تورم دیسک ها و ضخیم شدن لیگان ها در کمر نیز می تواند در ایجاد این بیماری موثر باشد. این عارضه معمولا به آرامی شروع شده و با گذشت زمان بدتر می شود.

بیرون زدگی دیسک کمر (فتق)

پارگی یا بیرون زدگی دیسک کمر که فتق دیسک کمر نیز نامیده می شود، علائمی نظیر گز گز در پاها، کمر درد، پا درد و احساس بی حسی در پا را به همراه خواهند داشت. در صورتی که این عارضه بر اعصاب ستون فقرات فشار آورد، علائمی از جمله عدم تعادل در ایستادن و راه رفتن را در فرد ایجاد خواهد کرد. آسیب های ناگهانی از قبیل بلند کردن اجسام سنگین یا اضافه وزن و ساییدگی مفصل، ممکن است فتق دیسک کمر را ایجاد کند. با وجود این که فتق دیسک کمر می تواند در ستون فقرات گردنی و سینه ای نیز بروز کند، اما معمولا در قسمت پایینی ستون فقرات رخ داده و درد کمر، گردن و پا را ایجاد خواهد کرد.

خدمات مرکز ارتوپد فنی چیست؟

عصب سیاتیک

مشکلات و اختلالات متعددی در ناحیه کمر ‌و ستون فقرات منجر به فشردگی و درد عصب سیاتیک می شوند که از شایع ترین آن ها می توان به فتق دیسک، تنگی کانال نخاعی، اسپوندیلولایزیس، ضربه یا تروما، تومور نخاعی و سندرم پیریفورمیس اشاره نمود. درد عصب سیاتیک اغلب به صورت تیر کشیدن در نواحی کمر، پشت، ران ها و پایین پا بروز می کند. درد عصب سیاتیک می تواند از خفیف تا شدید در بیماران ایجاد شود و سبب اختلالاتی در فعالیت های روزانه فرد شود. شایان به ذکر است که این درد تنها یک طرف بدن را درگیر می کند و معمولا توسط روش های غیر جراحی قابل درمان می باشد. نکته حائز اهمیت در خصوص درمان درد سیاتیک مراجعه به پزشک و متخصص درد و طب فیزیکی می باشد، زیرا درمان ناقص یا عدم درمان این بیماری درد را شدید و برگشت پذیر خواهد کرد.

درمان سیاتیک کمر؛ از علائم تا تشخیص

اسپوندیلیت آنکیلوزان

اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات، یک بیماری مزمن بوده که از طریق فرآیندهای التهابی در مفاصل مهره ها سبب سفت شدن ستون فقرات خواهد شد. این بیماری اغلب بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی ایجاد شده و درد در ناحیه کمر را ایجاد خواهد کرد. التهاب و ورم شدید مهره ها، یکی از عوارض این بیماری می باشد که منجر به درد شدید کمر خواهد شد و در موارد پیشرفته تر التهاب و تورم ناشی از این بیماری استخوان جدیدی را روی ستون مهره ها ایجاد خواهد کرد که بد شکلی در ناحیه کمر را به همراه خواهد داشت.

خرید آتل کمر و قیمت کمربند طبی آتل دار و بررسی ویژگی انواع مختلف آن

عفونت طناب نخاعی

این بیماری نادر بوده و سبب ایجاد آسیب های دائمی به نخاع و در نتیجه کمر درد خواهد شد. علت عفونت طناب  نخاعی را می توان وارد شدن باکتری به نخاع دانست که تب، کمر درد و کاهش عملکرد ستون فقرات را به همراه خواهد داشت.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا اختلالی است که درد پراکنده در بدن را ایجاد می کند. این بیماری را می توان یک بیماری طولانی مدت دانست که معمولا در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی بروز خواهد کرد. کمر درد در میان بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا شیوع بالایی داشته و درد در ناحیه کمر یکی از علائمی است که پزشکان در تشخیص این سندرم آن را در بیمار جستجو می کنند.

اسکولیوز

اسکولیوز یا انحراف جانبی ستون فقرات، یک بیماری رایج در میان کودکان و نوجوانان می باشد که در پی انحراف ستون فقرات در این عارضه، ستون فقرات همانند حرف c یا s دیده می شود. در صورتی که انحنای ستون فقرات سبب فشار بر روی اعصاب و دیسک های ستون فقرات شود، کمر درد ایجاد خواهد شد.

کشیدگی و رگ به رگ شدن مفاصل

از دیگر علل ایجاد کمر درد می توان به کشیدگی و  رگ به رگ شدن مفاصل اشاره نمود. به طور معمول فعالیت های سنگین و کار این عارضه را ایجاد خواهند کرد. بسته به علت ایجاد این عارضه، درد خفیف تا شدید در فرد ایجاد خواهد شد. رگ به رگ شدن که در مفاصل ایجاد می شود، رباط ها را تحت تاثیر قرار خواهند داد. کشیدگی ها نیز تاثیر مستقیمی بر ماهیچه ها و تاندون ها خواهند داشت.

قوز پشتی کمر

گوژپشتی یا کیفوز که به آن قوز کمر نیز گفته می شود، یک ناهنجاری شایع بوده که در آن قسمت بالای ستون فقرات انحنای زیادی خواهد داشت. انحنای بیش از حد قوز کمر، علاوه بر خمیده کردن کمر، بی حسی عضلات، کمر درد، سفتی و خشکی عضلات، گردن درد و … را به همراه خواهد داشت. درمان قوز پشت به عوامل مختلفی نظیر، سن بیمار، علت ایجاد و علائم آن بستگی دارد.

بریس کیفور: درمان گوژپشتی با قوزبند طبی

آرتروز ستون فقرات

از دیگر مشکلات شایع در ستون فقرات، می توان آرتروز را نام برد. این عارضه در مفاصل متصل کننده مهره ها ایجاد شده و یک شکل آرتریت فرسایشی می باشد. این بیماری مرتبط با سن بوده و در طی آن، دیسک های بین مهره ای، مفاصل و رباط ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. آرتروز را می توان یک منشا قابل توجه کمر درد دانست.

گودی کمر

گودی کمر یا لوردوز که سبب قوس غیر طبیعی در پایین کمر می شوند، در صورت پیشرفت، درد در ناحیه کمر به خصوص در افرادی که مدت زمان زیادی را پشت کامپیوتر و در حالت نشسته کار می کنند، ایجاد خواهد کرد.
از دیگر علل ایجاد کمر درد می توان به لغزش مهره ها، پوکی استخوان، چاقی و بارداری اشاره نمود.

اصلاح گودی کمر: بهترین درمان قوس کمر (بدون جراحی)

انواع کمر درد

به طور کلی کمر درد را می توان در سه دسته بندی زیر قرار داد:
  • کمر درد حاد
  • کمر درد مزمن
  • کمر درد عصبی

کمر درد حاد

کمر درد شدید یا حاد، دردی را در ناحیه کمر ایجاد خواهد کرد که تا ۶ هفته ادامه خواهد داشت. این درد ممکن است به صورت تیر کشیدن، بی حسی، درد شدید یا درد مبهم بروز کند. معمولا کمر درد حاد در نتیجه انجام فعالیت های شدید یا ضربه روحی ایجاد خواهد شد، اما در برخی مواقع نیز، به فعالیت های خاصی مربوط نبوده و ناگهانی بروز می کند.

کمر درد مزمن

کمر درد مزمن را می توان به دو دسته کمر درد مزمن با منبع مشخص و کمر درد مزمن بدون منبع مشخص تقسیم نمود. بیماری هایی نظیر بیماری دژنراتیو دیسک، لغزش مهره ها و تنگی کانال نخاعی را می توان کمر درد مزمن با منبع مشخص دانست. در کمر درد مزمن بدون منبع مشخص، منبع مشخصی جهت ایجاد درد کمر وجود نداشته و ممکن است درد آن ناشی از سیستم عصبی باشد.

کمر درد عصبی

در کمر دردهای عصبی، فرد دردی متفاوت با درد اسکلتی عضلانی را تجربه خواهد کرد و این درد به صورت سوزشی، ضعف، بی حسی و … بروز خواهد کرد.

درمان کمر درد

پس از مراجعه به پزشک و تشخیص علت کمر درد توسط ایشان، درمان کمر درد آغاز خواهد شد. به طور کلی می توان درمان کمر درد را در دو دسته درمان جراحی و درمان بدون جراحی جای داد. دارو درمانی و طب فیزیکی از جمله درمان های غیر جراحی کمر درد می باشد. امروزه در کلینیک های ارتوپدی، با توجه به وضعیت بیمار روش های درمانی کارآمدی جهت بهبود درد کمر به کار گرفته می شود. به طور کلی روش های درمان کمر درد عبارتند از:

روش های جراحی

• نوکلئوپلاستی با لیزر
  • دیسککتومی یا میکرو دیسککتومی
  • درمان الکترو گرمایی بین دیسکی
  • ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی
  • لامینکتومی ستون فقرات
  • فورامینوتومی
  • عصب برداری رادیو فرکانسی
  • جوش دادن مهره ها
  • جایگزینی دیسک مصنوعی

ارزیابی ستون فقرات با سی تی اسکن چگونه انجام می شود؟

درمان بدون جراحی

• داروهای مسکن نظیر استامینوفن و آسپرین
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن
  • تزریق استروئیدها
  • فیزیوتراپی
  • استفاده از بریس
  • ماساژ درمانی
  • ورزش درمانی طب سنتی
  • آب درمانی

یکی از بیماری های شایع در افراد، کمر درد می باشد که احتمال بروز آن در هر سنی وجود دارد. علل مختلفی در بروز درد کمر دخیل هستند که از جمله آن ها می توان به تنگی کانال نخاعی، سیاتیک، دیسک کمر، انحراف ستون فقرات و … اشاره نمود. پس از مراجعه به پزشک و یافتن علت بیماری شما، پزشک بهترین روش درمان کمر درد را انتخاب کرده تا هر چه زودتر بیماری شما درمان شود.

با ما در ارتباط باشید