قصاص قطع پا: قصاص عضو و قطع پا چیست؟

آیا در رابطه با قصاص قطع پا و عوارض ناشی از آن اطلاعاتی دارید؟ در صورتی که در اطرافیانتان افرادی را دیده اید که مجازات آن ها قصاص عضو می باشد، این مطلب را مطالعه نمایید.
از جمله مجازات هایی که از گذشته تا کنون در برخی از جوامع به کار گرفته می شود، قصاص عضو به ویژه قصاص قطع پا می باشد. در این مقاله ضمن ذکر شرایط اعمال قصاص قطع پا، روش های درمان آن را نیز شرح خواهیم داد. پس با ما تا انتخاب این مطلب همراه باشید.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

قصاص قطع پا

قصاص عضو چیست؟ 

چنان چه فردی به طور عمدی اقدام به قطع عضو یا جرح در فرد دیگری نماید یا وارد آوردن آسیب به اعضای فرد سبب قطع عضو شود، محکوم به قصاص عضو خواهد بود. جهت مجازات چنین فردی، جراحت یا قطع عضو در فرد آسیب دیده (مجنی علیه) به طور دقیق اندازه گیری شده و به همان میزان و در همان عضو قصاص صورت می گیرد. حال این قصاص شرایطی دارد که در ادامه آن را شرح خواهیم داد.

https://kavianclinic.com/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B2-%D9%BE%D8%A7/

محقق شدن مجازات قصاص قطع پا چه شرایطی دارد؟

به جهت تحقق یافتن مجازات قصاص، شرایطی لازم است که در زیر به شرح آن ها پرداخته ایم:

یکسان بودن دین 

از جمله شرایط محقق شدن قصاص، یکسان بودن دین در فرد مرتکب و مجنی علیه می باشد. طبق قانون در صورتی که مرتکب، مسلمان و فرد آسیب دیده کافر باشد، فرد مسلمان قصاص نخواهد شد، اما در صورتی که مرتکب مسلمان نباشد، قصاص صورت می گیرد. البته اگر پس از انجام جرم نیز فرد مرتکب مسلمان شود، دیگر قصاص صورت نگرفته و فرد تنها ملزم به پرداخت دیه و حبس تعزیری می باشد.

نداشتن رابطه پدری 

از دیگر شرایط مجازات قصاص از جمله قصاص قطع پا، نبودن رابطه پدری یا جد پدری میان مرتکب و مجنی علیه می باشد. چنان چه این موضوع ثابت نشود، حق قصاص به ولی دم یا منجر علیه تعلق می گیرد. در این مورد نیز با وجود عدم قصاص پدر یا جد پدری، پرداخت دیه توسط آن ها ضروری می باشد.

یکسان بودن سلامت عقل 

از مهم ترین ویژگی انسان ها عقل می باشد به همین جهت در هنگام قصاص این نکته در نظر گرفته می شود و اگر فرد مرتکب جرم، مجنون باشد، قصاص انجام نخواهد شد.

تساوی اعضا در سالم و کامل بودن 

پیرو این شرط، عضو سالم در مقابل عضو ناسالم قصاص نخواهد شد، اما عضو ناسالم در مقابل عضو سالم مشمول قصاص خواهد شد. همچنین عضو قوی در مقابل عضو ضعیف غیر فلج، قصاص می شود. در صورت ناقص بودن هر دو عضو، تنها در صورت تساوی نقص در عضو طرفین، قصاص صورت می گیرد.

مساوی بودن اعضا در اصلی بودن 

طبق قانون عضو اصلی در مقابل عضو غیر اصلی قصاص نخواهد شد. بدین ترتیب در صورتی که فردی انگشت ششم داشته باشد و آن انگشت دچار قطع یا آسیب شده باشد، قصاص تنها در صورتی انجام می شود که فرد مرتکب نیز دارای آن انگشت باشد، در غیر این صورت مرتکب محکوم به پرداخت ارش می باشد.

تساوی در عضو مقطوع یا مجروح 

مطابق قانون مجازات اسلامی باید جهت قطع عضو، دقیقا همان عضو قطع شده در فرد آسیب دیده قطع شود. به طور مثال در صورتی که فردی اقدام به قطع پای راست منجه علیه کرده باشد، باید پای راست مرتکب قطع شود، اما اگر فرد مرتکب فاقد پای راست باشد، قصاص قطع پا در پای چپ او انجام خواهد شد.

توجه به عدم تلف جانی یا آسیب عضو دیگر 

اگر به هنگام قصاص قطع پا یا به طور کلی قصاص عضو، احتمال مرگ مرتکب وجود داشته باشد یا قصاص قطع پا در وی منجر به از بین رفتن عضوی دیگر نیز شود، قصاص انجام نخواهد شد و فرد محکوم به پرداخت دیه می باشد.

یکسان بودن قصاص و بیشتر نشدن آن 

از آن جایی که قصاص عضو بر مبنای رعایت عدالت می باشد، باید به جهت رعایت عدالت و تساوات، عضو آسیب دیده در فرد مجنی علیه دقیق اندازه گیری شود. در صورتی که مانعی سبب زیاد شدن محل قصاص شود باید رفع گردد.
اگر حکم قصاص عضو نظیر قصاص قطع پا انجام شود، فرد آسیب دیده و فرد مرتکب به دنبال روش درمان و بازیابی توانایی عضو از دست داده می باشد. در ادامه به شرح روش های مراقبت و درمان پس از قصاص قطع پا خواهیم پرداخت.

پس از قصاص قطع پا به کجا مراجعه کنیم؟ 

چه شما یا اطرافیانتان توسط مرتکب دچار قطع عضو پا شده اید، چه قصاص قطع پا برای شما انجام شده است، پس از قطع عضو پا و مراجعه به پزشک از بانداژ یا پانسمان سفت روی محل باقیمانده پا استفاده می شود. پس از این عارضه احتمال تورم پا به مدت ۴ هفته وجود دارد. احتمال درد در نواحی باقی مانده پس از قصاص قطع پا وجود داشته و همچنین ممکن است فرد در ناحیه قطع شده احساس درد داشته باشد که به آن درد فانتوم گفته می شود که احتمال وجود این درد تا یک سال پس از این عارضه نیز وجود خواهد داشت.
قطعا قصاص قطع پا یا قطع پا توسط مرتکب، آسیب های روانی بسیاری را به همراه خواهد داشت و فرد را با محدودیت های بسیاری مواجه خواهد کرد که به جهت درمان این عوارض باید به روانشناس و روانپزشک مراجعه نمود.

پس از قطع عضو یا قصاص قطع پا چگونه در منزل از خود مراقبت کنیم؟ 

  • پس از قطع پا فعالیت داشتن از اهمیت زیادی برخوردار است. بدین منظور تحت نظر پزشک از عضو باقیمانده خود استفاده کرده تا بهبودی هر چه سریع تر حاصل شود.
  • در صورت صلاحدید پزشک با کمک اطرافیان دوش گرفته و عضو باقیمانده را پس از شستشو با آب و صابون خشک نمایید.
  • بین ۴ تا ۸ هفته پس از قطع عضو یا قصاص قطع عضو، زخم موجود در اندام پای فرد بهبود یافته و فرد تا حد امکان می توان به روال عادی زندگی خود باز گردد.
  • پس از اتمام دوره توانبخشی، می توانید پروتز پا را دریافت نمایید و با کمک پروتز حتی به رانندگی بپردازید.

انواع پروتز پا 

پس از طی کردن زمان لازم و بهبود زخم های ناشی از قصاص قطع پا یا قطع عضو پا، فرد می تواند به جهت دریافت پروتز به کلینیک های ارتوپدی مراجعه نماید و مناسب ترین پروتز پا را تهیه کند. از انواع پروتزهای پا موجود در کلینیک های ارتوپدی بر اساس عملکرد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

پای مصنوعی قابل کنترل با ریز پردازنده ها 

ابن نوع پروتز پا معمولا در قطع عضو در ناحیه مچ پا مورد استفاده قرار می گیرد. در پایین این پروتزها، سنسورهایی وجود دارد که قابل کنترل با رایانه و پردازش آن ها می باشد تا ضمن وفق شرایط پروتز با پا، فرد از بهترین عملکرد برخوردار شود.

پای مصنوعی تک محوری و چند محوری

پروتزهای تک محوری و چند محوری، دارای قطعات متحرک می باشند. منظور از محور در این پروتزها، محورهای حرکتی در یک یا چند صفحه می باشند تا نهایتا حرکات طبیعی پا را شبیه سازی کنند. تهیه پروتزهای چند محوری پا، افزایش دهنده توانایی های حرکتی بیمار بوده و سبب حفظ تعادل فرد بر سطوح ناهموار خواهد شد.

پروتز پنجه کربنی 

این دسته از پروتزها به افرادی توصیه می شود که اعصاب خود را در ناحیه زیر زانو از دست داده یا قصاص قطع پا از ناحیه زیر زانو انجام شده باشد. این پروتزها مزایای بسیاری دارند که از جمله آن ها می توان به وزن سبک آن ها به دلیل استفاده از کربن در ساخت اشاره نمود.

پروتزهای مصنوعی سبک 

در گذشته افراد به دلیل وزن بالای پروتزها با مشکلات متعددی مواجه بودند. این موضوع علاوه بر ایجاد خستگی در فرد، به قسمت های باقیمانده فرد نیز آسیب وارد می کرد، اما خوشبختانه امروز پروتزهایی در کلینیک های های ارتوپدی طراحی و تولید می شوند که به دلیل وزن سبک، احساس راحتی را در فرد ایجاد می کنند.

قصاص قطع پا

خرید پروتزهای پا از بهترین کلینیک ارتوپدی فنی 

اگر دچار قطع عضو پا شده اید یا به دلیل قصاص قطع پا، پای خود را از دست داده اید، باید به جهت بازگرداندن توانایی های حرکتی خود اقدام به تهیه پروتز پا نمایید. در صورتی که به دنبال بهترین کلینیک ارتوپدی فنی جهت تهیه پروتز هستید، ما به شما کلینیک کاویان طب را پیشنهاد می کنیم. این کلینیک بیش از ۱۰ سال سابقه در زمینه ساخت انواع پروتزها و اعضای مصنوعی دارد و در ساخت پروتزهای خود از بهترین متریال و تکنولوژی روز دنیا استفاده می شود. بنابراین با آسودگی خاطر به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید تا پس از بررسی های لازم توسط متخصصین مجرب این مجموعه بهترین پروتز پا برای شما طراحی و تولید گردد.

https://kavianclinic.com/%D9%85%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%8C-%D8%B3%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%88-%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1/

نتیجه نهایی 

قصاص قطع پا یا قطع عضو امری بسیار حساس بوده و جهت محقق شدن آن، شرایطی لازم است که در این مطلب به شرح آن پرداخته ایم. حال اگر فرد مجنی علیه یا فرد مرتکب به قطع عضو دچار شده باشد، به جهت بازیابی توانایی های حرکتی، تهیه پروتز پا ضروری می باشد. کلینیک کاویان طب تولید کننده انواع پروتزها با کیفیت بالا می باشد. بنابراین در صورت نیاز ابتدا با کارشناسان این مجموعه از طریق شماره 91008881-021 تماس بگیرید و پس از بهره مندی از مشاوره رایگان، تصمیم قطعی را گرفته و جهت خرید بهترین پروتز متناسب با شرایط خود اقدام نمایید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *