درمان پای پرانتزی در بزرگسالان

آیا با روش های درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی آشنا هستید؟ عدم درمان پای پرانتزی چه عوارضی را به همراه خواهد داشت؟ اگر از عارضه پای پرانتزی رنج می برید و قصد درمان این ناهنجاری بدون به کارگیری جراحی را دارید، با ما در این مطلب از کاویان طب همراه باشید. 

مرکز تخصصی ساخت ارتز و پروتز، وسایل کمک حرکتی و درمانی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه همراه شما عزیزان است. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید
با ما در ارتباط باشید

در ادامه خواهید خواند.. نمایش
پای پرانتزی در بزرگسالان

ناهنجاری پای پرانتزی چیست؟ 

پیش از آن که به شرح درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی بپردازیم، بهتر است ابتدا با ناهنجاری پای پرانتزی آشنا شوید.

به حالتی که زانوها مایل به سمت خارج بوده پاهای فرد به صورت خمیده و کمانی می باشند، پای پرانتزی گفته می شود. تا سن 3 سالگی این عارضه شایع بوده، اما پس از آن نیاز به مداخله پزشکی می باشد. 

چه عللی در ایجاد پای پرانتزی دخیل هستند؟ 

دلایل متعددی در ایجاد ناهنجاری پای پرانتزی دخیل می باشند که در این بخش به شرح مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت: 

بیماری های استخوانی 

برخی بیماری های استخوانی از قبیل روماتیسم، استئوآرتریت، پوکی استخوان، دیسپلازی استخوان و فلج عضلانی منجر به ناهنجاری پای پرانتزی خواهند شد که جهت اصلاح فرم پاها و شکل زانو، باید روش های درمانی مناسب به کار گرفته شود. سایر بیماری های استخوانی که ایجاد کننده پای پرانتزی می باشند عبارتند از: 

  • بلانت 
  • بیماری پاژه 
  • استئومالاسی 
  • نرمی استخوان 
  • عدم هماهنگی در صفحه رشد 
  • وارد شدن ضربه به صفحه رشد 
  • صافی کف پا 

بیماری های ارثی 

در برخی از افراد دچار پای پرانتزی، علت ایجاد این عارضه بیماری های ارثی می باشد و هیچ گونه عوامل خارجی در ایجاد این ناهنجاری دخیل نمی باشد. با این وجود به کمک حرکات اصلاحی می توان به درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی پرداخت. 

عادات رفتاری اشتباه 

از دیگر علل ایجاد ناهنجاری پای پرانتزی، می توان به رفتارها و عادات اشتباه که منجر به تغییر شکل و فرم پاها می شوند، اشاره نمود. بد نشستن، بد ایستادن، الگوی راه رفتن غلط، چاقی و اضافه وزن و زود راه رفتن کودک از جمله عادات اشتباهی می باشد که نهایتا سبب پای پرانتزی خواهد شد. 

ضعف عضلات 

گاهی اوقات ضعف عضلاتی از قبیل ضعف عضله همسترینگ، ضعف عضلات دو سر رانی و کوتاهی عضله نیم غشایی منجر به پای پرانتزی در افراد خواهد شد.

چاقی و اضافه وزن 

از جمله عللی که سبب بروز پای پرانتزی در بزرگسالان می شود، می توان به اضافه وزن و چاقی اشاره نمود. اضافه وزن با وارد آوردن فشار زیاد به زانوها در طولانی مدت سبب خم شدن زانوها و در نتیجه پای پرانتزی خواهد شد. 

کمبود ویتامین دی 

از دیگر عوامل ایجاد کننده پای پرانتزی در بزرگسالان می توان به کمبود ویتامین دی که نرمی استخوان و بد فرمی پاها و زانو را به همراه دارد، اشاره نمود. 

کمبود کلسیم و ویتامین ث

ویتامین ث و کلسیم از جمله ویتامین های موثر در رشد استخوان ها می باشند که کمبود آن ها در بدن عوارض متعددی از قبیل پای پرانتزی را به همراه دارد. 

نحوه تشخیص پای پرانتزی در بزرگسالان

با وجود این که هدف از نگارش این مطلب آشنایی شما عزیزان با درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی می باشد، اما آشنایی با نحوه تشخیص این عارضه نیز خالی از لطف نمی باشد. از جمله روش های تشخیص پای پرانتزی عبارتند از: 

بررسی زانوها توسط خود فرد 

بدون منقبض کردن عضلات در حالت ایستاده قرار گیرید و قوزک پاها را به یکدیگر بچسبانید. سپس اقدام به اندازه گیری فاصله میان زانوهای خود کرده و در صورتی که فاصله میان دو زانو زیاد باشد، باید جهت اطمینان از وجود این ناهنجاری در بدن به پزشک مراجعه نمود. 

بررسی وضعیت پاها توسط پزشک 

اکر دچار زانو درد شدید شده اید و قادر به راه رفتن بر روی سطوح به راحتی نمی باشید و مشکوک به ناهنجاری پای پرانتزی در پاهای خود هستید، باید به پزشک مراجعه نمایید تا پزشک با تجویز روش های تصویربرداری نظیر عکس رادیوگرافی به تشخیص دقیق این عارضه بپردازد. 

عدم درمان پای پرانتزی چه عوارضی را به همراه دارد؟ 

در صورت عدم درمان به موقع پای پرانتزی، فرد با عوارض متعددی مواجه خواهد شد که در زیر به شرح آن ها پرداخته ایم: 

  • عدم تعادل و لغزش به هنگام راه رفتن 
  • آرتروز زودرس 
  • ایجاد ظاهر ناخوشایند در ساختمان پاها 
  • درد شدید و فشار زیاد به سطح داخلی مفصل زانو 
  • کوتاهی قد 
  • چرخش ساق 
  • راه رفتن به صورت اردکی 
  • تمایل کشکک زانو به سمت داخل 

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی 

اکنون که با عوارض ناشی از عدم درمان پای پرانتزی آشنا شدید، قصد داریم به شرح روش های درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی بپردازیم. شایان به ذکر است که انتخاب روش درمان این عارضه، بستگی به علت ایجاد آن دارد. بنابراین لازم است که ابتدا علت ایجاد پای پرانتزی توسط پزشک تشخیص داده شود و سپس بهترین روش درمان به کار گرفته شود. این روش های درمان به شرح زیر می باشند: 

مصرف دارو و مکمل 

همان طور که گفته شد، یکی از علل ایجاد پای پرانتزی کمبود ویتامین دی و نرمی استخوان می باشد. به همین جهت پزشک برای این دسته از افراد مکمل و دارو را تجویز خواهد کرد. به طور مثال در صورتی که پای پرانتزی ناشی از نرمی استخوان باشد، پزشک مکمل های حاوی ویتامین دی و کلسیم را تجویز خواهد کرد و در صورت ارتباط پای پرانتزی با استئوآرتریت، پزشک مصرف داروهای ضد التهاب یا مکمل تقویت استخوان را به بیمار توصیه می کند. 

پوشیدن کفش مخصوص جهت محافظت از زانوها 

یکی از روش هایی که به کاهش فشار روی زانوها و مچ پای افراد مبتلا به زانوی پرانتزی کمک می کند، پوشیدن کفش های مخصوص دویدن می باشد. شاید تصور کنید که این کفش ها تنها مختص ورزشکاران بوده، در صورتی که همه افراد دچار پای پرانتزی می توانند از مزایای این کفش ها بهره مند شوند. فراموش نکنید که جهت انتخاب بهترین کفش باید به کلینیک های ارتوپدی معتبر مراجعه نمایید تا کفش مناسب پای شما طراحی و ساخته شود. 

استفاده از بریس برای اصلاح حالت راه رفتن 

گاهی اوقات پزشک جهت اصلاح حالت راه رفتن و وضعیت پاها و زانوها، بریس های خاصی را تجویز می کند که به کمک این بریس ها فشار از روی زانوها برداشته شده و به پیشگیری از بدتر شدن حالت پرانتزی پاها کمک خواهند کرد. 

رعایت رژیم غذایی جهت تقویت مفاصل و استخوان 

در کنار انجام تمرینات فیزیوتراپی و ورزشی که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد، مصرف موارد مغذی و سالم می تواند از استخوان ها و مفاصل محافظت کرده و به تقویت آن ها کمک کند. بنابراین به جهت حفظ سلامت زانوها از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. 

انجام تمرینات ورزشی سبک 

از دیگر روش های درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی، می توان به انجام برخی تمرینات ورزشی اشاره نمود. بنابراین در صورتی که دچار پای پرانتزی شده اید، می توانید با انجام تمرینات ورزشی سبک به تقویت عضلات یا زانو کمک نمایید. 

همکاری با متخصص فیزیوتراپی 

قطعا می دانید که پای پرانتزی، احتمال ابتلا به آرتروز، درد زانو و … را افزایش می دهد. به همین جهت می توان به کمک فیزیوتراپیست، تمرینات تقویت کننده زانو را انجام داد.

از سایر روش های درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی می توان به حرکات یوگا، حرکات پیلاتس، استفاده از اصول فلدن کرایس جهت پایداری مفاصل و کاهش وزن اشاره نمود. 

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان

درمان پای پرانتزی چه مدت به طول می انجامد؟ 

از آن جایی که شدت پای پرانتزی در هر فرد متفاوت می باشد، نمی توان زمان دقیقی را برای درمان این عارضه تعیین کرد. شما عزیزان می توانید جهت درمان پای پرانتزی بدون حراحی به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و از متخصصین این مجموعه کمک بگیرید. 

خرید کفش و بریس مخصوص پای پرانتزی 

اگر پزشک معالج شما در کنار سایر روش های درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون حراحی، استفاده از کفش مخصوص و بریس را تجویز کرده است، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید تا متخصصین این مجموعه پس از بررسی دقیق عارضه موجود در پای شما، کفش و بریس مناسب را جهت اصلاح حالت پاها و زانو طراحی و تولید نمایند. 

نتیجه نهایی 

یکی از مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی که ممکن است در هر سنی ایجاد شود، پای پرانتزی می باشد. در این مطلب به شرح علل ایجاد این عارضه و روش های درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی پرداختیم تا به کمک آن ها بهبودی هر چه سریع تر حاصل شود و نیازی به جراحی پای پرانتزی نباشد. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *