خرید و سفارش اسپلینت دست و بررسی ویژگی انواع آن

آیا دچار آسیب دیدگی در ناحیه دست شده اید؟ آیا اندام آسیب دیده شما باید بی حرکت باقی بماند؟ اسپلینت دست یک وسیله درمانی است که ضمن کاهش تحرک عضو آسیب دیده، موجب پیشگیری از آسیب مجدد به دست می شود که در این مطلب به شرح انواع و کاربرد آن و نحوه خرید و سفارش اسپلینت دست خواهیم پرداخت.
در صورتی که قصد استفاده از اسپلینت دست را دارید، با این مطلب از کاویان طب همراه شوید تا با کمک این وسیله علاوه بر محافظت از بخش آسیب دیده، فرآیند ترمیم را تسریع نمایید.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

اسپلینت دست

اسپلینت دست چیست؟

اسپلینت دست وسیله ای است که پس از جراحی های اسکلتی در ناحیه دست یا آسیب دیدن اندام ها به جهت بی حرکت ماندن ناحیه آسیب دیده، کاهش تحرک عضو و پیشگیری از آسیب مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر موارد ذکر شده، اسپلینت به کاهش دردهای پس از جراحی و دردهای ناشی از شکستگی نیز کمک شایانی خواهد کرد. این وسیله ارتوپدی انواع مختلفی دارد که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد.

https://kavianclinic.com/%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A2%D8%AA%D9%84-%D8%AF%D8%B3%D8%AA/

انواع اسپلینت دست

در کلینیک های ارتوپدی اسپلینت های دست را به منظور حفظ پایداری و ثبات ناحیه آسیب دیده در مدل های مختلفی طراحی و تولید می کنند. انواع این اسپلینت ها عبارتند از:
  • اسپلینت انگشت شست (Thumb support)
  • اسپلینت مچ دست (Wrist splint)
  • اسپلینت ناکل بندر (Knuckle bender splint)
  • اسپلینت تنیس البو یا استرپ تنیس البو (Tennis elbow strap)
  • اسپلینت سارمینتو (Sarmiento splint)
  • اسپلینت داینامیک دست (Dynamic wrist splint)
در زیر به شرح هر یک از انواع اسپلینت دست خواهیم پرداخت.

اسپلینت انگشت شست دست 

این نوع اسپلینت دست که به آن شست بند نیز گفته می شود، در بیمارانی که به آرتروز مفاصل شست مبتلا هستند و به جهت کاهش حرکت در این ناحیه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از دیگر کاربردهای اسپلینت انگشت شست دست، می توان در کشیدگی تاندون های انگشت شست، دردهای ناشی از استفاده طولانی مدت از موبایل و کاهش درد انگشت اشاره نمود. این اسپلینت یک نگهدارنده دست پس از عمل جراحی به منظور جلوگیری از آسیب و کاهش حرکت می باشد.

https://kavianclinic.com/%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%b2-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d9%88%d9%be%d8%af%db%8c/

اسپلینت مچ دست

یکی از انواع اسپلینت دست، اسپلینت مچ دست می باشد که دو نوع کوتاه و بلند را شامل می شود که انتخاب نوع آن بستگی به نظر پزشک دارد. از کاربردهای متفاوت این اسپلینت می توان استفاده در بیماران سندروم تونل کارپال و گانگلیون یا کیست های ناحیه مچ دست را نام برد. گاهی اوقات پزشک اسپلینت مچ دست را برای شکستگی های مچ دست تجویز می کند که هدف استفاده از اسپلینت مچ دست در این بیماران، کاهش حرکات مچ دست به جهت کنترل وضعیت استخوان های مچ می باشد. شایان به ذکر است که این اسپلینت به منظور نگه دارنده پس از جراحی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اسپلینت ناکل بندر 

اصلی ترین کاربرد اسپلینت ناکل بندر در آسیب عصب اولنار دست می باشد. لازم به ذکر است که عصب اولنار یکی از سه عصب کشیده شده از بازو به سمت انگشتان دست می باشد. عصب اولنار وظیفه عصب دهی به انگشت کوچک، انگشت حلقه و بخشی از عضلات کوچک دست را به عهده دارد. فشرده شدن یا چسبنده شدن این عصب احساسی نظیر سوزن سوزن شدن، درد، از دست رفتن حرکت انگشت و بی حسی در انگشتان را به همراه خواهد داشت.
عدم درمان و ادامه دار شدن این حالت ها عوارضی مانند تحلیل و آتروفی عضلانی و از دست رفتن قدرت عضلات را در پی خواهد داشت. در این صورت یکی از بهترین درمان های غیر جراحی استفاده از اسپلینت ناکل بندر می باشد تا ضمن پوزیشن دهی به مفاصل و کاهش فشار روی عصب در ناحیه ذکر شده، از کشیدگی عضلات و تغییر شکل مفاصل پیشگیری می شود.

استرپ تنیس البو یا اسپلینت تنیس البو 

افرادی که مکررا حرکات آرنج را انجام می دهند نظیر والیبالیست ها، تنیس بازان و خانم های خانه دار بیشتر در معرض بیماری تنیس البو هستند. انجام حرکات مکرر و تکراری آرنج در افراد ذکر شده، دردناک شدن آرنج و التهاب تاندون های متصل به آرنج را به همراه خواهد داشت. (در اکثر موارد این بیماران با ملتهب شدن تاندون عضله اکستنسور کارپی رادیالیس برویس مواجه خواهند شد) از دیگر افرادی که بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند، می توان به بوکسورها، کشتی گیران و نقاشان اشاره نمود. افراد مبتلا به بیماری تنیس البو با علائمی نظیر ایجاد درد در آرنج و از دست دادن قدرت عضلات مواجه خواهند شد.
جهت کنترل بیماری تنیس البو و کاهش درد در این بیماران، استرپ تنیس البو یا اسپلینت تنیس البو به کار گرفته می شود. این وسیله ارتوپدی تقریبا ۵ سانتی متر پایین تر از آرنج قرار گرفته که منجر به مهار انقباض عضله شده و از انتقال آن به آرنج جلوگیری می شود. استرپ تنیس البو با کاهش انقباض و حرکت عضلات، به رفع درد و کاهش التهاب تاندون کمک می کند. توجه کنید که در صورت ابتلا به این بیماری ها از انجام فعالیت های سنگین و حرکات آرنج خودداری نمایید و تا حد امکان استراحت کنید تا بهبودی هر چه سریع تر حاصل شود.

اسپلینت سارمینتو 

هدف استفاده از اسپلینت سارمینتو، بی حرکت نگه داشتن استخوان بازو در شکستگی های استخوان می باشد. استفاده از این اسپلینت موجب تسریع در جوش خوردن استخوان های ناحیه ذکر شده می شود. البته اسپلینت سارمینتو در صورتی قابل استفاده می باشد که پس از شکستگی، استخوان ها جا به جا نشده و امکان جوش خوردن را داشته باشند. این وسیله ارتوپدی با پیشگیری و محدود کردن حرکت بازو، به قرار گیری قطعات شکسته استخوان در کنار هم کمک می کند تا ناحیه شکستگی جوش بخورد. از دیگر موارد استفاده از این اسپلینت می توان پس از برداشتن گچ و به جهت جوش خوردن استخوان و تسریع روند بهبودی اشاره نمود.

اسپلینت عنکبوتی یا اسپلینت داینامیک دست 

اسپلینت داینامیک دست را می توان جهت کاهش بیماری های متعددی نظیر خشکی یا سفتی عضلات دست (در پی فلج مغزی، سکته مغزی و بیماری ام اس) اسپاسیتیلیتی و بهبود آسیب ها و اختلالاتی از جمله آسیب عصب رادیال به کار برد. دلایل مختلفی وجود دارد که منجر به آسیب به عصب رادیال می شود که شایع ترین آن، شکستگی استخوان بازو می باشد.
در پی آسیب عصب رادیال فرد قادر به خم کردن مچ و انگشتان خواهد بود، اما قادر به باز کردن آن ها نمی باشد. استفاده از اسپلینت داینامیک ضمن قرار دادن مچ و انگشتان در وضعیت اصلاحی، فرد می تواند انگشتان را خم و مشت کرده و سپس رها نماید. انجام مکرر این حرکات علاوه بر پیشگیری از آتروفی عضلات و خشک شدن آن ها، عصب رادیال را تحریک کرده تا در آسیب های عصبی ناقص، بازسازی و ترمیم عصب انجام شود.

کاربرد اسپلینت های دست

اکنون که با انواع اسپلینت های دست آشنا شدید، قصد داریم کاربرد و ویژگی های آن ها را شرح دهیم. به طور کلی از کاربردهای اسپلینت دست می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • ثابت ماندن محل شکستگی 
  • نگهدارنده دست پس از جراحی
  • تسریع روند بهبودی
  • کمک به کاهش درد در ناحیه آسیب دیده
  • محدود کردن حرکات دست در بیمارانی مانند تنیس آلبو
  • پیشگیری از خشک شدن دست ها
  • تحریک بازسازی عصب ها 

https://kavianclinic.com/%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D9%84%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D9%BE%D8%A7/

تفاوت بریس و اسپلینت چیست؟ 

یکی از پرسش هایی که بسیاری از افراد با آن مواجه اند، تفاوت میان بریس و اسپلینت می باشد که در این بخش به شرح آن ها خواهیم پرداخت تا هر گونه ابهام در این زمینه برطرف شود. بریس ها که گاها ارتوز نیز نامیده می شوند، وسیله ارتوپدی هستند که به جهت بی حرکت کردن یا مهار یک مفصل و اجازه به حرکت مفاصل دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا در ساخت بریس ها از پلاستیک های محکم، اجزای فلزی یا پارچه ای استفاده می شود.
از لحاظ شکل ظاهری، بریس ها مشابه اسپلینت های آماده یا آتل ها می باشند و تفاوت اصلی در کاربرد آن ها می باشد. از کاربردهای آتل یا اسپلینت می توان به پیشگیری از حرکت اندام آسیب دیده یا پس از عمل جراحی اشاره نمود. به طور کلی می توان گفت که استفاده از اسپلینت برای کوتاه مدت بوده، در حالی که بریس ها را برای مدت زمان طولانی و به عنوان یک وسیله درمانی به کار می گیرند.
سفارش اسپلینت دست

اسپلینت دست را از کجا تهیه کنیم ؟ 

از آن جایی که اسپلینت ها دارای انواع مختلفی بوده و نسبت به آسیب در هر ناحیه از دست متفاوت خواهند بود، در کلینیک های ارتوپدی مختص هر فرد طراحی و ساخته می شوند. لازم به ذکر است که به دلیل تفاوت در آناتومی بدن هر فرد باید از پوشیدن اسپلینت آماده یا اسپلینت  شخص دیگری خودداری نمایید، زیرا ممکن است روند درمان تغییر کرده و شاهد نتیجه عکس از بهبودی توسط اسپلینت باشید.
شما عزیزان می توانید جهت خرید اسپلینت دست به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و با کمک گرفتن از متخصص متبحر این مجموعه، مناسب ترین اسپلینت را سفارش دهید. کلینیک کاویان طب کاربردی ترین اسپلینت را متناسب با نیاز شما طراحی کرده تا بهبودی ناحیه آسیب دیده هر چه سریع تر حاصل شود.

https://kavianclinic.com/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B2-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86/

نتیجه نهایی 

یکی ار وسیله های ارتوپدی اسپلینت دست نام دارد که می توان آن ها را پس از انجام جراحی های اسکلتی یا جهت بی حرکت کردن اندام آسیب دیده به کار گرفت. اسپلینت های دست انواع مختلفی را شامل می شوند که انتخاب آن ها بستگی به ناحیه آسیب دیده در دست فرد دارد. در صورتی که جهت کاهش درد و پیشگیری از آسیب مجدد به دست قصد سفارش اسپلینت دست را دارید، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه کرده و ضمن استفاده از تجربه متخصصین و بررسی و معاینات لازم، کاربردی ترین و مناسب ترین اسپلینت دست را با بالاترین کیفیت تهیه نمایید.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *