بریس کایفولوژیک

اگر دچار انحنای بیش از اندازه در مهره های پشتی کمر شده اید، این مطلب را از دست ندهید تا به معرفی کمربند و بریس کایفولوژیک، کاربرد و مزایای آن بپردازیم.

استفاده از بریس کایفولوژیک علاوه بر کاهش انحنای مهره های قدامی در افراد دچار کیفوز یا گوژپشتی، به حالت طبیعی تر ستون فقرات در صفحه ساژینال کمک می کند.

مجموعه تخصصی ارتز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

در ادامه خواهید خواند.. نمایش

کیفوز چیست؟

یکی از اختلالات ستون فقرات کیفوز نام دارد که در طی آن مهره های فوقانی کمر رو به جلو خم می شوند. البته در صورتی که این خمیدگی در مهره های فوقانی بیش از حد باشد، عوارض بسیاری را به همراه خواهد داشت.

گاهی اوقات این عارضه در نوجوانان و در هنگام رشد بروز می کند، اما در برخی از افراد نیز به طور مادرزادی از بدو تولد وجود دارد. دلایل متعددی در بروز این بیماری دخیل هستند که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد.

چه عواملی در ایجاد کیفوز دخیل هستند؟

در اختلال کیفوز که در ستون فقرات بروز می کند، بخش میانی مهره ها از حالت اصلی خارج شده و دچار انحنای بیش از حد در این ناحیه خواهد شد. از جمله عللی که در بروز کیفوز یا قوز کمر دخیل هستند، می توان به موارد زیر زیر اشاره نمود:

نامناسب بودن حالت بدن

یکی از دلایل ایجاد قوز پشت یا گوژپشتی، قرار گیری نامناسب عضلات بدن و خم شدن به هنگام نوشتن تکالیف یا سنگین بودن کوله پشتی می باشد. این امر که سبب خارج کردن مهره ها از حالت اصلی خود شده، کیفوز وضعیتی نامیده می شود.

غیر عادی بودن مهره ها

در برخی از افراد کیفوز هنگامی بروز می کند که مهره ها به درستی شکل نگرفته و به جای حالت مستطیلی، اشکال غیر عادی را به وجود می آورند. این وضعیت که کیفوز شوئرمن نامیده می شود، به دلیل کلفت تر بودن رباط های محافظت شده از مهره ها، شرایط جسمانی فرد را بدتر می کند.

پزشکان دلیل این اختلال را به طور دقیق نمی دانند، اما گفته شده است که مختل شدن جریان خونرسانی و یک ارتباط ژنتیکی در ایجاد این عارضه دخیل هستند.

عوامل مادرزادی

از دیگر علل ایجاد کیفوز، بروز اختلال در ستون فقرات پیش از تولد می باشد. از آن جایی که گوژپشتی مادرزادی در برخی از اعضای خانواده دیده می شود، می توان گفت که عوامل ژنتیکی در بروز این عارضه دخیل می باشد.

سایر اختلالات ایجاد کننده کیفوز

• پوکی استخوان
  • اسپوندیلوزیس
  • اسپینابیفیدا
  • بیماری پاژه
  • دیستروفی عضلانی
  • نوروفیبروماتوزیس
  • عفونت باکتریایی
  • آسیب دیدگی شدید در ستون فقرات
  • سرطان

علائم کیفوز یا گوژپشتی

از جمله علائمی که در طی عارضه کیفوز بروز می کند، عبارتند از:

• خشکی و سفتی قسمت فوقانی پشت
  • ایجاد درد در کمر
  • گرد شدن و خم شدن پشت
  • سفتی عضلات پشت ران (همسترینگ)
  • بروز مشکلات روحی
  • خم شدن سر به سمت جلو
  • ایجاد قوز کمر

انواع کیفوز یا گوژپشتی

گوژپشتی انواع مختلفی را شامل می شود که عبارتند از:

• کیفوز وضعیتی
  • کیفوز شوئرمن
  • کیفوز ساختاری
  • کیفوز مادرزادی
  • هایپر کیفوز

در زیر به شرح برخی از انواع کیفوز خواهیم پرداخت:

کیفوز وضعیتی

کیفوز موقعیتی یا وضعیتی شایع تر از سایر کیفوزها بوده و معمولا در نوجوانان دیده می شود. در افراد مبتلا به کیفوز وضعیتی، قوز کمر بیش از 50 درجه بوده و معمولا به کمک ورزش و فیزیوتراپی می توان این نوع کیفوز را درمان کرد.

کیفوز شوئرمن

دلیل بروز کیفوز شوئرمن، ناهنجاری ساختاری در ستون فقرات بوده و بدشکلی ناشی از آن، بیشتر از کیفوز موقعیتی می باشد. افراد مواجه با این عارضه دچار درد خواهند شد که این درد به هنگام ایستادن طولانی مدت، تشدید می شود.

روش های درمان کیفوز

یکی از اصلی ترین اهداف به کارگیری روش های درمانی در بیماری کیفوز، پیشگیری از تغییر شکل مهره ها و توقف پیشرفت بیماری می باشد. درمان کیفوز را می توان به دو دسته درمان های جراحی و غیر جراحی تقسیم نمود که به شرح هر یک از آن ها خواهیم پرداخت. درمان های غیر جراحی به شرح زیر می باشند:

نظارت بر بیمار

چکاپ منظم بیمار و تحت نظر قرار دادن بیمار به جهت کنترل وضعیت و جلوگیری از بدتر شدن کیفوز ضروری می باشد. بنابراین پزشک در دوره های منظم، عکس برداری اشعه ایکس را تجویز می کند تا به بررسی تغییر شکل مهره ها و وضعیت انحنا بپردازد. در صورتی که انحنا افزایش نیابد و فرد در آن ناحیه احساس درد نکند، نیازی به درمان نمی باشد.

هدف از انجام فیزیوتراپی، تسکین کمر درد و تقویت عضلات شکم می باشد. گاهی اوقات نیز فیزیوتراپیست تمرینات خاصی را برای تقویت همسترینگ و سایر عضلات مرتبط با ناهنجاری کمر به بیمار می دهد.

دارو

نسبت به شدت درد ناشی از کیفوز، پزشک مسکن هایی نظیر استامینوفن و ایبوپروفن را تجویز می کند.

بریس ستون فقرات

بریس ها انواع مختلفی دارند که نسبت به نوع و شدت کیفوز مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از این بریس ها، بریس کایفولوژیک می باشد که در ادامه بیشتر به شرح آن خواهیم پرداخت.

بریس کایفولوژیک چیست؟

از جمله بریس هایی که سبب اصلاح ستون فقرات در عارضه کیفوز می شود، بریس کایفولوژیک یا کمربند کایفولوژیک نام دارد. معمولا این بریس با هدف کاهش انحنای مهره های قدامی در دوران بلوغ مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین استفاده کوتاه مدت از بریس کایفولوژیک در بزرگسالان سبب محافظت از ستون فقرات و کاهش درد می شود.

شایان به ذکر است که جهت استفاده از این بریس، نیاز به تجویز پزشک می باشد.

مزایای بریس کایفولوژیک

از مزایای کمربند کایفولوژیک، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• کمک به کاهش برآمدگی در قسمت فوقانی ستون فقرات
  • کاهش درد ناشی از کیفوز
  • ایجاد حالت نرمال و طبیعی در ستون فقرات

کاربرد کمربند و بریس کایفولوژیک

همان گونه که گفته شد، استفاده از بریس کایفولوژیک علاوه بر ثابت نگه داشتن و بهبود حالت بدن، به تصحیح مشکلات ساختاری و ناهنجاری های خفیف ستون فقرات کمک می کند. به طور کلی بریس کایفولوژیک به درمان انواع کیفوز که به شرح زیر می باشد، کمک می کند.

• درمان کیفوز ساختاری خفیف
  • درمان کیفوز شوئرمن
  • تثبیت حالت بدن

نحوه استفاده از بریس کایفولوژیک

• ابتدا بندهای بریس را باز کرده و آن را آماده استفاده نمایید.
  • سپس با قرار دادن بریس دور کمر خود، اطمینان حاصل کنید که قسمت باز پشت بریس روی انحنای ستون فقرات باشد.
  • بندهای بریس را به گونه ای که کمی احساس فشار کنید بکشید.
  • در نهایت مطمئن شوید که با بستن بریس احساس درد یا اختلال در نفس کشیدن ندارید.

قیمت بریس قوز کمر

قیمت کمربند کایفولوژیک چقدر است؟ عوامل متعددی در تعیین قیمت بریس کایفولوژیک یا بریس قوز کمر دخیل هستند که از جمله آن ها می توان به نوع بریس، شرکت و برند سازنده، ساختار بریس، کشور تولید کننده، متریال به کار رفته در ساخت بریس و … اشاره نمود. بنابراین به جهت انتخاب بهترین و مناسب ترین بریس، باید به پزشک مراجعه نمود و در نهایت با مراجعه به مراکز معتبر ارتوپدی از قیمت بریس ها از جمله بریس کایفولوژیک مطلع شد.

تهیه بریس کایفولوژیک

کلینیک کاویان طب یکی از بهترین مراکز ارتوپدی فنی می باشد که پس از ارزیابی بیمار توسط متخصصین حاذق، بهترین نوع بریس را برای بیمار طراحی و تولید می کند. در صورتی که پزشک کمربند کایفولوژیک را برای شما تجویز کرده است، می توانید با اطمینان خاطر این بریس را از کلینیک کاویان طب تهیه نموده و بدون هیچ گونه مشکلی به بهبود عارضه کیفوز کمک نمایید. در این کلینیک جهت ساختن بریس ها از بهترین و با کیفیت ترین متریال ها استفاده می شود.

کیفوز عارضه ای است که در قسمت فوقانی ستون فقرات بروز کرده و منجر به خم شدن رو به جلو ستون فقرات خواهد شد. از انواع شایع کیفوز، می توان به کیفوز مادرزادی و کیفوز شوئرمن اشاره نمود که جهت درمان آن ها، روش های متعددی به کار برده می شود.

یکی از بهترین روش های درمان کیفوز، بریس کایفولوژیک می باشد که علاوه بر کاهش برآمدگی در ستون فقرات، درد ناشی از آن را کاهش خواهد داد. در صورتی که پزشک بریس کایفولوژیک را جهت درمان عارضه کیفوز تجویز کرده است، می توانید این بریس را با بالاترین کیفیت از کلینیک کاویان طب تهیه نمایید.