چگونه پروتز بالای آرنج کربنی و پروتز زیر آرنج کربنی عملکرد دست آسیب دیده را بهبود می بخشد؟

آیا تا به حال نام پروتزهای دست کربنی به گوشتان خورده است؟ از ویژگی های این پروتزها مطلع هستید؟ ما در این مقاله به شرح کامل پروتز زیر آرنج کربنی و پروتز بالای آرنج کربنی خواهیم پرداخت.

با از دست دادن یک عضو بدن، زندگی برای فرد بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد شد. به همین دلیل سالیان زیادی است که اندام های مصنوعی طراحی و تولید می شوند تا فرد آسیب دیده با استفاده از آن ها به زندگی خود بهبود بخشد. با پیشرفت گسترده در زمینه ساخت پروتزها و به کار گیری متریال سبک تر و مکانیسم های پیشرفته تر، افراد اکثریت توانایی های خود را باز خواهند یافت. یکی از مواد جدید که پروتزهای امروزی را بیش از پیش سبک تر کرده است، فیبر کربن می باشد که با داشتن مزایایی نظیر آزادی عمل بیشتر، کاهش خستگی و مکانیسم کنترل پیشرفته از محبوبیت بالایی بین سازندگان پروتزها برخوردار است.

با توجه به ویژگی های ذکر شده در بالا با تهیه پروتز بالای آرنج کرینی و پروتز زیر آرنج کربنی، می توانید زندگی جدیدی را آغاز کنید. با ما همراه باشید تا بیشتر با مزایای پروتزهای کربنی آشنا شوید.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

پروتز بالای آرنج کربنی

استفاده از کربن در پروتزهای دست چه مزایایی دارد؟ 

یکی از متریال های منحصر به فرد که امروزه در ساخت انواع پروتزها به صورت فیبر کربن به کار می رود، کربن نام دارد. استفاده از این متریال در پروتزها موجب افزایش عملکرد فرد می شود. در زیر به شرح مزایای کربن در پروتز خواهیم پرداخت تا بیشتر با این متریال کاربردی آشنا شوید.

  • داشتن وزن بسیار سبک: سبک وزن بودن کربن یکی از ویژگی های مهمی است که سبب استفاده از آن در ساخت پروتزها شده است. در صورتی که افراد دچار قطع عضو دست از پروتزهای سنگین استفاده کنند، فشار زیادی به دست وارد شده و فرد سریعا خسته خواهد شد. از آن جایی که وزن کربن سبک تر از سایر متریال ها می باشد، از ایجاد خستگی در فرد جلوگیری کرده و به بهبود زندگی فرد کمک خواهد کرد.
  • مقاومت بالا در برابر عوامل خارجی: کربن ها مقاومت بالایی در مقابل ضربه و فشار داشته و به کاربر امکان استفاده از آن در شرایط سخت را می دهند. مقاومت کربن در برابر وزن های بالا نیز ثابت شده و به همین دلیل نیاز به نگرانی از بابت شکستگی و خرابی آن نمی باشد.
  • تکنولوژی پیشرفته در پروتز: معمولا کربن به صورت الیاف یا فیبر در اختیار سازندگان پروتز قرار گرفته و در ساخت آن تکنولوژی های پیشرفته ای به کار گرفته می شود.
  • انعطاف پذیری بالای پروتز: یکی از مهم ترین مزیت های کربن در پروتزها، انعطاف پذیری بالای آن است. کشش و انعطاف پذیری این متریال بسیار شبیه به استخوان های بدن می باشد.
  • ماندگاری طولانی مدت پروتز: از آن جایی که طول عمر کربن در پروتزها بسیار بالا است، به تعویض هر ساله آن ها نیازی نبوده و این امر به صرفه جویی در هزینه های پروتز کمک خواهد کرد.
  • ضد آب بودن کربن: علاوه بر ویژگی های ذکر شده، کربن یک ماده ضد آب بوده و به راحتی می توان از پروتز ساخته شده با آن در هر محیطی استفاده کرد.
  • داشتن ضریب انبساط پایین: ویژگی ضریب انبساط پایین، مقاومت بالایی به پروتز در برابر گرما می دهد و از وارد آمدن آسیب به پروتز در برابر حرارت جلوگیری خواهند کرد.
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی: با داشتن استحکام بالای فیبر کربن در مقابل مواد شیمیایی، می توان این پروتز را در شرایط متفاوت و بدون هیچ آسیبی مورد استفاده قرار داد.
  • شعاع حرکتی بالا: ویژگی انعطاف پذیری بالا، امکان شعاع گسترده حرکتی را به فرد می دهد.

https://kavianclinic.com/%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%aa%d8%b2-%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d9%85%d8%b5%d9%86%d9%88%d8%b9%db%8c/

چه عواملی در افزایش بهره وری از پروتز کربنی موثر است؟

عوامل مختلفی در بهبود کیفیت عملکرد پروتز بالای آرنج کربنی و پروتز زیر آرنج کربنی موثر است که از جمله آن ها، می توان به چگونگی قرار گیری قطعات یا هم ترازی، اندازه بودن سوکت و توانایی های جسمی فرد اشاره کرد.

اندازه بودن سوکت

قطعه ای که پروتز و بدن را به متصل می کند، سوکت نام دارد. به همین جهت متناسب بودن سوکت با بدن از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مزایای بسیاری را به همراه دارد. در صورت متناسب بودن سوکت با اندام فرد، صدمات ناشی از ضربه های وارد آمده به پروتز به حداقل می رسد. همچنین اندازه بودن سوکت مزایایی نظیر حفظ سلامت پوست فرد، راحتی حرکت، کاهش اصطکاک و عملکرد بالای پروتز را به همراه دارد.

هم تراز بودن پروتز

چگونگی قرار گیری قطعات یا همان هم ترازی پروتز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این ویژگی سبب عملکرد بهتر، ثبات و راحتی حین حرکت و کنترل بهتر دست می شود. تراز بندی پروتز به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به سطح اندام باقی مانده، اندازه و حالت بدن و توانایی کنترل پروتز اشاره کرد.

توانایی جسمی فرد

یکی از عواملی که در ساخت پروتزهای دست کربنی باید در نظر گرفته شود، سبک زندگی فرد و فعالیت های روزانه وی می باشد. این که فعالیت های فرد در طول روز چیست؟ فرد در محل کار با چه چالش هایی مواجه است؟

علاوه بر موارد گفته شده، عواملی نظیر قدرت عضلات دست و سلامت جسمی بیمار مورد توجه قرار می گیرد. نکته دیگری که در رابطه با افزایش بهره وری پروتزها باید مد نظر قرار داد، دادن آموزش های لازم در استفاده از آن ها می باشد. در همین راستا ضروری است که فرد مهارت و آگاهی لازم در رابطه با نحوه استفاده از پروتز را داشته باشد. شایان به ذکر است که مراقبت از پروتز در افزایش کارایی آن نقش مهمی را ایفا می کند.

https://kavianclinic.com/%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%aa%d8%b2-%d8%a2%d8%b1%d9%86%d8%ac/

مقایسه پروتز کربنی با سایر پروتزها

هنگامی که فرد در حوادث دچار قطع عضو در یکی از اعضای بدن مانند دست می شود، با مشکلات و چالش های متعددی مواجه خواهد شد. با تهیه پروتز بالای آرنج کربنی و پروتز زیر آرنج کربنی، می توان بسیاری از مشکلات را برطرف نمود. این پروتزهای کربنی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و مورد تایید پزشکان می باشد. میزان ماندگاری این پروتزها و تفاوت آن ها با سایر پروتزها، یکی از سوالات اکثر بیماران می باشد. در صورت عدم استفاده از پروتز پس از قطع عضو، مسیر زندگی فرد دستخوش تغییراتی قرار خواهد گرفت.

پروتزهای کربنی به نسبت سایر انواع پروتزها، ماندگاری و طول عمر بیشتری داشته و به دلیل ویژگی هایی نظیر وزن کم تر، انعطاف بالا و توانایی جذب ضربه، در ساخت پروتز بر فلزات مختلف نظیر مس، تیتانیوم، آلومینیوم و … ارجعیت دارند. درست است که ویژگی های ذکر شده در پروتزهای آلیاژی نیز وجود دارد، اما در پروتزهای کربنی 3 برابر بیشتر خواهد بود.

https://kavianclinic.com/%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%aa%d8%b2-%d8%b3%db%8c%d9%84%db%8c%da%a9%d9%88%d9%86%db%8c-%d8%a7%d9%86%da%af%d8%b4%d8%aa/

نحوه ساخت پروتز با فیبر کربن

فیبر کربن از اتصال زنجیره های اتم کربن به طور منظم تشکیل می شود. استحکام بالا و سبک وزن بودن این رشته های کربنی، آن را تبدیل به یک آلیاژ ایده آل و کاربردی در ساخت پروتز کرده است. فیبر کربن پیش از استفاده در ساخت پروتز، دارای ساختار ناپایدار و غیر منسجم بوده که با رزین اپوکسی ترکیب شده و مستحکم می شود. همان طور که در بالا گفته شد، این کربن نسبت به سایر فلزات، استحکام و خاصیت کشسانی بیشتری داشته و مطابق با قانون هوک می باشد.

https://kavianclinic.com/%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%aa%d8%b2-%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86/

پروتز دست کربنی

حضور در اجتماع با پروتز بالای آرنج کربنی و پروتز زیر آرنج کربنی

از آن جایی که قطع عضو یکی از ناگوارترین اتفاقات زندگی افراد است، بیماران همواره به دنبال راه حل هایی جهت کاهش تاثیرات منفی و تبعات این عارضه هستند. استفاده از پروتزهای کربنی چه در قطع عضوهای بالای آرنج و چه در قطع عضوهای زیر آرنج، یکی از بهترین گزینه هایی است که اعتماد به نفس فرد برای حضور در جامعه را افزایش می دهد. طراحی و تولید این دسته از پروتزها نقش مهمی در بهبود بخشیدن به زندگی افراد دچار قطع عضو داشته و اعتماد به نفس از دست رفته افراد را تقویت می کند.

بدین ترتیب با استفاده از پروتزهای کربنی به راحتی می توان به انجام  فعالیت های روزمره خود پرداخت. پیشرفته بودن پروتزهای دست کربنی به فرد آسیب دیده در انجام بسیاری از امور کمک کرده و همین امر حضور فرد در موقعیت های اجتماعی را راحت تر می کند. دامنه حرکات بالای این پروتزها موجب اطمینان خاطر کاربر شده و دیگر جهت حضور در اجتماع با مشکلی مواجه نخواهد شد.

https://kavianclinic.com/%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%b2-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d9%88%d9%be%d8%af%db%8c/

قیمت پروتزهای دست کربنی

در این متن به ذکر ویژگی ها و مزایای پروتز بالای آرنج کربنی و پروتز زیر آرنج کربنی پرداختیم. با توجه به آگاهی از این مزایا، قیمت بالای این نوع پروتزها دور از ذهن نمی باشد. در صورت مطالعه با دقت مطالب فوق، تفاوت پروتزهای کربنی با سایر پروتزها را چه از نظر کاربردی و چه از نظر قیمت متوجه خواهید شد. کلینیک کاویان طب یکی از مجموعه های تخصصی در این زمینه می باشد که با فراهم نمودن امکان مشاوره رایگان برای شما عزیزان، آگاهی از قیمت پروتزها را تسهیل کرده است. در همین راستا می توانید با شماره 91008881-021 تماس گرفته و با گرفتن نوبت و مراجعه به کلینیک از قیمت پروتز دست کربنی مطلع شوید.

https://kavianclinic.com/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B2-%D8%AF%D8%B3%D8%AA/

نتیجه نهایی

استفاده از کربن در ساخت پروتزهای دست مزایای بسیاری به همراه داشته و با افزایش کیفیت عملکرد در الویت انتخاب بیماران قرار گرفته است. افراد دچار قطع عضو دست با استفاده از پروتز بالای آرنج کربنی و پروتز زیر آرنج کربنی، زندگی راحت تر و با کیفیت تری خواهند داشت. مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان اراده دهنده انواع پروتزها از جمله پروتزهای کربنی بوده و می توانید با مراجعه به این کلینیک از خدمات بی نظیر آن ها بهره مند شوید.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *