پروتز گوش مصنوعی

پروتز گوش چیست؟ چه افرادی کاندیدای مناسبی جهت استفاده از گوش مصنوعی هستند؟ امروزه پروتزهای گوش در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند تا همه افرادی که مجبور به نصب این پروتزها هستند، به راحتی پروتز مورد نیاز خود را انتخاب نموده و زیبایی ظاهری گوش خود را بازیابند. با ما در این مطلب از کاویان طب همراه باشید تا به طور کامل به شرح پروتز گوش مصنوعی و هر آن چه لازم است در این باره بدانید بپردازیم. 

مرکز تخصصی ساخت پروتز گوش کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

پروتز گوش مصنوعی

پروتز گوش چیست؟ 

دلایل مختلفی از قبیل سوختگی، تصادف یا اختلالات مادرزادی منجر به نقص گوش می شوند که این امر در ظاهر و گاها شنوایی فرد اثر خواهد گذاشت. خوشبختانه پروتزهایی که امروزه در کلینیک های ارتوپدی طراحی و تولید می شوند، علاوه بر بر طرف نمودن عیوب ظاهر، قدرت انتخاب فرم گوش را نیز به فرد خواهند داد. عمدتا پروتزهای گوش تولید شده، از سیلیکون ساخته شده که به دلیل انعطاف پذیری این ماده، امکان ساخت پروتزی کاملا مشابه با گوش طبیعی می باشد. 

استفاده از پروتز گوش چه مزایایی را به همراه دارد؟ 

پیش از آن که به شرح مزایای گوش مصنوعی بپردازیم، بهتر است بدانید که پروتزهای گوش هیچ گونه محدودیت سنی نداشته و همه افراد با هر سنی می توانند از مزایای پروتز گوش سیلیکونی بهره مند شوند. از مزایای استفاده از گوش مصنوعی، می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • بهبود عزت نفس 
  • ساختار طبیعی 
  • راحتی استفاده از تجهیزات و اکسسوری 
  • عدم ایجاد زخم در بدن 

افزایش اعتماد به نفس

از دست دادن هر یک از اعضای بدن یا حتی وارد آمدن آسیب به آن ها که با تغییرات ظاهری همراه است، اعتماد به نفس فرد را به طور چشمگیری کاهش داده و آن ها را از حضور در اجتماع باز خواهد داشت. بنابراین آن دسته از افرادی که دچار نقص در گوش خود هستند، به کمک پروتز گوش مصنوعی می توانند ظاهر زیبای گوش خود را بازیابند و گوشی همانند گوش طبیعی را دریافت نمایند که این امر انگیزه فرد برای زندگی و شرکت در اجتماعات را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. 

ساختار طبیعی 

اگر تا به حال تصاویر گوش مصنوعی را دیده باشید، قطعا متوجه مصنوعی بودن آن نشده اید. ساختار گوش مصنوعی سیلیکونی به حدی طبیعی است که تنها در صورت جدا کردن آن از گوش قابل تشخیص می باشد. 

راحتی استفاده از تجهیزات و اکسسوری 

برخی از افراد که دچار نقص در گوش شده اند، تصور می کنند که هرگز قادر به استفاده از عینک، ماسک، هندزفری و اکسسوری های گوش نخواهند بود، این در حالی است که پروتز گوش همانند یک نگهدارنده عمل کرده و محدودیتی را برای استفاده از تجهیزات گفته شده ایجاد نخواهند کرد. بنابراین در صورتی که در این بابت نگرانی داشته اید، با آسودگی خاطر اقدام به تهیه پروتز گوش نمایید و علاوه بر بازیابی ظاهر زیبایی گوش، عملکرد آن را نیز بازیابید و همانند گذشته به زندگی خود ادامه دهید. 

عدم ایجاد زخم در بدن 

از دیگر مزایای پروتز گوش، می توان به ایجاد کمترین آسیب و زخم به هنگام نصب آن اشاره نمود. روش های مختلفی جهت نصب این پروتزها به کار گرفته می شود که از جمله آن ها می توان به چسب، آهنربا و … اشاره نمود که انتخاب روش نصب آن به عهده پزشک می باشد. 

معایب پروتز گوش مصنوعی 

اکنون که با مزایای گوش مصنوعی آشنا شدید، قصد داریم معایب استفاده از این پروتزها را نیز شرح دهیم تا به راحتی در رابطه با تهیه این پروتزها تصمیم بگیرید. البته قطعا مزایای پروتز گوش بیشتر از معایب آن بوده و می توان از معایب آن چشم پوشی کرد. این معایب عبارتند از: 

  • نیاز به تعویض سالانه 
  • نیاز به مراقبت روتین
  • محدودیت استفاده در شرایط خاص 

نیاز به تعویض سالانه

یکی از معایب پروتز گوش مصنوعی، فرسودگی آن به مرور زمان و نیاز به تعویض سالانه می باشد. همچنین احتمال پارگی یا آسیب دیدگی این پروتزها وجود دارد که در این صورت فرد ملزم به تعویض مجدد پروتز می باشد. قطعا با هر بار تهیه این پروتزها، ملزم به پرداخت هزینه های آن خواهید بود. 

نیاز به مراقبت روتین 

مراقبت و نظافت روزانه پروتز گوش، نقش مهمی را در افزایش طول عمر پروتز ایفا می کند. عدم مراقبت روتین از پروتز، علاوه بر فرسایش زود هنگام آن و ایجاد حساسیت روی پوست، استفاده از آن را نیز دچار مشکل می کند. 

محدودیت استفاده در شرایط خاص 

همان طور که می دانید به هنگام خوابیدن، گوش زیر سر قرار گرفته که این امر سبب شکستگی پروتز مصنوعی گوش خواهد شد. همچنین در هنگام شنا و برخی از ورزش ها نیز پروتز گوش دچار آسیب خواهد شد. بنابراین استفاده از پروتز گوش در موقعیت های ذکر شده مجاز نمی باشد و در چنین مواقعی باید پروتز گوش جدا شود. 

انواع پروتز گوش 

پروتزهای گوش را می توان، به طور کلی در دو دسته بندی زیر قرار داد: 

پروتز چسبی گوش 

دسته ای از پروتزهای گوش مصنوعی تنها به کمک چسب های پزشکی مخصوص قابل اتصال می باشند. در واقع به کمک چسبی ایمن و سازگار با بدن به پوست نصب شده و هیچ گونه حساسیت و مشکلی را ایجاد نخواهد کرد. از آن جایی که تنوع چسب های پزشکی زیاد می باشد، نسبت به نوع پوست و شرایط بیمار بهترین و مناسب ترین آن به کار گرفته می شود. پروتز چسبی گوش روشی غیر جراحی بوده و نیازی به نگرانی بابت کنده شدن آن نمی باشد، زیرا چسب هایی که امروزه به کار برده می شوند، بسیار باکیفیت بوده و از دوام بالایی برخوردار می باشد. 

پروتز گوش قرار گیرنده در استخوان

نوع دیگری از پروتز گوش، پروتز قرار گیرنده در استخوان می باشد که جهت نصب این پروتز ابتدا ایمپلنت درون استخوان قرار گرفته می شود تا پس از گذشت سه الی شش ماه ‌طی کردن دوره ریکاوری، ایمپلنت به استخوان جوش خورده و سپس به کمک آهنربا، پروتز روی ایمپلنت قرار خواهد گرفت. شایان به ذکر است که این پروتز را می توان به راحتی جدا نموده و مجددا نصب کنید.

اگر در طی حوادث مختلف تنها بخش کمی در گوش از بین رفته است، پروتز مصنوعی گوش به طور جزئی ساخته شده به گونه ای که کاملا هماهنگ با بافت اطراف باشد. 

چه افرادی کاندیدای مناسبی جهت استفاده از پروتز گوش هستند؟ 

در صورتی که در شرایط زیر دچار نقص در گوش شده اید، می توانید به جهت بازسازی گوش، پروتز گوش را مورد استفاده قرار دهید. این مورد به شرح زیر می باشد: 

آسیب فیزیکی یا تروما 

اکر به دلیل زخم در ناحیه گوش و گیجگاهی، بخش زیادی از بافت نرم گوش را از دست داده اید و یا پوست پشت گوش نیز دچار آسیب دیدگی شده است، گزینه مناسبی جهت استفاده از پروتز گوش می باشید. در مواردی که پوست و بافت زیر پوستی سالم بوده و دچار آسیب نشده باشد، می توان از اتوپیزی کامل که توسط غضروف دنده ای انجام می شود کمک گرفت. 

نواقص مادرزادی 

نواقص مادرزادی جزئی در گوش یا میکروتیا از دیگر علل ایجاد نقص در گوش می باشد که می توان جهت افزایش زیبایی ظاهر گوش از پروتز مصنوعی گوش کمک گرفت. در افرادی که درمان های جراحی نا موفق بوده و پوست سالمی در ناحیه گیجگاهی وجود ندارد، می توان به جهت بازسازی زیبایی، پروتز لنگر شده به استخوان را به کار گرفت. البته پیش از انجام این روش نیاز به تصویربرداری از استخوان می باشد. 

مشکلات شنوایی 

گاهی اوقات مشکلات شنوایی ممکن است ناشی از فرم ناصحیح گوش باشد که در این صورت می توان به کمک پروتز گوش و سمعک به رفع این مشکلات کمک نمود. 

نواقص ناشی از سرطان 

بر اثر تومورهای تهاجمی گوش، برداشتن بخشی از گوش ضرورت می یابد که در این صورت می توان پس از درمان بیماری به کمک گوش مصنوعی سیلیکونی به بازسازی ظاهر گوش کمک نمود. 

پروتز گوش مصنوعی

خرید پروتز گوش مصنوعی از بهترین کلینیک ارتوپدی 

خرید پروتز گوش به کجا مراجعه کنم؟ یکی از بهترین کلینیک های ارتوپدی که سابقه طولانی و درخشانی در زمینه ساخت انواع پروتزهای عملکردی و زیبایی دارد، کلینیک کاویان طب می باشد که انواع پروتزهای گوش، دست، پا و … را با بالاترین کیفیت طراحی و تولید می کند. از آن جایی که این کلینیک در ساخت پروتز گوش بهترین متریال را به کار می گیرد، می توانید با آسودگی خاطر پروتز گوش مصنوعی مورد نیاز خود را تهیه نمایید. 

نتیجه نهایی 

نقص عضو در هر ناحیه از بدن نظیر گوش، عوارض متعددی را به همراه داشته و اعتماد به نفس فرد را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد. به همین جهت در کلینیک های ارتوپدی، پروتز گوش مصنوعی کاملا مشابه با  گوش طبیعی ساخته شده تا علاوه بر بازیابی ظاهر زیبای گوش، اختلالات شنوایی نیز جلوگیری نماید. شما عزیزان می توانید پروتز گوش مورد نیاز خود را با کیفیت بسیار بالا از کلینیک کاویان طب تهیه نمایید. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *