قطع پا به علت تصادف: دلایل قطع عضو (آمپوتاسیون) پا به دلیل تصادف

یکی از علل قطع پا، جراحات در تصادفات رانندگی می باشد که به طور کلی زندگی فرد آسیب دیده را تحت تاثیر قرار می دهد. در این مطلب به شرح دلایل قطع عضو پا در تصادف و چگونگی تهیه پروتز پا خواهیم پرداخت. علل متعددی نظیر سرطان، گردش خون نامناسب و … منجر به قطع عضو می شود که یکی از شایع ترین آن ها تصادفات رانندگی می باشد. از متداول ترین نوع قطع پا به دلیل تصادف نیز می توان آمپوتاسیون پا از بالا یا پایین زانو را نام برد. امروزه جهت جایگزین کردن اندام آسیب دیده از پروتزهای پا استفاده می شود که کمک شایانی در بازگشت فرد به فعالیت ها روزانه خواهد کرد. ادامه این مطلب را از دست ندهید تا بیشتر به عوارض پس از قطع عضو پا به دلیل تصادف بپردازیم.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

قطع پا در تصادف

دلایل قطع عضو پا به دلیل تصادف

در صورتی که در طی سوانح رانندگی و تصادفات، پای فرد دچار جراحت و آسیب دیدگی شود و گردش خون در آن ناحیه دچار اختلال شود، احتمال قطع عضو پا افزایش می یابد. جراحت شدید در ناحیه پا، باریک شدن عروق خونی و اختلال در اکسیژن رسانی را به همراه خواهد داشت که در این صورت بخش آسیب دیده عفونت کرده یا به اصطلاح می میرد. اگر هیچ یک از روش های درمانی موثر نباشد، تنها راه درمان، قطع عضو می باشد. در واقع هدف از آمپوتاسیون پا در این افراد، جلوگیری از انتقال عفونت یا آسیب به سایر نقاط بدن می باشد. https://kavianclinic.com/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B2-%D9%BE%D8%A7/

انواع قطع عضوهای اندام تحتانی به دلیل تصادف

بر اثر تصادف ممکن است بخش های متفاوتی از پا دچار آسیب و ضربه شود و نهایتا آمپوتاسیون را در پی داشته باشد. از انواع آمپوتاسیون اندام تحتانی، می توان به آمپوتاسیون زانو، مچ پا، ران و … اشاره نمود. توانبخشی فرد آسیب دیده نسبت به نوع قطع عضو پا متفاوت خواهد بود. پیش از هر چیز جهت دستیابی به عملکرد طبیعی راه رفتن و بازگرداندن توانایی های حرکتی خود باید با نوع قطع عضو خود آشنا شوید. لازم به ذکر است که آمپوتاسیون پا، یک جراحی پیچیده بوده و در پروسه توانبخشی به همکاری کاردرمان، فیزیوتراپیست، روانشناس، پزشک، مددکار اجتماعی و … نیاز می باشد تا پس از آمپوتاسیون با حداکثر قابلیت تحرک اعضای بدن مواجه شوید. در ادامه به شرح انواع آمپوتاسیون پا بر اثر تصادف خواهیم پرداخت.

قطع عضو نصف لگن

آمپوتاسیون نصف لگن که آمپوتاسیون ترانس بلویک نیز نامیده می شود، سبب قطع عضو مفصل ران و بخشی از لگن می شود. معمولا این نوع قطع عضو در پی تروما یا تومور بدخیم انجام می شوذ. قطعا فرد پس از قطع عضو لگن با محدودیت های حرکتی بسیاری مواجه خواهد شد، زیرا هیچ اندامی جهت نصب پروتز باقی نمانده است. با این وجود پزشک و فیزیوتراپیست به جهت ماکزیمم کردن توانایی های حرکتی و راه رفتن، مناسب ترین دستگاه کمک حرکتی را توصیه خواهند کرد.

قطع عضو بالا زانو 

آمپوتاسیون بالای زانو، از دیگر قطع عضوها به دلیل تصادف می باشد که منجر به قطع پا از میان استخوان ران می شود. این نوع قطع عضو به عنوان آمپوتاسیون ترانس فرمال نیز شناخته می شود. در این نوع قطع عضو مفصل زانو وجود نداشته و تنها استخوان ران باقی مانده است که عدم کنترل ماهیچه ای در عضلات چهار سر و عضلات عقب ران را به همراه خواهد داشت. جهت بازیابی حرکت در این نوع قطع عضو، نیاز به استفاده از مفاصل می باشد تا ویژگی های زانو طبیعی را در فرد ایجاد کند و زمینه حرکت فرد را فراهم نماید. نیاز به مفاصل و قطعات زانو، علاوه بر القای عملکردهای پیشین زانو، راحتی در حرکت را برای فرد ایجاد می کند. https://kavianclinic.com/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88/

قطع عضو زیر زانو

اگر فرد به دلیل تصادف ناچار به قطع عضو زیر زانو یا آمپوتاسیون ترانس تیبیال شود، پای خود را از میان استخوان ساق پا از دست خواهد داد. این نوع قطع عضو را می توان رایج ترین قطع عضو اندام تحتانی دانست که عوارض بسیار کمتری نسبت به آمپوتاسیون ترانس فرمال به همراه خواهد داشت. از آن جایی که در این قطع عضو، مفصل زانو حفظ می شود، راه رفتن با پروتز میسر خواهد بود. https://kavianclinic.com/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B2-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88/

قطع عضو قسمتی از پا 

گاهی اوقات قطع پا در تصادف در ناحیه انگشتان و قسمت استخوان های بلند پا صورت می گیرد که به آن آمپوتاسیون ترانس متاتارسال نیز گفته می شود. این نوع آمپوتاسیون محدودیت حرکتی زیادی را در شما ایجاد نخواهد کرد و تحرک پاها در سطح بالایی باقی خواهد ماند، زیرا استخوان ها، ماهیچه ها و وصل کننده های ماهیچه های بزرگ محفوظ می مانند که این امر به گام برداشتن صحیح فرد کمک شایانی خواهد کرد.

آمپوتاسیون انگشت پا

در برخی تصادفات، آسیب جزئی بوده و ممکن است تنها به انگشتان پا صدمه وارد شود و در نتیجه قطع عضو در انگشتان را به همراه داشته باشد. معمولا ذخیره خونی کم در انگشتان پا منجر به آمپوتاسیون انگشت خواهد شد. به طور معمول این نوع آمپوتاسیون به توانبخشی ماهرانه فیزیوتراپیست نیازی نداشته و تنها زمانی مراجعه به فیزیوتراپیست ضرورت می یابد که فرد با محدودیت هایی در حفظ تعادل و گام برداشتن مواجه شود.

عوارض قطع پا به دلیل تصادف 

از آن جایی که در پی قطع عضو به دلیل تصادف، جریان خون ضعیف و با اختلال مواجه می شود، روند بهبود زخم ها به کندی پیش خواهد رفت و در صورت عدم بهبود زخم، نیاز به قطع عضو از ناحیه بالاتر می باشد که این امر علاوه بر محدودیت های حرکتی در فرد، زندگی فرد را از جنبه های مختلف تحت تاثیر قرار داده و موجب کاهش اعتماد به نفس در بیمار خواهد شد. از دیگر عوارض قطع پا در تصادف می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • ممکن است پس از قطع عضو، زخم به دلیل آلوده شدن، عفونت کند و مصرف آنتی بیوتیک برای درمان ضرورت یابد.
  • پس از آمپوتاسیون پا از هر ناحیه، فرد ناچار به تحمل درد به مدت چند ماه خواهد بود.
  • یکی از عوارض قطع پا در تصادف، عفونت قفسه سینه به ویژه در افراد سیگاری می باشد که جهت درمان آن، به مصرف آنتی بیوتیک و مراجعه به فیزیوتراپیست نیاز است.
  • همانند سایر عمل های جراحی، احتمال سکته مغزی، حمله قلبی و حتی مرگ در پی جراحی آمپوتاسیون پا وجود دارد.
  • معمولا حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد افراد پس از قطع عضو با فانتوم عضو قطع شده مواجه می شوند. به این معنا که فرد تصور می کند که عضو قطع شده هنوز در بدن وجود داشته و در آن ناحیه احساس درد می کند.
  • قطع پا به دلیل تصادف زندگی فرد را دستخوش تغییراتی قرار داده که نهایتا فرد را در انجام امور روزمره دچار مشکل می کند. همچنین به دلیل تغییرات ظاهری در پا، فرد استرس و افسردگی را تجربه خواهد کرد.

https://kavianclinic.com/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B2-%D9%BE%D8%A7/

انواع پروتز پا 

اکنون که با عوارض ناشی از قطع پا به دلیل تصادف آشنا شدید، قصد داریم انواع پروتز پا را شرح دهیم تا به کمک آن ها به زندگی پیش از عارضه قطع عضو بازگردید و عوارض ناشی از آمپوتاسیون پا را کاهش دهید. با توجه به سبک زندگی، نیاز فرد، میزان آسیب دیدگی، توان مالی و … پروتزهای مختلفی طراحی و تولید می شوند که انتخاب بهترین آن ها به کمک پزشک معالج از بهترین کلینیک های ارتوپدی، به فرد در عملکرد بهتر و زندگی راحت تر کمک خواهد کرد.
به طور کلی پای مصنوعی را می توان به دو دسته پروتز بالای زانو و پروتز زیر زانو تقسیم کرد، اما پروتزهای پا بر اساس عملکرد نیز در دسته بندی دیگری قرار می گیرند که عبارتند از:

پای مصنوعی قابل کنترل توسط ریز پردازنده ها 

نوعی جدیدی از پروتز که برای شکستگی مچ پا و پایلون قابل استفاده می باشد، پای کنترل شونده با ریز پردازنده ها می باشد که دارای سنسورهای کوچکی در پایین پا هستند و توسط رایانه کنترل می شوند و به عملکرد مطلوب پا کمک شایانی خواهند کرد. این پروتز در زمان راه رفتن، تطبیق پذیری بالایی با شرایط دارد.

پای مصنوعی پنجه کربنی 

پروتزهای زیر زانو با پنجه کربنی، به افرادی توصیه می شود که دچار قطع عضو از ناحیه زیر زانو شده اند یا اعصاب خود را در ناحیه آسیب دیده از دست داده اند. از مزایای این نوع پروتز نسبت به پروتزهای قدیمی، می توان به سبک بودن این پروتز به دلیل ساخت آن با کربن و طراحی مچ پا به طور ثابت اشاره نمود.

پای مصنوعی تک محوری و چند محوری 

پروتزهای تک محوری و چند محوری، پروتز پای مفصل دار و با قطعات متحرک می باشند. هدف از طراحی چند محوری این پروتزها، شبیه سازی حرکات پروتز به حرکت طبیعی پا می باشد. تهیه پروتز پا چند محوری به بیماران امکان حفظ تعادل روی سطوح ناهموار و افزایش توانایی های حرکتی را خواهد داد.

پروتز پای سبک 

یکی از مشکلات پروتزهای پا در گذشته، سنگین بودن وزن پروتزها بود که آسیب به قسمت باقیمانده عضو و خستگی در فرد را به همراه داشت. امروزه پروتزهای سبک سبب حرکت راحت با پروتزها و رضایتمندی بیماران دچار قطع عضو شده است. در صورتی که دچار قطع پا به دلیل تصادف شده اید، با مراجعه به کلینیک های ارتوپدی فنی و پس از مشاوره با متخصصین مجرب، بهترین پروتز پا متناسب با نیاز خود را تهیه نمایید.
قطع پا تصادف

تهیه پروتز پا

پس از قطع پا به دلیل تصادف، فرد با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم خواهد کرد که یکی از بهترین روش ها جهت کاهش این مشکلات و عوارض، تهیه پروتز پا از کلینیک های ارتوپدی معتبر می باشد. کلینیک کاویان طب از جمله کلینیک هایی است که در زمینه حل مشکلاتی نظیر قطع عضو پا، قطع عضو دست، مشکلات حرکتی و … سابقه درخشانی دارد. این کلینیک ارتوپدی فنی با طراحی و تولید پروتزها و ارتوزها به صورت اختصاصی، به درمان عیوب حرکتی می پردازد و زندگی راحت و با کیفیتی را به بیماران دچار قطع عضو خواهد بخشید.

https://kavianclinic.com/%D9%85%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%8C-%D8%B3%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%88-%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1/

نتیجه نهایی 

یکی از دلایل قطع پا، تصادف می باشد که زندگی فرد را دستخوش تغییراتی قرار خواهد داد. این نوع قطع عضو عوارض متعددی را به همراه داشته که به جهت کاهش این عوارض، کلینیک های ارتوپدی از جمله کاویان طب در تلاش برای ارائه انواع پروتزهای با کیفیت بالا می باشد تا با جایگزین کردن عضو قطع شده با پروتز، زندگی عادی فرد را باز گردانند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *