ویژگی های دست مصنوعی هوشمند چیست؟

اگر به دنبال یک جایگزین طبیعی و کارآمد برای دست قطع شده خود هستید، پروتز دست مصنوعی هوشمند بهترین گزینه برای شما خواهد بود. با ما همراه باشید تا شما را با این دست مصنوعی آشنا کنیم.
افراد روزانه با دست خود بسیاری از امور پیچیده نظیر لمس اشیا، جا به جایی و گرفتن آن ها را بدون فکر و به آسانی انجام می دهند. پیچیدگی این فعالیت ها زمانی به چشم می خورد که فرد دچار قطع عضو در ناحیه دست شود. این دسته از افراد حتی در انجام ساده ترین امور نیز با مشکل مواجه خواهند شد. بنابراین به دنبال راه حل و جایگزین برای این مشکل می باشند. خوشبختانه امروزه پروتزهایی ساخته شده اند که هوشمند بوده قابلیت انجام بسیاری از فعالیت ها را به افراد خواهند داد. شایان به ذکر است که این دست ها در کنار تکنولوژی پیشرفته، ظاهر زیبا و مدرن داشته و در بالا رفتن اعتماد به نفس فرد نیز تاثیر چشم گیری خواهد داشت. در ادامه به شرح کامل جزئیات در این باره خواهیم پرداخت.

مرکز تخصصی پروتز دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

پروتز دست و دست مصنوعی

مراحل آمپوتاسیون یا قطع عضو دست

پیش از هر چیز قصد داریم مراحل آمپوتاسیون دست را شرح دهیم تا ضمن آشنایی با آن از بهترین پروتز هوشمند استفاده کنید. زمانی که پزشکان قادر به حفظ و بهبود بخش آسیب دیده در هر ناحیه از بدن نباشند و حفظ ناحیه آسیب دیده زندگی بیمار را در خطر انداخته باشد، قطع عضو ضرورت می یابد. از جمله علل عمده قطع عضو می توان به حوادث، اختلالات گردش خون، عفونت ها، ناهنجاری های مادرزادی و سرطان اشاره نمود. در صورت صلاحدید پزشک جهت آمپوتاسیون، مراحل زیر طی خواهد شد:
  • پیش از جراحی، پزشک معالج دستورالعمل های لازم را ارائه داده و داروهای لازم قبل از جراحی را تجویز خواهد کرد.
  • سپس پزشک به شما توضیح خواهد داد که از طریق بیهوشی عمومی عمل انجام می شود یا بی حسی نخاعی.
  • در طی عمل تیم جراحی تمامی تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا بافت های سالم حفظ شوند و نواحی کمتری از دست قطع شود. همچنین جراحی به گونه ای انجام خواهد شد که فرد قادر به دریافت پروتز باشد.
  • پس از جدا نمودن بافت های آسیب دیده و صاف کردن استخوان های نا هموار، جهت پیشگیری از خونریزی، رگ های خونی بسته خواهند شد.
  • با توجه به صلاحدید پزشک، تیم جراحی ناحیه آسیب دیده را بخیه خواهد کرد یا چند روز جهت تخلیه شدن زخم صبر کرده و سپس ناحیه قطع شده پانسمان می شود.

دست مصنوعی هوشمند چیست؟ 

در پی قطع عضو قطعا بیمار نگرانی و ناراحتی شدید را تجربه خواهد کرد؛ بنابراین مدیریت زندگی پس از این عارضه از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از بهترین جایگزین ها پس از قطع عضو دست، دست مصنوعی هوشمند می باشد. این پروتزها علاوه بر بازیابی توانایی های حرکتی فرد، نقش مهمی را در بهبود روند زندگی بیمار و افزایش اعتماد به نفس فرد برای حضور در جامعه ایفا خواهند کرد. پروتز دست هوشمند که به پروتز مایوالکتریک بیوتیک نیز معروف است، وزنی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ گرم داشته و می توان گفت به سنگینی دست طبیعی فرد می باشد.
کنترل این پروتزها از طریق دریافت سیگنال های ضعیف الکتریکی از بدن می باشد. سیگنال های ذکر شده توسط انقباضات عضلانی تولید شده و با کمک الکترودهای روی پوست، می توان آن ها را اندازه گیری نمود.

نحوه عملکرد پروتز دست هوشمند 

درون بدنه پروتز هوشمند دو الکترود قرار داده شده است که پس از شناسایی سیگنال های مایوالکتریک، به مرکز کنترل الکترونیک ارسال خواهند شد. پس از تقویت شدن سیگنال های دریافت شده، ۵ موتور الکتریکی که درون هر یک از انگشتان قرار دارد، فعال شده و آن ها را به حرکت در می آورد. در نتیجه به کمک قدرت انقباض عضلانی، می توان دست را باز و بسته کرد و به کنترل قدرت و سرعت پنجه کمک نمود. از آن جایی که مغز قابلیت وفق پذیری بالایی دارد، پس از گذشت مدتی فرد به طور غریزی حرکات ذکر شده در بالا را انجام خواهد داد.

کاربرد موتور DC در دست مصنوعی هوشمند 

اولین دسته های هوشمند که در اول دهه ۱۹۸۰ به بازار آمد، دارای یک موتور بودند که مکانیسم عمل آن ها از طریق نزدیک شدن ۳ انگشت اشاره، وسط و شست بود، به این طریق که با نزدیک شدن این ۳ انگشت به هم، فرد قابلیت نگه داشتن اشیا در دستان را به دست می آورد. دو انگشت دیگر در این پروتزها تنها جنبه زیبایی داشته و هیچ گونه نیرویی را جهت گرفتن اشیا تولید نمی کردند. در چندین سال گذشته پروتوزیست ها یافتند که با افزایش انعطاف پذیری دست، نیروی کمتری برای گرفتن اشیا نیاز است، به همین جهت در هر یک از انگشتان موتوری را به طور مجزا قرار دادند به این طریق که ۴ موتور را در کف دست برای ۴ انگشت و برای انگشت شست، موتور درون خود انگشت قرار گرفت.
به لطف این موتورها، امروزه انگشتان دارای ۱۴ الگوی متفاوت جهت گرفتن اشیا می باشند. از جمله این الگوها می توان به الگوی کلید و الگوی قلاب اشاره نمود که مورد اول به گرفتن اشیا در حالی که انگشتان شست بالا و پایین می روند و سایر انگشتان خم هستند و الگوی دوم به حمل کردن اشیا سنگین تا ۲۵ کیلو گرم کمک می کند. از الگوی قدرتی نیز برای گرفتن اشیا نامتقارن نظیر لیوان استفاده می شود. بنابراین با کمک الگوهای سازمان دهی شده در این دست مصنوعی هوشمند یا دست مایوالکتریک، می توان به راحتی به فعالیت های روزانه پرداخت و در انجام امور از ثبات بیشتری برخوردار شد.

مشخصات دست مصنوعی هوشمند 

دست های مصنوعی هوشمند با برخورداری از تکنولوژی پیشرفته، دارای ویژگی های منحصر به فرد و ارگونومیک می باشند که این امر موجب متمایز شدن این پروتزها از سایر پروتزهای دست شده است. این پروتزها عملکرد و کارایی بی نظیری را به بیماران دچار قطع عضو ارائه می دهد. مشخصات دست مصنوعی هوشمند عبارتند از:
  • این دست های مصنوعی دارای موتورهای جداگانه در هر انگشت بوده که امکان حرکت طبیعی و‌ هماهنگ در دست را به بیمار خواهند داد.
  • موتورهای قرار داده شده در انگشتان با توزیع بهینه وزن، احساس سبکی و راحتی را در دست مصنوعی ایجاد می کنند.
  • در این پروتزها ۱۴ الگوی حرکتی سازماندهی می شود که انجام فعالیت های روزمره را تسهیل خواهد کرد.
  • دو ویژگی منحصر به فرد پروتزهای دست هوشمند، نرم افزار متعادل کننده و تکنولوژی بی سیم می باشد که با توجه به شیوه زندگی بیمار، می توان آن را به طور سفارشی طراحی و تولید کرد.
  • در ساخت دست مصنوعی هوشمند، متریالی با کیفیت بالا و پیشرفته به کار برده شده است که امکان بلند کردن اشیا سنگین بدون هیچ گونه آسیب به پروتز را فراهم کرده است.
  • طراحی نوآورای در این پروتزها، منجر به کاهش سر و صدا در آن ها شده است.

مزایای استفاده از دست مصنوعی هوشمند

همان طور که می دانید قطع عضو علاوه بر تاثیر گذرای بر زیبایی اندام فرد، منجر به محدودیت در فعالیت های روزانه بیمار نیز خواهد شد. بنابراین این عوامل به مرور زمان بیمار را با افسردگی مواجه خواهند کرد. خوشبختانه با طراحی و تولید دست مصنوعی هوشمند، افراد توانسته اند زندگی خود را مدیریت کرده و به فعالیت های پیش از عمل قطع عضو باز گردند. استفاده از این پروتزها مزایای بسیاری را به همراه دارند که از جمله آن ها می توان به افزایش اعتماد به نفس و طبیعی بودن آن ها اشاره نمود.

افزایش اعتماد به نفس 

دست های مصنوعی هوشمند با تسهیل کارهای کوچک و ساده تر نمودن امور روزمره، موجب بهبود کیفیت زندگی بیمار خواهند شد. طبق بررسی های انجام شده بر روی افرادی که از این پروتزها استفاده می کنند، پروتزهای هوشمند احساس ارزشمندی و افزایش اعتماد به نفس را در بیمار به همراه خواهند داد. بنابراین این دست مصنوعی هوشمند اثر روانی بر روی بیمار داشته و امید به زندگی در این دسته از افراد را بالاتر خواهد برد.

احساس طبیعی بودن 

تا به حال مسابقات ورزشی پارالمپیک را دنبال کرده اید؟ با دیدن این مسابقات شاهد پیشرفت های چشمگیری در زمینه تولید پروتزها خواهید بود. این پروتزها انجام کارهای پیچیده را برای کاربر تسهیل کرده و قابلیت حرکات طبیعی را به افراد دچار قطع عضو خواهد داد. بنابراین فرد احساس مصنوعی بودن حرکات و سختی در انجام امور را نداشته و به راحتی به زندگی خود خواهد پرداخت.
 
پروتر دست هوشمند

تهیه دست مصنوعی هوشمند 

از آن جایی که پروتزهای دست نقش مهمی را در ادامه حیات فرد ایفا می کنند، تهیه آن ها از مراکز ارتوپدی معتبر و با کیفیت بالا از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین این پروتزها نسبت به سایر پروتزهای دست قیمت بالاتری دارد، بنابراین باید در انتخاب کلینیک جهت تهیه دست مصنوعی هوشمند دقت بالایی به خرج داد. یکی از بهترین کلینیک ها در این زمینه، کلینیک کاویان طب می باشد که سابقه درخشانی در زمینه تولید انواع ارتوز و پروتزها دارد. این کلینیک خدمات ‌‌و محصولات خود را با بالاترین کیفیت به کاربران ارائه می دهد. در صورت هر گونه ابهام در زمینه تهیه پروتز دست هوشمند، می توانید از مشاوره رایگان با کارشناسان این کلینیک بهره مند شوید.

نتیجه نهایی 

هدف از نگارش این مقاله آشنایی شما عزیزان با دست مصنوعی هوشمند می باشد تا در صورت مواجه شدن با عارضه قطع عضو در ناحیه دست، این پروتزها را به کار گرفته و به زندگی خود بازگردید. پروتزهای دست هوشمند دارای مزایای بسیاری می باشند که از جمله آن ها می توان به افزایش اعتماد به نفس، بازیابی توانایی های حرکتی و طبیعی بودن حرکات اشاره نمود.
از آن جایی که قیمت این پروتزها بالا می باشد، باید در تهیه آن ها دقت نمود و آن را از کلینیک های معتبر تهیه نمود. کلینیک کاویان طب یکی از بهترین کلینیک هایی است که دست مصنوعی هوشمند را با کیفیت بالا به کاربران ارائه می دهد. جهت رزرو نوبت و مشاوره رایگان با کارشناسان این مجموعه با شماره 91008881-021 در تماس باشید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *