علت و علائم پارگی رباط زانو (درمان پارگی و کشیدگی رباط زانو بدون جراحی)

آیا در اثر پیچ خوردگی مفصل زانو، دچار پارگی رباط سلیبی شده اید؟ جهت آگاهی از روش های درمان پارگی رباط زانو، این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید. بر اثر پارگی رباط صلیبی، مفصل زانو ناپایدار شده و در نتیجه آن فرد درد شدید و لنگش را تجربه خواهد کرد. درمان هایی نظیر توانبخشی و برخی از تمرینات، به بازیابی قدرت درد زانو کمک خواهد کرد. با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی را در رابطه با علائم و درمان پارگی رباط زانو به شما عزیزان ارائه دهیم.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

علت و علائم پارگی رباط زانو

رباط صلیبی چیست؟

همان طور که می دانید بدن ما از رباط ها و لیگامان هایی تشکیل شده است که به دور مفصل پیچیده شده اند. در واقع وظیفه رباط ها، پیشگیری از تحریک بیش از حد مفاصل می باشد. از رباط های اصلی تشکیل دهنده زانو، می توان به رباط های طرفی داخلی، رباط های طرفی خارجی، رباط های صلیبی قدامی و رباط های صلیبی خلفی اشاره نمود. از میان رباط های ذکر شده، رباط های صلیبی درون مفصل زانو، به صورت مایل قرار گرفته اند.

پارگی رباط صلیبی

حوادثی نظیر تصادفات و وارد آمدن ضربات سنگین به زانو منجر به پارگی رباط صلیبی داخلی و خارجی خواهد شد. شایان به ذکر است که احتمال پارگی هر یک از رباط های صلیبی داخلی و خارجی وجود داشته و حوادثی نظیر سقوط، آسیب حین ورزش و … در ایجاد این عارضه دخیل می باشند. پارگی رباط زانو را می توان در سه دسته بندی جای داد که به شرح زیر می باشند:

• درجه اول: در این نوع آسیب دیدگی رباط کشیده شده، اما زانو همچنان  ثابت و پایدار خواهد ماند.
  • حالت دوم: در این حالت رباط زانو در معرض پارگی قرار گرفته و در صورت آسیب های شدیدتر، احتمال پارگی آن وجود دارد.
  • حالت سوم: پاره شدن رباط به طور کامل، شرایط پایداری را در زانو ایجاد خواهد کرذ.

علت کشیدگی و پارگی رباط زانو

علل متعددی در ایجاد پارگی رباط زانو دخیل هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• وارد شدن ضربه به زانو
  • پیچ خوردن زانو بر اثر حرکت های ناگهانی
  • کشش بیش از حد زانو
  • پریدن از ارتفاع بر روی زمین
  • افتادن ناگهانی وزن بدن بر روی یک پا
  • توقف ناگهانی در حین دویدن
  • انجام تمرینات سنگین ورزشی

پارگی رباط صلیبی زانو چه علائمی دارد؟

نسبت به میزان آسیب وارد شده به رباط، علائم متفاوتی در فرد ایجاد خواهد شد. به طور مثال علائم در رباطی که تنها دچار کشیدگی شده باشد، با رباطی که به طور کامل پاره شده است، بسیار متفاوت خواهد بود. به طور کلی علائم و نشانه های پارگی رباط عبارتند از:

ایجاد صدا در محل مفصل

در صورتی که رباط به طور کامل دچار پارگی شده باشد، از محل مفصل آسیب دیده صداهایی ایجاد می شود.

ورم مفصل

آسیب دیدگی رباط ممکن است خونریزی مفصل را نیز به همراه داشته باشد که در این صورت در ناحیه مفصل، ورم ایجاد می شود. نسبت به شدت آسیب، ورم ایجاد شده در این ناحیه متفاوت خواهد بود. در صورتی که آسیب دیدگی خفیف باشد، ورم ایجاد شده نیز محدود و اندک بوده و در غیر این صورت و در حالتی که رباط به طور کامل پاره شده باشد، ورم زیادی در مفصل زانو ایجاد خواهد شد.

ایجاد درد در مفصل زانو

درد ایجاد شده در فرد به دلیل پارگی رباط، مجددا به شدت آسیب دیدگی زانو بستگی دارد و می تواند از خفیف تا شدید بروز کند.

اختلال در حرکت دادن زانو

پارگی کامل رباط به کاهش قابلیت های حرکتی منجر خواهد شد. البته در آسیب دیدگی های خفیف، حرکت دادن زانو راحت تر خواهد بود.

بی ثباتی زانو یا خالی شدن در هنگام ایستادن

اگر پارگی رباط شدید باشد، توانایی های حرکتی و ایستادن را تحت تاثیر قرار داده و زندگی فرد را دچار اختلال خواهد کرد.

تشخیص پارگی رباط زانو

در صورتی که با علائم گفته شده در بالا مواجه شدید و احساس کردید که دچار پارگی رباط زانو شده اید، به پزشک مراجعه نمایید تا پس از انجام معاینات و آزمایشات لازم، به تشخیص بیماری شما بپردازد. از جمله روش های تشخیص پارگی رباط صلیبی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • پرسش شرح حال بیمار
  • معاینات فیزیکی
  • آزمایشات تصویر برداری نظیر اشعه ایکس، ام آر آی یا اسکن
  • تست های بالینی نظیر تست لاچمن و تست ADT
  • رادیوگرافی ساده

درمان پارگی رباط زانو

اکنون که با علائم پارگی رباط و روش های تشخیصی این عارضه آشنا شدید، قصد داریم به شرح انواع روش های درمان پارگی رباط صلیبی زانو بپردازیم تا در صورت مواجه شدن با هر یک از علائم ذکر شده، با صلاحدید پزشک بهترین روش درمانی متناسب با شرایط خود را برگزینید. شایان به ذکر است که انتخاب روش های درمان به عواملی نظیر سن بیمار، فعالیت های روزانه و شدت آسیب بستگی دارد. به طور مثال روش درمانی پارگی لیگامان در افراد جوان و افراد مسن متفاوت خواهد بود، زیرا ممکن است فرد جوان قصد انجام فعالیت های ورزشی و تحرک زیادی را در طول روز داشته باشد، بنابراین در این فرد انجام جراحی ضرورت می یابد. اگر فرد مسن تحرک زیادی نداشته باشد و به استراحت بپردازد، نیاز به عمل جراحی نمی باشد.
در صورتی که در کنار پارگی لیگامان، سایر بافت های زانو نیز دچار آسیب دیدگی شوند یا بخشی از استخوان نیز در پارگی رباط جدا شود، عمل جراحی ضرورت می یابد. اما در مواردی که آسیب دیدگی خفیف باشد، می توان از روش های درمانی غیر جراحی کمک گرفت. با استفاده از روش های غیر جراحی درمان پارگی رباط، می توان به انجام فعالیت های پیش از این عارضه ادامه داد و درد و تورم ناشی از آن را کاهش داد. بازیابی حرکت طبیعی مفصل، ثبات مفصل، بهبود استقامت و … از هدف های اصلی استفاده از روش های غیر درمانی می باشد. به طور کلی روش های درمانی غیر جراحی عبارتند از:
  • دارو درمانی
  • تزریق استروئید
  • تزریق گاز اوزون
  • فیزیوتراپی زانو
  • استفاده از زانو بندهای طبی
  • دارودرمانی
پارگی رباط صلیبی زانو، در مراحل اولیه درد و تورم را به همراه خواهد داشت که می توان از طریق دارو آن ها را کنترل نمود. معمولا جهت کاهش درد و التهاب، داروهای غیر استروئیدی و مسکن تجویز می شود.

یکی از روش های درمان پارگی رباط زانو، انجام حرکات ورزشی و تمرینات فیزیوتراپی می باشد. تمرینات فیزیوتراپی به بازگردان عملکرد طبیعی زانو و استحکام و ثابت ماندن مفصل کمک می کند.

تزریق گاز اوزون

تزریق اوزون یک روش درمانی جهت درمان زانو درد و بهبود جریان خون در بافت می باشد. در این روش با تامین مواد مغذی در بافت، روند بهبودی تسریع خواهد شد.

تزریق پی آر پی

تزریق پی آر پی یا پلاسمای غنی شده از پلاکت، دردهای ناشی از آسیب دیدگی های رباطی و سایر دردهای زانو را بهبود می بخشد. استفاده از این روش، علاوه بر رفع علائم پارگی، به تسریع روند درمان نیز کمک خواهد کرد.

استفاده از زانوبندهای طبی

بستن زانوبندهای طبی در پارگی رباط علاوه بر تسکین درد به کاهش تورم ناشی از آن نیز کمک می کند. با توجه به نوع آسیب دیدگی و علت پارگی رباط زانو، پزشک استفاده از بریس های مخصوص محافظت از زانو را تجویز خواهد کرد. این بریس ها امکان برخی از حرکات نظیر خم و باز شدن را به مفصل می دهند. بنابراین در صورت تجویز زانوبندهای طبی توسط پزشک، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و از ارتزهای با کیفیت این کلینیک بهره مند شوید.

درمان پارگی رباط

عوارض پارگی رباط صلیبی زانو

پارگی رباط صلیبی زانو احتمال ابتلا به پوکی استخوان را در زانو افزایش می دهد. در صورتی که جهت بهبود این عارضه از روش عمل جراحی استفاده شود، احتمال ابتلا به آرتروز نیز وجود دارد. فاکتورهایی نظیر میزان شدت آسیب اولیه و میزان فعالیت های فرد پس از درمان، در ایجاد آرتروز بر اثر پارگی رباط دخیل هستند.

پیشگیری از پارگی رباط زانو

با انجام ورزش ها و حرکات اصلاحی خاص زیر نظر مربی ورزش و فیزیوتراپیست، می توان از آسیب به زانو پیشگیری نمود. تقویت عضلات پا و میان تنه، احتمال آسیب زانو در این افراد را کاهش می دهد. همچنین پوشیدن کفش و لباس مناسب در حین ورزش نیز از بروز آسیب در زانو جلوگیری خواهد کرد.

از شایع ترین مشکلات زانو، می توان پارگی رباط صلیبی را نام برد که احتمال بروز آن در ورزشکاران بیشتر می باشد. در این مطلب به شرح علائم ناشی از این عارضه پرداختیم تا در صورت مواجه شدن با هر یک از آن ها به پزشک مراجعه نموده و پس از تشخیص بیماری، بهترین روش درمان انتخاب شود. روش های پارگی رباط را می توان به دو دسته درمان جراحی و درمان غیر جراحی تقسیم نمود که درمان غیر جراحی شامل فیزیوتراپی، دارودرمانی، تزریق گاز اوزون، بستن زانوبند طبی و … می باشد. اگر پزشک استفاده از زانوبند طبی را در درمان پارگی رباط مناسب دانست، می توانید جهت تهیه آن به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و از کیفیت بالای محصولات این کلینیک بهره مند شوید.