ساخت پروتز بینی سیلیکونی و کاربرد آن

ویژگی های پروتز بینی سیلیکونی چیست؟ برای سفارش و ساخت بینی سیلیکونی چه اقداماتی باید انجام داد؟ برخی از افراد پس از جراحی بینی اولیه، با مشکلاتی در بینی خود مواجه خواهند شد که جهت یافتن فرم ایده آل بینی، جراحی ترمیمی بینی ضرورت می یابد. در صورت تحلیل رفتن بافت های پوستی و استخوانی، بیمار ملزم به استفاده از پروتز بینی می باشد.
گاهی اوقات نیز جراح به جهت بیرون آوردن تومورهای پیشرفته درون بینی یا حفره های داخل آن، ناچار به برداشتن بخشی از بینی یا گاها کل آن می باشد. جراح تا حد امکان تلاش می کند تا بینی بیمار را از طریق عمل جراحی بازسازی کند، اما در صورت ممکن نبودن این امر از پروتز بینی سیلیکونی استفاده می کند؛ اما پروتز بینی چیست؟ این پروتز در جراحی بینی چه کاربردی دارد؟ با ما در ادامه همراه باشید تا ضمن آشنا کردن شما با پروتز بینی سیلیکونی، مزایا و معایب استفاده از آن را شرح دهیم.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

پروتز بینی سیلیکونی

با پروتز بینی آشنا شوید

افرادی که بنا بر دلایلی اعم از آسیب دیدگی، بیماری یا عمل جراحی زیبایی قسمت هایی از بینی خود را از دست داده اند، برای بازسازی ظاهر و شکل طبیعی آن از پروتزهای بینی استفاده می کنند تا به کمک آن ها عملکرد بینی بهبود یابد. جراح در طراحی و ساخت پروتز بینی تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا بیشترین همخوانی را با پوست شما داشته باشد و پروتز بینی پس از ادغام شدن با سیمای صورت کاملا مشابه بینی واقعی باشد.
جهت هماهنگی هر چه بیشتر پروتز بینی با صورت بیمار، پزشک چندین بار پروتز را با صورت بیمار تطبیق می دهد. شایان به ذکر است که در ساخت پروتز بینی، در کنار علم و مهارت، هنر پزشک نیز دیده می شود.

چگونگی فرآیند ساخت پروتز بینی

از آن جایی که ساختار صورت هر فرد منحصر به فرد بوده ، پزشک متناسب با فرم صورت بیمار و نقایص موجود در آن اقدام به ساخت پروتز مختص به خود بیمار می نماید. در هر بار مراجعه شما به پزشک در فرآیند ساخت پروتز بینی، مراحل زیر طی می شود:
  • در وهله اول پزشک اقدام به طراحی الگوی صورت بیمار خواهد کرد تا تیم طراحی پروتز، الگوی طراحی شده را مطابق با ساختار صورت بیمار بسازند. حدودا روند انجام این فرآیند ۳۰ الی ۶۰ دقیقه به طول می انجامد.
  • در مرحله بعد پزشک به جهت تطابق بالای پروتز بینی با صورت، شکل بینی را به طور دقیق تهیه خواهد کرد. زمان انجام این مرحله نیز حدود ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت تخمین زده شده است.
  • نهایتا پزشک نزدیک ترین رنگ به صورت بیمار را برای پروتز انتخاب خواهد کرد.
بین هر یک از جلسات ذکر شده، چند روز فاصله نیاز است تا پروسه ساخت پروتز بینی انجام شود.

پروتز بینی چه مزایا و چه معایبی دارد؟ 

همه بیماران دچار آسیب در ناحیه بینی کاندیدای مناسبی برای جراحی پلاستیک جهت بازسازی بینی نمی باشند. همچنین از آن جایی که هزینه جراحی پلاستیک نسبت به پروتز بینی بیشتر است و نتایج حاصل از هر دو روش مشابه است، انتخاب بسیاری از افراد پروتز بینی می باشد. در ادامه مزایای استفاده از روش جراحی پروتز بینی را شرح خواهیم داد.

مزایای استفاده از پروتز بینی

  • ایجاد ظاهر مناسب در صورت بیمار پس از آسیب دیدگی یا انجام جراحی در آن ناحیه
  • کمک به بهبود تنفس و صحبت کردن
  • محافظت از مجاری تنفسی و جلوگیری از خشک شدن غشای مخاطی و ترک خوردن آن
  • ابزاری مهم و کارآمد پس از جراحی سرطان
  • محافظت از بافت های ظریف صورت
  • بالا بردن اعتماد به نفس بیمار و توانمند سازی فرد برای شروع زندگی طبیعی پس از آسیب دیدگی
  • فراهم نمودن امکان استفاده از عینک
در کنار مزایای متعدد استفاده از پروتز بینی در بازسازی صورت، این روش معایبی را نیز به همراه دارد که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

معایب استفاده از پروتز بینی 

  • در صورت عدم اتصال دائمی پروتز به صورت، در آوردن پروتز از جای خود و تمیز نمودن روزانه آن ضرورت می یابد که در این امر یکی از معایب استفاده از پروتز بینی محسوب می شود.
  • همچنین پروتزهای بدون اتصال دائم به مرور پوسیده شده و تعویض آن هر چند وقت یک بار الزامی می باشد.
  • در صورتی که در ساخت پروتز بینی سیلیکونی استاندارهای لازم به کار برده نشود، احتمال عفونت پروتز افزایش می یابد.
  • عواملی نظیر چرب بودن بیش از حد پوست، عرق کردن و … احتمال جدا شدن پروتز بینی را افزایش خواهد داد که در این صورت تغییر روش نصب پروتز، در کاهش بروز این اتفاق موثر خواهد بود.

چه کارهایی به کاهش عوارض پروتز بینی کمک خواهد کرد؟ 

همان طور که در بالا گفته شد، پروتز بینی معایبی دارد که در این بخش قصد داریم راهکارهایی را ارائه دهیم که با به کارگیری آن ها توسط بیمار، احتمال بروز این عوارض و معایب کاهش یابد. بنابراین نکات ذکر شده در زیر را مد نظر قرار داده تا طول عمر پروتز بینی شما افزایش یابد. این نکات عبارتند از:
  • انتخاب بهترین کلینیک ارتوپدی فنی در ساخت پروتز بینی بسیار حائز اهمیت است، زیرا در کلینیک های معتبر از بهترین متریال و به روزترین تجهیزات استفاده می شود و در نتیجه پروتز ساخته شده توسط این مراکز، علاوه بر کیفیت و کارایی بالا، به راحتی آسیب نخواهند دید.
  • در صورتی که پروتز به کار برده شده در بینی شما دارای قابلیت جدا شدن باشد، آن را روزانه از صورت جدا کرده و اقدام به تمیز نمودن آن نمایید. به کار گیری این مورد موجب جلوگیری از خراب شدن پروتز به دلیل آلودگی و چربی خواهد شد.
  • پس از جدا نمودن پروتز از روی صورت، حتی نواحی اطراف بینی و پوست را تمیز نمایید تا ماندگاری و دوام پروتز افزایش یابد.
  • در صورتی که ورزش هایی از قبیل کشتی، فوتبال و راگبی را انجام می دهید، در حین انجام آن ها پروتز بینی را جدا نمایید، زیرا وارد آمدن ضربه به پروتز بینی منجر به آسیب دیدگی و شکستگی پروتز خواهد شد.

کاربرد پروتز در جراحی بینی 

افرادی که به دلیل جراحی بینی اولیه دچار آسیب یا مشکلاتی از قبیل از بین رفتن یا کوتاهی بیش از حد پل بینی شده اند، ترمیم غضروف بینی برای بازیابی ظاهر زیبای بینی آن ها الزامی می باشد که در این صورت پزشک با استفاده از پروتز مصنوعی در عمل بینی، حالت مناسب و ایده آل را به چهره بیمار باز می گرداند. اکثر پروتزهای مصنوعی به کار برده شده از جنس سیلیکون می باشد، زیرا سیلیکون ها در بدن جذب نخواهند شد و همین امر موجب ثابت ماندن فرم بینی خواهد شد.
از دیگر کاربرد پروتز بینی می توان در افرادی اشاره کرد که در سایر قسمت های بدن دارای غضروف های ناکارآمد هستند و قابلیت جایگزینی بافت بینی را ندارند. بنابراین این دسته از افراد می توانند پروتز بینی را دریافت نمایند. افرادی با ناهنجاری های حاد و شدید بینی نیز گزینه مناسبی جهت استفاده از پروتز بینی می باشند.

راه های اتصال پروتز بینی مصنوعی چیست؟ 

جهت اتصال پروتز بینی دو روش به کار برده می شود که عبارتند از:
  • استفاده از چسب های پزشکی
  • استفاده از ایمپلنت

https://kavianclinic.com/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B2-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C/

استفاده از چسب مخصوص پزشکی

این روش را می توان روشی مشابه با استفاده از ماسک و گریم در فیلم ها دانست. جهت اتصال پروتز بینی نیاز به استفاده از یک چسب زخم با درجه پزشکی در پشت پروتز می باشد تا به کمک چسب، پروتز به طور محکم در جای خود قرار گیرد. همان گونه که ذکر شد عواملی نظیر تعریق شدید و پوست چرب منجر به جدا شدن پروتز خواهد شد. بنابراین ضروری است که در این روش فرد روزانه پروتز بینی خود را برداشته و آن را تمیز نماید.

استفاده از ایمپلنت 

استفاده از ایمپلنت به ثابت نگه داشتن پروتز بینی کمک شایانی خواهد کرد. بنابراین این روش بسیار مطمئن تر از روش ذکر شده در بالا می باشد. البته شایان به ذکر است که در روش ایمپلنت، جهت ادغام ایمپلنت با استخوان به دو عمل جراحی جزئی نیاز می باشد. در طی جراحی اول، جراح اقدام به پیوند فیکسرهای کوچک تیتانیوم داخل استخوان خواهد کرد. برای رشد استخوان در اطراف ایمپلنت حداقل به ۳ ماه زمان نیاز است تا پروتز محکم شود.
در جراحی دوم که به آن اباتمنت گفته می شود، ایمپلنت با استفاده از تیتانیوم واسطه از سطح پوست فراتر می رود. همچنین می توان پس از مدتی میله های طلا یا آهنربا را نیز برای اتصال پروتز به کار گرفت. استفاده از این روش علاوه بر بهبود در حفظ و نگهداری از پروتز، از نظر زیبایی نیز نتایج بهتری را حاصل می نمایند. توجه به این نکته ضروری است که همه افراد کاندیدای مناسبی جهت استفاده از روش ایمپلنت نیستند. انتخاب روش ایمپلنت بینی توسط تیم توانبخشی و جراحی شما صورت می گیرد.
پروتز بینی

طول عمر پروتز مصنوعی در عمل بینی چقدر است؟

عوامل متعددی از جمله نوع پوست، رعایت بهداشت، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، محیط کاری و خانه در طول عمر پروتز بینی موثر هستند؛ اما به طور کلی می توان طول عمر این پروتزها را حدود یک تا سه سال دانست. همچنین متریال به کار رفته در پروتز بینی و کلینیک انتخابی شما در طول عمر پروتز بینی نقش مهمی را ایفا می کند.
یکی از بهترین کلینیک های ارتوپدی در این زمینه، کلینیک کاویان طب می باشد که پروتزی کاملا مطابق با ساختار و فرم صورت را طراحی و تولید می کند. مراجعه به پزشک هر چند وقت یک بار نیز عمر مفید پروتز بینی را افزایش خواهد داد. بنابراین می توانید پس از جراحی پروتز بینی هر شش ماه یک بار به پزشک مراجعه نموده تا تغییر رنگ و هر گونه آسیب در پروتز توسط پزشک بررسی شود و اقدامات لازم جهت ترمیم و تعمیر صورت بگیرد.

نتیجه نهایی

پیش از استفاده از هر گونه پروتز نیاز به کسب اطلاعات کافی در آن زمینه می باشد. ما در این مطلب شما را با پروتز بینی آشنا کردیم و مزایا و معایب آن را شرح دادیم تا بهترین نتیجه از پروتز بینی سیلیکونی را کسب نمایید. همچنین با استفاده از نکات ذکر شده در این مطلب از عوارض و معایب ناشی از پروتز بینی بکاهید و به افزایش طول عمر آن کمک نمایید.
شما عزیزان می توانید جهت تهیه پروتز بینی به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و بهترین و کارآمدترین پروتز را از این کلینیک تهیه نمایید، زیرا کلینیک کاویان طب در ساخت پروتزهای خود متریال با کیفیت و به روزترین متدهای متدهای روز دنیا را به کار می گیرد.

کاویان کلینیک مرکز ارتوپدی فنی با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *