استفاده از قوزبند طبی چه مزایایی دارد؟

آیا از وجود قوز کمر رنج می برید؟ در این مطلب از کاویان طب با ما همراه باشید تا کاربرد و مزایای قوزبند طبی را برای درمان و رفع قوز کمر شرح دهیم.
انحنای غیر طبیعی در ستون فقرات، قوز کمر نامیده می شود که منجر به خمیدگی ۴۰ تا ۴۵ درجه در کمر خواهد شد. از جمله عوامل ایجاد کننده قوز کمر، می توان به پوکی استخوان، صدمات، ضعف عضلانی، لغزندگی دیسک و … اشاره نمود. یکی از بهترین درمان ها برای این عارضه، استفاده از قوزبند می باشد که ضمن به حداقل رساندن این انحنای غیر طبیعی موجب توقف آن نیز می شود. ادامه این مطلب را از دست ندهید تا به شرح انواع قوز کمر و مزایای استفاده از قوز بند طبی بپردازیم و انتخاب بهترین نوع قوز بند را متناسب با نوع قوز کمر شما تسهیل کنیم.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

قوز کمر چیست؟

پیش از هر چیز قصد داریم شما را با قوز کمر و انواع آن آشنا کنیم. قوز کمر یا کیفوز ظاهر فرد را از پهلو یا جلو تحت تاثیر قرار داده و منجر به بد شکلی در این نواحی خواهد شد. به طور معمول زاویه ستون فقرات در هنگام نگاه کردن به آن ۳۰ تا ۴۰ درجه می باشد و در صورتی که انحنا از این مقدار بیشتر شود، فرد با عارضه قوز کمر مواجه خواهد شد. قوز کمر انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

انواع قوز کمر 

از انواع قوز کمر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

قوز کمر وضعیتی 

رایج ترین قوز کمر کیفوز وضعیتی است که دلیل ایجاد آن وضعیت بد قرار گیری بدن می باشد. در این نوع عارضه فرد به مرور با عضلات ضعیف و سفت مواجه شده که نهایتا انحنای غیر عادی ستون فقرات را به همراه خواهد داشت. قوز کمر وضعیتی را در نوجوانان و جوانان بیشتر شاهد خواهیم بود و یکی از بهترین درمان های این عارضه، استفاده از قوزبند طبی می باشد.

قوز کمر مادرزادی 

این نوع قوز کمر در زمان وجود جنین در رحم مادر ایجاد خواهد داشت. این نقص رشدی منجر به اختلال در رشد ستون فقرات شده و انحنای غیر عادی ستون فقرات را در جنین به وجود خواهد آورد.

قوز کمر شوئرمن 

قوز کمر شوئرمن ناشی از اختلال و نقص در صفحه رشد مهره ها در نوجوانان می باشد. گودی غیر طبیعی مهره ها در نتیجه قوز کمر شوئرمن ایجاد شده و عدم درمان آن، این عارضه را تشدید خواهد کرد. طبق تحقیقات انجام شده این نوع قوز کمر در پسران بیشتر از دختران دیده می شود.

قوز کمر مرتبط با سن 

از جمله عوارضی که در پی افزایش سن ایجاد می شود، از دست دادن ارتفاع دیسک نخاعی به دلیل دژنراسیون ستون فقرات می باشد. این روند که انحنای طبیعی ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد، تا حد زیادی توسط کمربند قوز قابل پیشگیری و کنترل خواهد بود. همچنین پوکی استخوان نیز ضعف استخوان و کیفوز را به همراه خواهد داشت.

قوز کمر عصبی عضلانی

این نوع قوز کمر به همراه سایر بیماری ها نظیر اسپینابیفیدا، دیستروفی عضلانی، فلج مغزی و فلج اطفال ظاهر خواهد شد. در کنار موارد ذکر شده علل دیگری نظیر عفونت های ستون فقرات، تروما، شکستگی مهره ها، تومورهای ستون فقرات، اسپوندیلیت آنکیلوزان و تروما در بروز قوز کمر دخیل خواهند بود.

ویدیو نحوه بستن قوز بند هوشمند

چه عواملی موجب ایجاد قوز کمر می شوند؟ 

کیفوز یا قوز کمر می تواند یا به صورت مادرزادی و از بدو تولد ایجاد شود یا به دلیل شرایط اکتسابی در فرد بروز کند. از جمله شرایط اکتسابی عبارتند از:
  • بیماری شوئرمان
  • استئوژنز ایمپرفکتا یا بیماری استخوان شکننده
  • بیماری های عصبی عضلانی 
  • مشکلات متابولیک

علائم قوز کمر یا کیفوز 

علائم قوز کمر همانند سایر عارضه ها نسبت به نوع و شدت آن متفاوت خواهد بود. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره نمود.
  • انحنای غیر طبیعی کمر یا ظاهر قوز مانند
  • ایجاد درد در ناحیه کمر و شانه ها
  • خستگی و کاهش قدرت 
  • حساسیت و سفتی در ناحیه ستون فقرات

در صورت شدت یافتن قوز کمر، فرد با علائم زیر مواجه خواهد شد:

  • درد قفسه سینه
  • مشکلات تنفسی
  • علائم عصبی نظیر از دست دادن کنترل مثانه و روده
  • از دست دادن حس 

بریس کیفور: درمان گوژپشتی با قوزبند طبی

روش های درمانی کیفوز 

نسبت به اندازه انحنای کمر، سن بیمار، دلیل ایجاد قوز کمر و علائم بیمار، روش های درمانی متفاوتی جهت قوز کمر به کار گرفته می شود. تا زمانی که قوز کمر در فرد شدت نیافته باشد، بیمار تحت بررسی سالانه توسط پزشک قرار گرفته و به منظور تشخیص میزان افزایش انحنا در ستون فقرات، عکس برداری رادیولوژی انجام می شود. در این میان به بیماران توصیه می شود که فعالیت هایی را جهت تقویت عضلات ستون فقرات به کار گرفته تا انحنا ستون فقرات، انعطاف پذیر نگه داشته شود. از جمله روش های درمانی قوز کمر، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

قوزبند طبی 

در صورتی که قوز کمر بیمار شدید یا در حال پیشرفت باشد، جهت پیشگیری از پیشرفت آن و تقویت ستون فقرات، می توان از کمربند قوز یا قوزبند طبی استفاده نمود. البته شایان به ذکر است که اثر این قوزبند طبی برای بیماران در حال رشد بیشتر می باشد و روی بیماران میانسال اثر خاصی نخواهد گذاشت. بیمارانی که قصد استفاده از بریس یا کمربند طبی برای درمان و رفع قوز کمر را دارند، باید بریس های خاص سبک وزن را مورد استفاده قرار دهند. این بریس ها را می توان به کلینیک های ارتوپدی معتبر سفارش داد تا به صورت سفارشی و بر اساس انحنای ستون فقرات ساخته شوند. این کمربند طبی جهت درمان و رفع قوز کمر به کار گرفته می شود.

فیزیوتراپی 

یکی از روش های موثر در درمان قوز کمر یا کیفوز فیزیوتراپی می باشد که با افزایش دامنه حرکتی ستون فقرات و تقویت و انعطاف پذیری ستون فقرات به درمان این عارضه کمک شایانی خواهد کرد. تاکید اصلی این درمان بر بهبود وضعیت قرار گیری ستون فقرات، انعطاف پذیری عضلات کمر و زردپی می باشد. از دیگر روش های درمانی قوز کمر می توان به تکنیک تحریک الکتریکی، بیوفیدبک، مصرف دارو و عمل جراحی اشاره نمود.

درمان قوز کمر و پشت: بهترین درمان کیفوز چیست؟

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای استفاده از قوزبند طبی هستند؟ 

قوزبند طبی
اکنون که با انواع روش های درمانی قوز کمر آشنا شدید، قصد داریم بیشتر به شرح درمان قوز کمر با استفاده از کمربند قوز بپردازیم. به طور کلی قوزبند طبی هنگامی که فرد در حال رشد است مورد استفاده قرار می گیرد تا از پیشرفت قوز کمر جلوگیری شود. با وجود این که قوزبند طبی در روزهای اول استفاده اندکی محدودیت و ناراحتی را در فرد ایجاد می کند، اما پس از مدتی اکثریت افراد به آن عادت می کنند. خوشبختانه امروزه قوزبندهای طبی به صورتی طراحی و تولید شده اند تا در فرد محدودیتی را ایجاد نکرده و بیمار بتواند به فعالیت های روزانه خود بپردازد.
نوجوانان ۱۴ تا ۱۵ ساله باید تا زمان توقف رشد ستون فقرات، کمربند قوز را مورد استفاده قرار دهند. این قوزبندها به بزرگسالانی که رشد آن ها متوقف شده توصیه نمی شود، زیرا قوزبند طبی در این افراد قادر به اصلاح موقعیت ستون فقرات نخواهد بود.

چه عارضه هایی با قوزبند طبی قابل اصلاح می باشد؟ 

با وجود این که قوزبند طبی برای درمان اسکولیوز آیدیوپاتیک در نوجوانان به کار گرفته می شود، اما این قوزبندها درمان بدشکلی های ستون فقرات مانند قوس کمر، اسپوندیلولیستزیس و قوز کمر نیز موثر خواهد بود. از قوز بند طبی در بد شکلی های ستون فقرات ناشی از عارضه های زیر استفاده می شود:
  • بیمارانی با قوز کمر بیش از ۵۰ درجه که مایل به جراحی نیستند.
  • اسکولیوز ایجاد شده پس از جراحی فیوژن 
  • قوس کمر و لق شدن جانبی مهره ها در پی سانحه آسیب دیدگی
  • اختلالات کم توجهی و اوتیسم
  • ام اس
  • سندروم اهلرز دانلوس
  • سندروم نونان و نوروفیبروماتوز
  • بیماری شوئرمن
  • شکستگی مهره ها 

ورزش برای درمان قوز کمر یا کیفوز (درمان خانگی قوز پشت کمر)

 

کمربند قوز چه کاربرد و مزایایی دارد؟ 

در افرادی با قوز کمر شدید یا در حال پیشرفت، به جهت پیشگیری از پیشرفت قوز و صاف کردن ستون فقرات، قوزبند طبی استفاده می شود. همان طور که گفته شد استفاده از کمربند قوز در بزرگسالان چندان کارآمد نبوده و بیشتر برای نوجوانان در حال رشد تجویز می شود. این کمربند طبی با جهت دهی مناسب به اندام های مختلف نظیر کمر، گردن، شانه و کتف منجر به اصلاح وضعیت قرار گیری اندام ها شده و در پی آن از پیشرفت قوز جلوگیری و دردهای ناشی از آن کاهش خواهد یافت.
این محصول به افرادی که در طول روز مدت زمان زیادی در حالت نشسته هستند و خطر ابتلا به کیفوز در آن ها زیاد است توصیه می شود. استفاده از این قوزبند طبی در زمان مناسب، نیاز به جراحی را حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش می دهد. از دیگر مزایای این کمربند طبی می توان به داشتن طاهر زیباتر و سالم تر، افزایش اعتماد به نفس، سلامت و بهبود وضعیت بدن و نامرئی بودن در زیر لباس اشاره نمود.

خرید قوز بند طبی

با توجه به افزایش نرخ ارز، خرید قوز بند طبی از برندهای خارجی هزینه های بالایی را برای شما به همراه خواهد داشت و مقرون به صرفه نخواهد بود. همچنین امروزه قوزبند طبی با کیفیت بالا و همانند نمونه های خارجی در کلینیک های ارتوپدی طراحی و تولید می شود. بنابراین می توانید قوزبند مورد نیاز خود را به کلینیک های فعال در این زمینه سفارش دهید و کمربند طبی را برای درمان و رفع قوز کمر مورد استفاده قرار دهید. یکی از کلینیک های معتبر و فعال در زمینه تولید قوزبند طبی، کلینیک کاویان طب می باشد که سابقه درخشانی در زمینه انواع وسایل کمک حرکتی و بریس ها دارد. بنابراین با آسودگی خاطر به این کلینیک مراجعه نمایید و محصول مورد نیاز خود را سفارش دهید.

استفاده از کمربند TLSO (تی ال اس او) | LSO (ال اس او) + کاربردها

نتیجه نهایی 

قوز کمر از عارضه های دردناک بوده که ضمن ایجاد ظاهر نامناسب در فرد، محدودیت های حرکتی را نیز در فرد ایجاد کرده و عوارض بسیاری را به همراه خواهد داشت. قوزبند طبی از جمله روش های درمانی این عارضه می باشد که بیشتر به نوجوانان در حال رشد توصیه می شود. البته کمربند قوز تنها راه درمان نبوده و استفاده از سایر روش های درمانی نیز نظیر فیزیوتراپی، ورزش و … ضروری می باشد. شما عزیزان می توانید کمربند طبی برای درمان و رفع قوز کمر را با کیفیت بسیار بالا از کلینیک کاویان طب تهیه نمایید.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *