بریس اسکولیوز

آیا دچار عارضه اسکولیوز شده اید؟ به دنبال بهترین کمربند و بریس اسکولیوز جهت درمان این عارضه هستید؟ پس با ما در این مطلب همراه باشید.

اسکولیوز عارضه ای است که انحنای غیر عادی ستون فقرات را به دنبال دارد. این عارضه ممکن است در تمامی گروه های سنی از نوزاد گرفته تا بزرگسالان دیده شود و نسبت به شدت آن، علائمی را در فرد ایجاد کند. یکی از رایج ترین روش های درمانی این عارضه، بریس اسکولیوز می باشد که در این مطلب به طور کامل آن را بررسی خواهیم کرد.

مجموعه تخصصی ارتز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

در ادامه خواهید خواند.. نمایش

اسکولیوز چیست؟

پیش از معرفی انواع بریس اسکولیوز، بهتر است که به شرح عارضه اسکولیوز بپردازیم.

انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز، ناهنجاری است که در طی آن بیماران مبتلا دارای یک انحنای C یا S شکل در ستون فقرات می باشند. با وجود این که این ناهنجاری در هر قسمتی از ستون فقرات ایجاد می شود، اما بیشتر در ناحیه کمر و قسمت فوقانی ستون فقرات دیده می شود.

علت انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز

با وجود این که علت دقیقی برای اسکولیوز مشخص نشده است، اما موارد زیر از دلایل شایع انحراف ستون فقرات می باشند:

فلج مغزی

این اختلال سیستم عصبی سبب مختل کردن بینایی، شنوایی، یادگیری و حرکت خواهد شد.

دیستروفی عضلانی

این اختلال ژنتیکی نیز ضعف عضلانی را به همراه دارد.

نقص های مادرزادی

از حمله نقص های مادرزادی می توان، اسپینابیفیدا را نام برد که سبب آسیب به ستون فقرات جنین می شوند.

ضایعه های استخوانی و عفونت ها می توانند از دیگر علل انحراف ستون فقرات باشند.

چه مواردی احتمال ابتلا به اسکولیوز را افزایش می دهند؟

در ادامه مواردی را شرح خواهیم داد که در تشدید اسکولیوز نقش داشته و احتمال بروز آن را افزایش می دهند. این موارد عبارتند از:

• ابتلا به اسکولیوز در سنین پایین و پیش از رشد کامل، از جمله مواردی است که این عارضه را به اسکولیوز شدید تبدیل خواهد کرد.
  • اسکولیوز در میان بانوان نسبت به آقایان شیوع بیشتری دارد.
  • در افرادی که خم شدن سینه به جلو سبب وارد آمدن فشار زیاد به عضله های گردن و پشت بدن می شود.
  • شل شدن بیش از حد مفاصل
  • گوژپشتی یا لوردوز گردن

اسکولیوز چه علائمی را به همراه دارد؟

نسبت به شدت انحراف ستون فقرات، علائم اسکولیوز متفاوت خواهد بود. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• هم سطح نبودن شانه ها
  • عدم تقارن در قفسه سینه
  • کج بودن لگن
  • بروز درد در ناحیه کمر
  • سخت کردن نفس کشیدن
  • خستگی مزمن
  • انحنای غیر عادی ستون فقرات
  • مشکلات قلبی عروقی

در صورت مواجه شدن با هر یک از علائم ذکر شده در بالا، به پزشک مراجعه نمایید تا ضمن تشخیص و شدت این عارضه، روش های درمان به کار گرفته شود.

انواع اسکولیوز

اسکولیوز بر اساس محل ایجاد، شدت انحراف و علت ایجاد کننده آن در انواع مختلفی دسته بندی می شوند که در این بخش قصد داریم انواع اسکولیوز را بر اساس علت ایجاد آن شرح دهیم:

اسکولیوز ایدیوپاتیک

شایع ترین نوع اسکولیوز که در آن علت بروز این عارضه مشخص نمی باشد، اسکولیوز ایدیوپاتیک نام دارد. احتمال ایجاد این عارضه در هر سنی وجود دارد، اما در کودکان و نوجوانان بیشتر مشاهده می شود. بر اساس سن بیمار اسکولیوز ایدیوپاتیک در دسته بندی زیر قرار می گیرد:

• اسکولیوز ایدیوپاتیک نوزادی
  • اسکولیوز ایدیوپاتیک خردسال
  • اسکولیوز ایدیوپاتیک نوجوانان

اسکولیوز مادرزادی

اسکولیوز مادرزادی از بدو تولد با نوزاد همراه خواهد بود و انحنای غیر عادی ستون فقرات را ایجاد خواهد کرد. عدم شکل گیری مهره ها یا قطعه های استخوانی ستون فقرات منجر به بروز این عارضه می شود. اگر این ناهنجاری جزئی باشد، تنها بخشی از ستون فقرات را درگیر خواهد کرد، در غیر این صورت و درگیری تمام سطوح ستون فقرات، ناهنجاری بسیار گسترده خواهد بود.

اسکولیوز عصبی عضلانی

وجود اختلال در سیستم عضلانی، مغزی و نخاعی منجر به ایجاد این نوع اسکولیوز خواهند شد. غالبا این ناهنجاری، انحراف لگن را نیز به همراه دارد. فلج مغزی، آتروفی عضلانی نخاعی و دیستروفی عضلانی، عوامل ایجاد کننده اسکولیوز عصبی عضلانی می باشند.

اسکولیوز بزرگسالان یا دژنراتیو

این ناهنجاری پس از 40 سالگی آغاز شده و دلیل ایجاد آن فرسایش و تحلیل رفتن ستون فقرات می باشد. از سایر دلایل ایجاد کننده اسکولیوز دژنراتیو، می توان به از بین رفتن فضای دیسک و روی هم افتادن آن و آرتریت مفصل فاست اشاره نمود. پوکی استخوان دلیل شایع اسکولیوز دژنراتیو در بانوان می باشد.

اسکولیوز غیرساختاری یا عملکردی

برخی از مشکلات در بدن سبب اسپاسم های عضلانی یا کوتاه و بلند شدن در پاها می شود که نهایتا انحراف ستون فقرات و اسکولیوز عملکردی را ایجاد خواهد کرد. پس از تشخیص اسکولیوز عملکردی، پزشک رویکردهای متفاوتی را جهت درمان این عارضه به کار خواهد گرفت.

تشخیص عارضه اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات

همانند سایر اختلالات سیستم اسکلتی عضلانی، ناهنجاری اسکولیوز را نیز می توان به کمک ارزیابی های بالینی و پاراکلینیکی تشخیص داد. از شایع ترین تست ها جهت بررسی میزان دامنه حرکتی و انحراف ستون فقرات، می توان تست آدامز یا تست خم شدن به سمت جلو را نام برد. از سایر روش های تشخیص اسکولیوز، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• ارزیابی های بالینی
  • استفاده از تجهیزاتی نظیر اسکولیومتر
  • رادیولوژی
  • سی تی اسکن
  • ام آر آی
  • Bone scan

روش های درمان اسکولیوز

یکی از پرسش های پرتکرار افراد دچار اسکولیوز، نحوه درمان در درجات مختلف این عارضه می باشد که در این بخش به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

اسکولیوزهای 7 درجه به بالا درد در ناحیه کمر را به همراه داشته که نیاز به آغاز روند درمان این عارضه می باشد. لازم به ذکر است که در اسکولیوز های نوع 2 یا متوسط، بستن بریس اسکولیوز به درمان این عارضه کمک شایانی خواهد کرد. انواع روش های درمان اسکولیوز عبارتند از:

• استفاده از گرما و الکتروتراپی
  • تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی برای تقویت عضلات
  • امواج صوتی یا اولتراسوند
  • بستن بریس و کمربند
  • جراحی

جهت درمان این ناهنجاری، روش های درمانی دیگر نیز به کار برده می شود که یکی از بهترین این روش ها، بریس اسکولیوز می باشد که در ادامه آن را شرح خواهیم داد.

بریس اسکولیوز چیست؟

بستن کمربند و بریس اسکولیوز یکی از روش های درمانی است که معمولا به افراد مبتلا به اسکولیوز درجه دو توصیه می شود. به طور کلی می توان بریس را به عنوان یک وسیله ارتوپدی جهت جلوگیری از انحنای بیشتر ستون فقرات معرفی کرد. معمولا استفاده از بریس در تمامی ساعات شبانه روز توصیه می شود و با تکامل رشد استخوان ها دیگر نیازی به استفاده از آن ها نمی باشد.

انواع بریس اسکولیوز

با توجه به نوع، محل و شدت انحراف ستون فقرات، بریس های متفاوتی به کار برده می شود که در زیر به شرح انواع بریس و کمربند اسکولیوز خواهیم پرداخت:

بریس اورتن

این نوع بریس سفارشی در درمان شدت های مختلف اسکولیوز به کار برده می شود، اما معمولا بیمارانی که به بلوغ نرسیده اند، کاندیدای مناسب تری جهت استفاده از این بریس ها می باشند.

بریس TLSO

متداول ترین بریس اسکولیوز بریس TLSO می باشد که مفصل های ران، کمر و قفسه سینه را پوشش داده و از جنس پلاستیک پلی اتیلن می باشد.

بریس میلواکی

این نوع بریس از گردن تا لگن را در بر گرفته و به آن دسته از بیمارانی توصیه می شود که دچار انحراف در بخش مهره های صدری ستون فقرات شده اند.

بریس خم شونده چارلستون

بریس چارلستون یا بریس پاره وقت تنها در شب ها به مکر برده می شود و به بیمارانی با انحراف ستون فقرات 20 تا 35 درجه توصیه می شود.

تهیه کمربند و بریس اسکولیوز

جهت استفاده از بریس اسکولیوزابتدا باید توسط پزشک معاینه شوید تا نسبت به شدت عارضه، بهترین بریس اسکولیوز برای شما تجویز شود. کلینیک کاویان طب یکی از بهترین کلینیک های فعال در زمینه ساخت انواع بریس ها از جمله بریس اسکولیوز می باشد. بنابراین جهت تشخیص، پیشگیری و درمان عارضه اسکولیوز، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و بهترین و با کیفیت ترین بریس اسکولیوز را از این کلینیک تهیه نمایید.

انحنای غیر طبیعی در ستون فقرات یا اسکولیوز یک ناهنجاری در ستون فقرات و کمر می باشد که بیشتر در کودکان و‌ نوجوانان دیده می شود. از جمله علائم این عارضه، می توان به احساس درد در ناحیه کمر، عدم تقارن در قفسه سینه، کج بودن لگن و … اشاره نمود که جهت کاهش این علائم و درمان عارضه اسکولیوز روش های درمانی متعددی نظیر بریس اسکولیوز به کار گرفته می شود. در این مطلب انواع بریس اسکولیوز را شرح داده ایم تا با تشخیص پزشک آن را از کلینیک های ارتوپدی معتبر نظیر کلینیک کاویان طب تهیه نمایید.