کفی کوتاهی پا

آیا اختلاف طول پاها شما را با مشکل مواجه کرده است؟ به دنبال روش درمان اختلاف طول پاها هستید؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا علاوه بر علل ایجاد این عارضه، درمان اختلاف طول پاها با کفی های طبی را شرح دهیم.
برخی از کودکان با اختلاف در طول پاها متولد می شوند که این عارضه زمانی بروز خواهد کرد که کودک رشد کرده و شروع به چهار دست و پا راه رفتن کند. همچنین وارد شدن آسیب به یکی از پاها یا بیماری نیز می تواند سبب کوتاهی یکی از پاها شود. در صورتی که این اختلاف طول پا اندک باشد، علائمی را به همراه نداشته و نیاز به درمان نخواهد داشت. در غیر این صورت نسبت به شده این کوتاهی، درمان های متفاوتی از جمله کفی طبی (کفی کوتاهی پا) به کار گرفته می شود.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

سندرم کوتاهی پا چیست؟

سندرم کوتاهی پا یا اختلاف طول پا در برخی از افراد ساده و خفیف بوده که این اختلاف طول طبیعی خواهد بود و فرد را با مشکلی مواجه نخواهد کرد؛ اما در صورت تفاوت زیاد در طول پاها، سلامت و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و درمان این عارضه ضروری می باشد. در اکثر افراد اختلاف طول پا در استخوان فمور و درشت نی دیده می شود. این وضعیت که یک پا از پای دیگر کوتاه تر می باشد، در موارد شدید منجر به ناهماهنگی در راه رفتن و عدم تعادل خواهد شد. درد در ناحیه لگن، کمر و گردن، از جمله عوارض سندرم کوتاهی پا می باشد.
https://kavianclinic.com/%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D9%81%DB%8C-%D8%B7%D8%A8%DB%8C/

علل کوتاهی پا چیست؟

عوامل متعددی وجود دارند که می توانند منجر به اختلاف طول دو پا شوند که در ادامه این مطلب به شرح آن ها پرداخته ایم. از جمله این علل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

آسیب به استخوان پا

گاهی اوقات شکستگی استخوان، می تواند منجر به اختلاف طول پاها و کوتاهی یکی از پاها شود. در صورتی که شکستگی زیاد و در چند قسمت از استخوان پا باشد، کوتاهی پا شدیدتر خواهد بود. در کودکان دچار شکستگی استخوان پا، رشد استخوان ها بسیار سریع بوده که این امر سبب بلندتر شدن آن استخوان نسبت به پای دیگر شود. این نوع رشد استخوان معمولا در کودکان با شکستگی استخوان فمور دیده می شود. همچنین اگر کودک در نزدیکی صفحه رشد دچار شکستگی استخوان شود، رشد آن ناحیه کند خواهد بود که در نتیجه کودک با کوتاهی پا مواجه می شود.

بیماری های استخوانی

برخی از بیماری های استخوانی نظیر نوروفیبروماتوز، بیماری اولیر و اگزوستوزهای ارثی متعدد، سبب اختلاف طول پاها می شود. از سایر علل موثر بر این عارضه می توان به شرایط نورولوژیک و آرتریت روماتوئید در کودکان اشاره کرد.

عفونت استخوان 

کودکان در حال رشد، در صورت ابتلا به عفونت های استخوانی با اختلاف قابل توجهی در طول اندام ها مواجه خواهند شد. این امر خصوصا در عفونت های دوران نوزادی دیده می شود.
با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا پس از شرح نحوه تشخیص اختلاف طول پا، به انواع روش های درمان این عارضه نظیر کفی کوتاهی پا بپردازیم.
https://kavianclinic.com/%DA%A9%D9%81%DB%8C-%D8%B7%D8%A8%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%87/

تشخیص کوتاهی پا 

نسبت به علت ایجاد اختلاف در پاها و شدت آن ها، فرد با علائم و اثرات متفاوتی مواجه خواهد شد. افرادی که در اندازه پاها اختلاف زیادی دارند، در راه رفتن دچار مشکلاتی از جمله لنگش و خستگی زیاد خواهند شد. در زیر به شرح انواع روش های تشخیص کوتاهی پا پرداخته ایم تا در صورت مواجه شدن با این عارضه در کودکانتان از وجود آن اطمینان یابید و سپس اقدام به درمان اختلاف طول پاها با کفی طبی نمایید.

معاینه ارتوپدی 

به طور معمول والدین پس از مشاهده مشکل در راه رفتن کودک قادر به تشخیص طول پاها می باشند. همچنین در غربالگری هایی که در مدرسه انجام می شود، می توان اختلاف طول اندام ها را تشخیص داد. پس از مراجعه به پزشک، معاینه فیزیکی توسط ایشان انجام شده و جهت اطمینان یافتن از وجود این عارضه، تست هایی از بیمار گرفته می شود؛ به طور مثال پزشک کودک را در حالت های نشسته، ایستاده و در حین حرکت معاینه می کند و به تشخیص کوتاهی پا می پردازد.

اندازه گیری میزان اختلاف 

پزشک از کودک می خواهد که پا برهنه راه رفته تا به اندازه گیری اختلاف پاها بپردازد. همچنین ممکن است پزشک بلوک های چوبی را زیر پای کوتاه تر گذاشته و پس از تراز شدن باسن ها و اندازه گیری بلوک ها، اختلاف پاها را تعیین می کند.

تصویر برداری استخوانی 

گاهی اوقات جهت اندازه گیری دقیق پاها، از تصویر برداری با اشعه ایکس کمک گرفته می شود. این روش تصاویر ساختارهای متراکم مانند استخوان را ایجاد کرده و به پزشک در تعیین میزان دقیق اختلاف پاها کمک می کند.

سی تی اسکن 

از دیگر روش های اندازه گیری و تشخیص کوتاهی پا،می توان سی تی اسکن را نام برد. کودکان در حال رشد باید هر 6 ماه تا یک سال توسط پزشک معاینه شوند تا اطلاعات دقیقی از افزایش یا ثابت ماندن اختلاف پاها به دست آید و بهترین روش درمان به کار گرفته شود.
https://kavianclinic.com/%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D9%81%DB%8C-%D8%B7%D8%A8%DB%8C/

درمان سندرم کوتاهی پا 

جهت درمان کوتاهی پا، عوامل مختلفی نظیر سن بیمار، میزان اختلاف و علت کوتاهی پا در نظر گرفته می شود. از جمله روش های درمان کوتاهی پا عبارتند از:

درمان کوتاهی عملکرد پا با کفی های طبی 

کوتاهی عملکردی که منشا اصلی آن سفتی یا عدم تعادل گروه های عضلانی می باشد، سبب به هم خوردن راستا در پاها شده که از کفی طبی برای جبران کوتاهی پا استفاده می شود. در صورتی که کوتاهی پا به دلیل اسکولیوز باشد، استفاده از کفی طبی به همراه بریس های اصلاحی به درمان این عارضه کمک خواهد کرد یا در صورت تشخیص پزشک، می توان از جلسات فیزیوتراپی و ورزش های کششی کمک گرفت.استفاده از کفی کوتاهی پا، به همراه جلسات فیزیوتراپی به کاهش ارتفاع کوتاهی پا کمک خواهد کرد.

درمان کوتاهی ساختاری با کفی های طبی

در این کوتاهی از کفی های طبی برای جبران کوتاهی پا استفاده می شود. در صورتی که کوتاهی پاها بیش از 1 سانتی متر باشد، باید جهت تهیه کفی کوتاهی پا به کلینیک های معتبر ارتوپدی فنی مراجعه کنید تا نسبت به میزان کوتاهی پای شما، مناسب ترین و بهترین کفی طبی طراحی و تولید شود.

از دیگر روش های درمان این عارضه، درمان اختلاف طول پاها با جراحی می باشد که به طور کلی می توان جراحی اختلاف طول پاها را در موارد زیر به کار گرفت:

  • کوتاه کردن اندام بلندتر
  • بلندتر کردن اندام کوتاه تر
  • کاهش یا متوقف کردن رشد اندام طولانی

اپیفیزیودیز 

یکی از روش هایی که به کاهش یا توقف رشد ساق بلندتر کمک می کند، اپیوفیزیودیز می باشد. این روش به دو صورت انجام می شود و در کنار مزایا، معایبی نیز دارد که از جمله این معایب می توان به اصلاح جزئی اختلاف طول پاها، متناسب کردن بدن بیمار و … اشاره نمود.

کوتاه کردن پای بلند 

در افرادی که دیگر رشدشان متوقف شده به کمک روش جراحی می توان اندام بلندتر را کوتاه کرد. از عوارض این روش نیز می توان به ضعف کردن عضلات پا اشاره کرد. بنابراین جهت جلوگیری از این عوارض، حداکثر می توان 2 تا 3 اینچ از استخوان را کوتاه کرد.

بلند کردن اندام کوتاه تر 

بلند کردن اندام کوتاه تر یک روش کارآمد بوده که امکان افزایش طول پاها را به مقدار زیادی می دهد. آسیب اعصاب، خشکی و سفتی مفاصل از جمله عوارض این روش می باشد.
کفی کوتاهی پا

روند درمان طول پاها با کفی های طبی 

استفاده از کفی کوتاهی پا یک روش کارآمد و بدون هیچ گونه عوارضی می باشد که سبب یکسان کردن طول پاها خواهد شد. البته باید به این نکته توجه کرد که پس از استفاده از این کفی ها بهبودی همان لحظه حاصل نخواهد شد. ممکن است در ابتدای استفاده از کفی های طبی برای جبران کوتاهی پا، راه رفتن برای شما دشوار باشد، اما به مرور و با گذشت زمان، احساس راحتی خواهید کرد.

https://kavianclinic.com/%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D9%81%DB%8C-%D8%B7%D8%A8%DB%8C/

تهیه کفی کوتاهی پا 

جهت تهیه کفی کوتاهی پا ابتدا باید به یک کلینیک ارتوپدی فنی مراجعه کرد تا پس از ارزیابی های لازم توسط پزشکان این کلینیک، بهترین کفی کوتاهی پا طراحی و تولید شود. از معتبرترین و بهترین کلینیک های فعال در این زمینه، می توان به کلینیک کاویان طب اشاره نمود. این کلینیک با استفاده از تکنولوژی اسکن کف پا و به روزترین تجهیزات، کفی های طبی باکیفیت و کارآمدی را تولید خواهند کرد. بنابراین در صورتی که قصد تهیه کفی طبی برای جبران کوتاهی پا را دارید، به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و از محصولات با کیفیت این مجموعه بهره مند شوید.

نتیجه نهایی 

اختلاف طول پاها یکی از عارضه هایی است که به دلایل متعددی ایجاد می شود و فرد را با مشکلات متعددی مواجه خواهد کرد. از جمله علل ایجاد کوتاهی پا، می توان به عفونت استخوان، بیماری های استخوان و آسیب دیدگی استخوان ها اشاره نمود. نسبت به علت ایجاد این عارضه و شدت آن، روش های درمانی متعددی به کار گرفته می شود که یکی از بهترین این روش ها کفی کوتاهی پا می باشد. جهت تهیه کفی کوتاهی پا می توانید به کلینیک معتبر و با سابقه کاویان طب مراجعه نمایید و متناسب با اختلاف طول پاها، کفی مورد نیاز خود را تهیه کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *