صندل-طبی 3

آیا کوتاهی پا بر نحوه راه رفتن و وضعیت بدنتان اثر گذاشته است؟ در رابطه با صندل طبی برای جبران کوتاهی پا اطلاعی دارید؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا مزایای صندل کوتاهی پا جهت بهبود اختلاف طول پاها را شرح دهیم.
اگر فرزند شما از مشکل کوتاهی پا یا اصطلاحا اختلاف طول دو پا رنج می برد و این اختلاف مشکلاتی نظیر اختلال در راه رفتن و درد در پا و لگن را برای کودک شما ایجاد کرده است، می توانید با به کارگیری روش های درمانی نظیر صندل کوتاهی پا که در ادامه شرح خواهیم داد به بهبود این عارضه کمک کنید. پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.

انواع اختلاف کوتاهی پا

در صورتی که اختلاف طول پاها تا حدود 1/5 سانتی متر باشد، قابل تحمل بوده و عوارض زیادی را به همراه نخواهد داشت، اما در غیر این صورت و اختلاف طول پاها بیشتر از میزان ذکر شده، عوارض غیر قابل تحملی را برای فرد ایجاد کرده که درمان سریع آن ضرورت می یابد. به طور کلی می توان کوتاهی پاها را به دو نوع آناتومیکی و عملکردی تقسیم نمود که در زیر به شرح آن ها خواهیم پرداخت:

کوتاهی آناتومیک

در کوتاهی پا آناتومیک یا کوتاهی ساختاری پا، طول یکی از پاها کوتاه تر از دیگری بوده که در اثر عوامل مادرزادی یا اکتسابی از قبیل ضربه، شکستگی، بیماری و … ایجاد شده و جهت درمان آن روش های جراحی و غیر جراحی به کار گرفته می شود.

کوتاهی عملکردی

کوتاهی پا عملکردی یا غیر ساختاری از نظر علت، تفاوت بسیاری با کوتاهی پا ساختاری داشته و علت آن کوتاهی استخوان نمی باشد، بلکه اختلاف طول دو پا ناشی از تغییراتی در مکانیک عملکردی پا می باشد که از جمله این تغییرات می توان به انقباض مفصل، کوتاهی و ضعف عضلانی و عدم انطباق محور مکانیکی استانیک و … اشاره نمود. تمامی موارد ذکر شده نهایتا سبب کوتاهی پا خواهند شد.

علت کوتاهی پا چیست؟

کوتاهی پا را می توان ناشی از علل مادرزادی یا علل اکتسابی یا مشکل در رشد دانست که در زیر به شرح هر یک از آن ها خواهیم پرداخت:

علل مادرزادی

این علت نسبت به علل دیگر شایع نبوده و موارد زیر را شامل می شود:
  • عدم شکل گیری درست مفصل ران
  • کجی پا یا کلاب فوت
  • شکل گیری غیر طبیعی عضلات و رباط های قسمت پایین پا
همچنین از علل مادرزادی کوتاهی پا که بیشتر در کودکان دیده می شود، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • شکل گیری نادرست سوکت مفصل ران پا
  • اختلال و مشکل در ران ها
  • اختلال در رشد استخوان های بلند اندام تحتانی
  • وجود صافی کف پا تنها در یکی از پاها

علل اکتسابی

همان طور که گفته شد از دیگر علل کوتاهی پا می توان دلایل اکتسابی را نام برد که به شرح زیر می باشند:
  • شکستگی در استخوان های بلند پا
  • عفونت در استخوان ها که سبب مختل شدن رشد طبیعی می شود.
  • فلج عضلانی ناشی از عفونت از قبیل فلج اطفال یا تروما
  • التهاب مفصل یا آرتریت

در کنار موارد ذکر شده، دلایل دیگری نیز می تواند در ایجاد کوتاهی پا دخیل باشند که جهت تشخیص دلیل ایجاد این عارضه مراجعه به پزشک الزامی می باشد تا در نهایت با صلاحدید ایشان روش های درمانی نظیر صندل کوتاهی پا، ورزش یا جراحی به کار گرفته شود.

علائم کوتاهی پا

نسبت به اختلاف طول پاها و علل ایجاد این اختلاف، علائم متفاوتی در فرد ایجاد شود که از جمله این علائم عبارتند از:
  • کوتاهی یکی از پاها نسبت به پای دیگر
  • تغییرات و اختلالاتی در وضعیت اندام ها از قبیل کج شدن شانه
  • مشکلاتی نظیر راه رفتن روی پنجه یا لنگیدن
  • کشیده شدن زانو در پای کوتاه تر و خم شدن زانو در پای بلندتر
  • ایجاد درد در نواحی ران، کمر و قوزک پا
  • خستگی زودرس و مصرف انرژی بیشتر

تابستان و سلامت با خرید صندل های طبی مردانه و پسرانه

تشخیص اختلاف طول پاها

جهت تشخیص کوتاهی پا و درمان آن، ابتدا باید به پزشک مراجعه نمود تا پزشک پس از انجام بررسی و معاینه های لازم، به تشخیص دقیق عارضه ایجاد شده در پای شما بپردازد. به طور کلی از جمله روش های تشخیص کوتاهی پاها، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بررسی سابقه پزشکی

شرح علائم ایجاد شده در بدن شما، ناشی از کوتاهی پاها و زمان شروع این علائم به پزشک در تشخیص علت این عارضه کمک شایانی خواهد کرد. در صورتی که در هنگام ایستادن یا راه رفتن علائم ایجاد شده در پاها تشدید می شود، باید پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید.

معاینه توسط پزشک

از مهم ترین فرآیند تشخیص، می توان معاینه پزشکی را نام برد. بدین جهت پزشک پس از بررسی سطح استخوان های مفصل ران و اثر آن بر ستون فقرات، به تشخیص این عارضه می پردازد.

تصویر برداری اشعه ایکس

با کمک این روش می توان به اطلاعاتی نظیر سطح استخوان های مفصل ران، ارتباط میان طول پاها در مفصل ران و …دست یافت. همچنین به کمک این روش، می توان از اثرات کوتاهی پا بر ستون فقرات مطلع شد. با کمک تصویربرداری با اشعه ایکس متخصصین علاوه بر تشخیص این عارضه، نحوه درمان را نیز مشخص خواهند کرد.
روش بلند کردن پاشنه، اسکنوگرام، سی تی اسکن و … از سایر روش هایی است که در تشخیص اختلاف طول پاها به کار گرفته می شود.

خرید صندل طبی زنانه | سفارش انواع دمپایی طبی دخترانه

درمان کوتاهی پا

جهت انتخاب بهترین روش درمان کوتاهی پا، پزشک عواملی نظیر سن کودک یا بیمار، میزان اختلاف طول پا و علت کوتاهی پا را در نظر خواهد گرفت. به طور کلی می توان درمان کوتاهی پا را در دو دسته درمان جراحی و غیر جراحی قرار داد که معمولا در بیمارانی که اختلاف طول پاهای آن ها جزئی بوده و این عارضه منجر به دفورمیتی یا تغییر شکل بدن شده است، روش های غیر جراحی به کار گرفته می شود.
همچنین توجه به این نکته ضروری است که جراحی جهت درمان کوتاهی پا عوارضی را به همراه داشته که پزشکان تا حد امکان انجام آن را توصیه نمی کنند. در ادامه انواع روش های درمان کوتاهی پا را شرح خواهیم داد.

تحت نظر قرار گرفتن کودک

در صورتی که رشد اسکلتی کودک همچنان ادامه داشته باشد، پزشک جهت بررسی افزایش اختلاف طول پاها یا ثابت ماندن آن ها، در فواصل منظم کودک را معاینه کرده و ‌‌مورد ارزیابی قرار می دهد.

صندل کوتاهی پا

درمان اختلاف طول پاها با صندل های طبی یکی از روش های بهبود و درمان این عارضه می باشد. استفاده از صندل کوتاهی پا ضمن تسهیل راه رفتن و دویدن بیمار، عوارض ناشی از این عارضه را بهبود می بخشد. کاهش یافتن درد ناشی از اختلاف طول پاها، بکی از فواید استفاده از صندل طبی می باشد که در ادامه این مطلب بهترین کلینیک جهت تهیه صندل های طبی برای جبران کوتاهی پا را معرفی خواهد کرد.

درمان کوتاهی پا با فیزیوتراپی معمولا به آن دسته از افرادی توصیه می شود که با نوع کوتاهی عملکردی و محیطی دست و پنجه نرم می کنند. همچنین فیزیوتراپی به بهبود و درمان اختلاف خفیف طول پاها نیز کمک می کند. نسبت به علت و شدت این عارضه در هر فرد، فیزیوتراپی و کشش عضلات اندام تحتانی به شکل متفاوتی انجام خواهد شد.
در صورتی که روش های ذکر شده در بالا مسمر ثمر واقع نشود، جراحی کوتاهی پا ضرورت می یابد. هدف از انجام روش های جراحی، متوقف کردن رشد پای بلندتر، کوتاه کردن پای بلندتر یا بلندتر کردن پای کوتاه تر می باشد.

جراحی کوتاه کردن طول پاها

در آن دسته از بیمارانی که رشدشان به پایان رسیده، می توان از روش جراحی کوتاه کردن پای بلند استفاده کرد. بدین جهت بخشی از استخوان پای بلندتر جدا شده و جهت ثابت ماندن استخوان ها در جای خود، صفحات فلزی اطراف استخوان قرار گرفته می شود.

جراحی افزایش طول پاها

این روش جراحی مناسب بیمارانی است که دارای اختلاف زیادی در طول پاها هستند. این جراحی می تواند به صورت داخلی یا خارجی انجام شود که نتایج آن چندین ماه پس از انجام جراحی قابل مشاهده خواهد بود. مراجعه منظم به پزشک و‌ توانبخشی مفصل نظیر ورزش و فیزیوتراپی پس از این جراحی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

تهیه صندل های طبی برای جبران کوتاهی پا

همان طور که می دانید روش های جراحی عوارضی را به همراه داشته که بهتر است تا حد امکان از انجام آن ها خودداری نمایید. به همین جهت در صورت مواجه با عارضه کوتاهی پا، می توانید از صندل کوتاهی پا کمک بگیرید؛ اما سوال این جا است که این صندل را از کدام کلینیک با کیفیت بالا تهیه نمایید؟
کلینیک کاویان طب یکی از کلینیک های ارتوپدی فنی معتبر و فعال در این زمینه می باشد که سابقه طولانی در زمینه ساخت کفی های طبی دارد. بنابراین در صورتی که دچار کوتاهی پا شده اید، جهت درمان اختلاف طول پاها می توانید صندل های طبی را از کلینیک کاویان طب تهیه نمایید.

خرید دمپایی طبی سفارشی از بهترین مراکز ارتوپدی

نامطلوب بودن طول پاها یکی از عارضه های ناخوشایند بوده که عوارضی نظیر مشکل در راه رفتن، درد کمر و پا و … را به همراه خواهد داشت. بنابراین در صورت مشاهده علائم کوتاهی پا به جهت تشخیص این عارضه و به کارگیری بهترین روش درمان، مراجعه به پزشک ضروری می باشد. یکی از بهترین و بی خطرترین روش های درمانی برای جبران اختلاف طول پاها، صندل کوتاهی پا می باشد که می توانید آن را از کلینیک معتبر و با سابقه کاویان طب با کیفیت و عملکرد بالا تهیه نمایید.