داخل گذاشتن پا

آیا تا به حال افرادی را دیده اید که به هنگام راه رفتن، پاها را کج و به سمت داخل می گذارند؟ آیا می دانید علت داخل گذاشتن پا در بزرگسالان چیست؟ برای یافتن پاسخ این پرسش با ما در این مطلب همراه باشید.
یکی از شایع ترین مشکلات استخوانی، انحراف زیاد پا در کودکان می باشد که در طی آن کودکان به جای گذاشتن پا به سمت رو به رو، پاها را به سمت داخل یا خارج می گذارند که این امر مشکلات متعددی نظیر مشکلات مفصلی، آرتروز و … را به همراه خواهد داشت. در این مطلب به طور کامل به شرح علت کج گذاشتن پا به سمت داخل و روش های درمان آن خواهیم پرداخت.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

داخل گذاشتن پا

علت کج گذاشتن پا به سمت داخل در کودکان چیست؟

زمانی که کودکان شروع به راه رفتن می کنند، ممکن است انگشتان پا را به سمت داخل یا خارج چرخانده یا روی نوک انگشتان راه بروند که در این صورت جای نگرانی وجود ندارد و به مرور با رشد و تکامل کودک، این وضعیت برطرف خواهد شد. اما در صورتی که کج گذاشتن پا به سمت داخل ناشی از مشکلاتی در ساختار اسکلتی و عضلانی باشد، باید این مشکل را جدی گرفت و جهت درمان و تشخیص علت آن به پزشک مراجعه نمود. در ادامه به شرح برخی از علل کج گذاشت به سمت داخل در کودکان خواهیم پرداخت.
https://kavianclinic.com/%DA%86%D8%B1%D8%AE%D8%B4-%D9%85%DA%86-%D9%BE%D8%A7/

فمورال آنتورژن یا چرخش مفصل ران 

چرخش مفصل ران (استخوان فمور) یا انحراف استخوان ران را می توان علت داخل گذاشتن پا در دو سوم کودکان دانست. به طور کلی می توان گفت که همه افراد در ابتدای تولد با چرخش مفصل ران در زیر لگن مواجه خواهند بود که این مورد پس از دو سالگی رفع خواهد شد، اما گاهی این وضعیت به طول می انجامد و سبب کج گذاشتن پا در کودک می شود. کودکانی که با این عارضه دست و ‌‌پنجه نرم می کنند، در هنگام نشستن، پاها را در وضعیت W قرار داده و در هنگام راه رفتن و ایستادن زانو و پاها را به سمت داخل می چرخاند.
می توان گفت که در اکثر مواقع این وضعیت پس از 7 یا 8 سالگی برطرف خواهد شد. شایان به ذکر است که این روش های درمانی نظیر بریس، گچ یا اسپلینت روی این کودکان اثر گذار نخواهد بود، بلکه پزشکان کودک را از نشستن به حالت W منع می کنند. در صورتی که در موارد بسیار نادر این عارضه شدیدتر شده و سبب درد در نواحی لگن با زانو شود، جراحی به جهت اصلاح وضعیت ضرورت می یابد.
https://kavianclinic.com/%D9%BE%DB%8C%DA%86-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%85%DA%86-%D9%BE%D8%A7/

تورشن تیبیا یا چرخش ساق به داخل 

گاهی اوقات پیچش درونی استخوان ساق پا، علت کج گذاشتن پا به سمت داخل در کودکان می باشد که به آن تورشن تیبیا گفته می شود. به طور معمول این مشکل به نحوه خروج کودک از کانال زایمان مرتبط بوده و هنگام راه رفتن کودک، نشانه های آن بروز می کند. خوشبختانه این وضعیت سبب ایجاد درد و ناراحتی برای کودک نخواهد شد، اما ممکن است کودک به هنگام راه رفتن مرتبا زمین بخورد.
این وضعیت نیز به صورت تدریجی و با رشد و تکامل کودک کاهش و از بین خواهد رفت و برای درمان آن گچ، بریس یا اسپلینت الزامی نمی باشد. همچنین لازم به ذکر است که این وضعیت، مشکلات عملکردی را به همراه نخواهد داشت و انجام ورزش و فعالیت های بدنی برای کودک منعی ندارد.

متاتارتوس اوکتوس یا چرخش مچ پا 

عارضه انگشت کبوتری یا پای خمیده به سمت داخل را نیز می توان یکی از علل داخل گذاشتن پا در کودکان دانست. از آن جایی که کف پای این کودکان هلالی شکل می باشد، پاها به سمت داخل متمایل می شوند. قرار گرفتن در وضعیت بریج یا کاهش مایع آمنیوتیک در مادر می تواند علت متاتارتوس ادکتوس باشد.
حدود 80 درصد کودکان مواجه شده با این وضعیت در سنین 3 الی 4 سالگی بهبود خواهد یافت و در مدت وجود این وضعیت از درد یا علائمی رنج نخواهند برد. در صورتی که کودک دچار مشکلات جدی تری در پا شد و انعطاف پذیری کمی را در کف پای خود داشته باشد، استفاده از اسپلینت های شبانه، کفش های مخصوص و گچ گیری ضرورت می یابد.
https://kavianclinic.com/%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D9%84%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D9%BE%D8%A7/

علت کج گذاشتن پا به سمت داخل در بزرگسالان 

از جمله عارضه هایی که سبب اختلال در نحوه راه رفتن فرد می شود، می توان چرخش مچ پا به سمت داخل را نام برد. عوامل متعددی در ایجاد این وضعیت در بزرگسالان دخیل می باشند که در این بخش به شرح آن ها خواهیم پرداخت.
اختلال در ساختار عضلانی یا استخوانی پای فرد نظیر چرخش استخوان های ریز کف پا یا کوتاهی عضله های چرخاننده ران در ایجاد این عارضه نقش خواهند داشت. زانوهای ضربدری و اضافه وزن را نیز می توان علت کج گذاشتن پا به سمت داخل در بزرگسالان دانست. برخی از مشکلات عصبی که سبب اثر گذرای بر قوس کف پا می شوند نظیر بیماری دیابت، احتمال ایجاد کجی پا به سمت داخل یا خارج را افزایش می دهند.

صافی کف پا 

افرادی با صافی کف پا با عدم توانایی در ایستادن صحیح مواجه می شوند که در این شرایط به دلیل نبودن فاصله میان کف پا و سطح زمین، چرخش زیاد مچ پا ایجاد می شود. همچنین از دیگر عوارض صافی پا، عدم قرار گیری مفاصل در یک راستا می باشد که موارد گفته شده سبب بروز دردهایی در مفاصل پایین کمر، قوزک یا زانو و مفصل ران خواهد شد.
https://kavianclinic.com/%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D8%B6%D9%87-%DA%A9%D9%81-%D9%BE%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D8%A7%D9%81/

عدم مقاومت استخوان قوزک روی پاشنه 

عدم مقاومت و پایداری استخوان قوزک بر روی استخوان پاشنه پا را می توان از دیگر علت های کج گذاشتن پا به سمت داخل در بزرگسالان دانست. در این عارضه، استخوان پاشنه به دلیل داشتن شیب زیاد مفصل سبب لغزش قوزک پا به سمت داخل و جلو خواهد شد. هایپرپروناسیون نام دیگر این عارضه می باشد.
دلایل دیگری نیز در ایجاد داخل گذاشتن پا در بزرگسالان دخیل هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • عارضه خارپاشنه
  • وجود عارضه انگشت چکشی 
  • اختلال در عملکردهای تاندون تیبیال خلفی
  • بانیون ها 

چرخش مچ پا به داخل چه عوارضی را به همراه دارد؟ 

چرخش شدید مچ پا به سمت داخل می تواند زمینه ساز بسیاری از مشکلات مچ و قوزک پا شود که در زیر به ذکر برخی از این عوارض و مشکلات پرداخته ایم:
  • دردهای قدامی پا
  • درد در پاشنه پا 
  • درگیری اعصاب قوزک و‌ مچ پا
  • آسیب به پا در نتیجه خارپاشنه
  • ایجاد محدودیت های حرکتی در انگشت شست
  • سندرم نوار ایلیوتیبیال
  • کوتاه شدن طول پا
چرخش مچ پا به سمت داخل همچنین می تواند سبب کشیدگی در عضلات، تاندون ها، رباط ها، کمر و ران شود. حرکت استخوان قوزک از جای خود و لغزش روی استخوان پاشنه سبب بسته شدن سینوس تارسی خواهد شد که کوتاه شدن طول پاها را به همراه خواهد داشت.

آرتروز 

در اثر چرخش استخوان قوزک که منجر به چرخش خود قوزک نیز خواهد شد، بافت های نرم درون زانو کشیده شده و رباط های پشتیبانی کننده ساییده خواهند شد و تخریب غضروف و نهایتا آرتروز را ایجاد خواهند کرد.

درد سیاتیک 

همان طور که گفته شد چرخش شدید مچ پا به داخل سبب کوتاه شدن پا و افتادگی لگن خواهد شد که در این صورت کشیدگی بافت های باسن و درگیری عصب سیاتیک را به همراه دارد که این عوامل منجر به درد سیاتیک خواهند شد.
https://kavianclinic.com/%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B3-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%88%D8%B2-%D9%BE%D8%A7/

درمان انحراف پا به داخل در کودکان

همان گونه که در این مطلب ذکر شد، کج گذاشتن پا به سمت داخل در کودکان جای نگرانی نداشته و به تدریج با افزایش سن در کودکان این عارضه برطرف خواهد شد. در صورتی که این عارضه در کودک شما به صورت خود به خود رفع نشود، پزشک نسبت به علت چرخش و انحراف پا به داخل، روش های درمانی که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد توصیه می کنند. اما در چه صورتی باید به پزشک مراجعه نمود:
  • اگر کج گذاشتن پا به سمت داخل تا سن 3 سالگی در کودک برطرف شود.
  • اگر کودک به دلیل این عارضه دچار لنگش یا درد شده است.
  • اگر به جای بهبود به تدریج این عارضه وخیم تر می شود.
  • اگر چرخش پا سبب تاخیر در تکامل کودک شود.
بنابراین اگر کودک شما یکی از موارد زیر را شامل می شود، جهت بهبود این عوارض به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا بهترین روش درمان به کار گرفته شود.

داخل گذاشتن پا

درمان انحراف پا به داخل در بزرگسالان 

نسبت به علت ایجاد داخل گذاشتن پا، گزینه های درمانی متفاوتی به کار برده می شود. بنابراین در صورت مواجه شدن با چنین عارضه ای ابتدا به پزشک مراجعه نمایید تا پس از ارزیابی های لازم یکی از روش های درمانی زیر به کار گرفته شود:
فیزیوتراپی و مصرف مسکن و داروهای ضد التهاب
  • تقویت عضله
  • ارتزهای مچ پا
  • جراحی ترمیم مچ پا
اگر شما یا یکی از اطرافیانتان دچار انحراف پا به داخل شده اید به شما توصیه می کنیم که جهت تشخیص علت این عارضه به متخصصین کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید تا پس از ارزیابی های لازم، درمان آغاز گردد. استفاده از ارتزهای مچ پا یک درمان غیر جراحی جهت درمان این عارضه می باشد که می توانید آن ها را به صورت سفارشی از کلینیک کاویان طب تهیه نمایید. پس از مدتی استفاده از این ارتزها پاها مجددا در راستای درست قرار خواهند گرفت.
https://kavianclinic.com/%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B3-%D8%A2%D9%81%D9%88-afo/

نتیجه نهایی 

چرخش مچ پا به داخل یک ناهنجاری در میان کودکان و بزرگسالان می باشد که عوامل بسیاری در ایجاد این عارضه دخیل هستند. از جمله علت های کج گذاشتن پا به سمت داخل در کودکان می توان به چرخش مفصل ران، چرخش ساق پا به داخل و چرخش مچ پا اشاره نمود. جهت تشخیص علت این عارضه و تهیه ارتزهای مچ پا، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و از خدمات با کیفیت این مجموعه بهره مند شوید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *