علائم پارگی مینیسک و راه های درمان پارگی مینیسک زانو

بهبودی پارگی مینیسک چقدر زمان می برد؟ پارگی مینیسک چه علائمی را به همراه دارد؟ در این مطلب به شرح علائم، راه های تشخیص و نحوه درمان پارگی مینیسک خواهیم پرداخت.
یکی از رایج ترین مشکلات احتمالی زانو، پارگی مینیسک زانو‌ می باشد که می تواند درد زیادی را در فرد ایجاد کند و حرکت فرد را دچار اختلال کند. هر گونه فعالیتی که منجر به چرخش شدید زانو و وارد آمدن فشار به آن شود، ممکن است پارگی مینیسک را به همراه داشته باشد. این متن را تا انتها مطالعه نمایید تا در صورت مواجه شدن با این عارضه، اطلاعات لازم در این زمینه را داشته باشید.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

پارگی مینیسک

آناتومی مینیسک زانو 

در هر یک از زانوها، مینیسک های داخلی و خارجی که به شکل o و c هستند، همانند بالشتک میان استخوان ران و ساق قرار گرفته اند. در واقع می توان گفت که این مینیسک ها به عنوان ضربه گیر برای زانو عمل می کنند. مینیسک زانو را می توان مشابه با غضروف دانست، با این تفاوت که مینیسک با داشتن خاصیت ارتجاعی و لاستیک مانند، ساختار محکم تری دارد. از کاربردهای مینیسک در زانو می توان به کنترل فشار استخوان ها به یکدیگر و محافظت از سایش استخوان اشاره نمود. از آن جایی که مینیسک نقش مهمی را در زانو ایفا می کند، پارگی آن، عملکرد صحیح زانو را با اختلال مواجه خواهد کرد و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در زیر به شرح مینیسک داخلی و خارجی خواهیم پرداخت:

مینیسک داخلی 

همان طور که گفته شد این مینیسک C شکل بوده که در قسمت داخل زانو قرار گرفته و ساختار فیبروکارتیلاژ داشته و با وجود این که مشابه غضروف می باشد، اما از استحکام بیشتری نسبت به آن برخوردار است.

مینیسک خارجی 

ساختار مینیسک داخلی و خارجی مشابه یکدیگر بوده، اما این مینیسک خارجی O شکل که در بالای استخوان درشت نی و خارج مفصل زانو قرار گرفته است، فشارهای ایجاد شده در ناحیه ران به مفصل را کنترل خواهد کرد.
https://kavianclinic.com/%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A8%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D8%A8%DB%8C/

پارگی مینیسک زانو 

همان طور که گفته شد یکی از آسیب های شایع زانو، پارگی مینیسک می باشد. تحت فشار قرار گرفتن مفصل زانو و چرخش های ناگهانی در این ناحیه منجر به پارگی مینیسک خواهد شد. همچنین سریع بلند شدن از روی زمین، آن هم در حالتی که تمام وزن روی زانو قرار دارد نیز احتمال پارگی مینیسک را به همراه خواهد داشت. این عارضه علائمی نظیر تورم، درد، سفتی در زانو و احساس انسداد در حرکات را ایجاد می کند. روش های درمانی این عارضه، کاملا بستگی به شدت آسیب دیدگی دارد.
https://kavianclinic.com/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%AF%DB%8C-%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B7/

پارگی مینیسک چه علائمی را به همراه دارد؟ 

قفل شدن زانو یکی از نشانه ها و علائم پارگی مینیسک می باشد. در این صورت در هنگام حرکت دادن زانو احساس می کنید که به دلیل قفل شدن زانو، قادر به حرکت دادن آن نمی باشید. از دیگر نشانه های پارگی مینیسک نیز می توان به احساس شکستن زانو یا ترکیدن آن اشاره نمود. دیگر علائم پارگی مینیسک عبارتند از:
  • ورم و کبودی در زانو
  • سفتی در ناحیه زانو 
  • ایجاد درد در هنگام تکان دادن زانو و چرخاندن آن
  • اختلال در صاف یا خم کردن کامل زانو
  • احساس جا به جایی استخوان های زانو
  • احساس گرفتگی زانو 
در صورت مواجه شدن با هر یک از علائم ذکر شده در بالا،  به پزشک مراجعه نمایید تا پس از تشخیص عارضه، روند درمان آغاز گردد.
https://kavianclinic.com/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B2-%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88%DB%8C-%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C/

چه افرادی بیشتر در معرض پارگی مینیسک زانو هستند؟ 

به طور کلی می توان گفت فعالیت هایی که سبب اعمال فشار زیاد به زانو می شوند، می توانند منجر به پارگی مینیسک شوند. ورزشکاران نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض خطر پارگی مینیسک می باشند، از حمله ورزشکارانی که به فعالیت هایی نظیر بسکتبال، فوتبال و تنیس مشغول هستند، زیرا در این ورزش ها احتمال چرخش و توقف ناگهانی وجود دارد. متاسفانه امروزه این عارضه در کودکان و نوجوانان نیز به دلیل عدم نظارت کافی در حین ورزش رخ می دهد، اما به طور کلی پارگی آن را بیشتر در افراد بالای ۳۰ سال شاهد خواهیم بود. لازم به ذکر است که افراد مبتلا به آرتروز بیشتر در معرض خطر پارگی مینیسک می باشند.

انواع پارگی مینیسک 

پارگی مینیسک بر حسب میزان عوارض و شدت پارگی اتواع مختلفی را شامل می شوند که از مهم ترین آن ها، می توان موارد زیر را نام برد:
  • پارگی طولی مینیسک 
  • پارگی مایل مینیسک
  • پارگی عرضی مینیسک 
  • پارگی ترکیبی مینیسک
  • پارگی شعاعی مینیسک
https://kavianclinic.com/%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B2%DB%8C/

تشخیص پارگی مینیسک زانو 

پس از مراجعه به پزشک و شرح علائم خود، پزشک معالج اقدام به معاینه زانوی شما خواهد کرد. اصولا اولین تست جهت تشخیص پارگی زانو، تست مک موری می باشد که در طی آن پزشک اقدام به خم کردن و چرخش زانوها خواهد کرد. در صورت صلاحدید پزشک، اقدام های زیر انجام می شود:

تصویر برداری با اشعه ایکس 

هدف از انجام این روش تصویربرداری، تشخیص دلایل زانو درد نظیر آرتروز می باشد، زیرا این تصویربرداری پارگی مینیسک را نشان نخواهد داد.

ام آر آی 

در این روش به کمک میدان مغناطیسی، از زانو عکس گرفته می شود و پزشک با استفاده از آن به تشخیص پارگی مینیسک زانو خواهد پرداخت. شایان به ذکر است که دقت ام آر آی در تشخیص این عارضه را حدودا ۷۷ درصد تخمین زده شده است.

سونوگرافی 

با کمک امواج صوتی در سونوگرافی، عکس برداری از اجزای داخلی بدن صورت می گیرد. با این روش می توان تکه غضروف سست شده در زانو را شناسایی کرد.

آرتروسکوپی 

در صورتی که پزشک توسط روش های ذکر شده در بالا قادر به تشخیص پارگی مینیسک نباشد، آرتروسکوپی را برای شما تجویز می کند که در این روش با ایجاد یک برش کوچک در نزدیکی زانو، تصاویری از ساختار درون زانو به پزشک ارائه می شود.
https://kavianclinic.com/%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D9%BE%D8%A7%DB%8C-%D8%B6%D8%B1%D8%A8%D8%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A8%D9%86%D8%AF-%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88/

انواع روش های درمانی مینیسک 

درمان پارگی مینیسک را می توان به دو روش جراحی و غیر جراحی تقسیم کرد که به شرح هر دوی آن ها خواهیم پرداخت. خوشبختانه می توان بسیاری از پارگی های مینیسک را به خوبی از طریق درمان های غیر جراحی درمان نمود که انواع آن عبارتند از:

استراحت 

اولین درمان جهت پارگی مینیسک را می توان استراحت کردن معرفی کرد. بنابراین فرد دچار عارضه پارگی مینیسک باید چند روزی را استراحت کند و از وارد کردن فشار به زانوی خود خودداری نماید.

بستن زانو توسط باند کشی پا 

استفاده از زانو بند به کاهش ورم ناشی از این عارضه کمک خواهد کرد.

یخ 

هر گونه ورم ناشی از عارضه مینیسک زانو را می توان با قرار دادن یخ روی زانو به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه کاهش داد.

قرار دادن پا در ارتفاع

به گونه ای دراز بکشید یا بنشینید تا پا و زانو بالاتر از قلب قرار گیرند. این عمل به بهبود عارضه ایجاد شده در زانوی شما کمک خواهد کرد.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی 

مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی نظیر ایبوپروفن و ناپروکسن به کاهش درد و ورم کمک خواهند کرد.

فیزیوتراپی 

یکی از روش های درمانی موثر در این زمینه، فیزیوتراپی می باشد که در طی آن فیزیوتراپیست، تمرینات روزانه و کششی را جهت بهبود قدرت عضلانی، دامنه حرکت و انعطاف پذیری شما مشخص می کند تا با انجام آن ها، فشار زانوها کاهش یابد و ثبات در تعادل فرد ایجاد شود.

تزریق کورتیکواستروئید

گاهی اوقات پزشک جهت کاهش ورم، تزریق گلوکوکورتیکوئیدها را تجویز می کند که این کار در کاهش درد نیز موثر خواهد بود.

ارتزها 

نسبت به شدت و علائم ایجاد شده در بیمار، پزشک زانوبندهای مخصوص را به جهت تثبیت زانو و محدود کردن حرکت مفصل توصیه می کند.

انجام عمل جراحی 

در صورتی که با انجام روش های ذکر شده در بالا، پارگی مینیسک زانو درمان نشود، عمل جراحی ضرورت می یابد. هدف از انجام جراحی در این بیماران، برش دادن یا برداشتن بخش آسیب دیده مینیسک می باشد. در انجام این جراحی از آرتروسکوپی کمک گرفته می شود که در طی آن پس از ایجاد یک برش کوچک در بافت و ارسال دوربین کوچک به دورن آن، جراحی انجام می شود. لازم به ذکر است که مراقبت از زانو بعد از عمل جراحی از اهمیت  بالایی برخوردار است.

مدت زمان بهبود پارکی مینیسک 

در صورتی که پارگی مینیسک را بتوان بدون عمل جراحی درمان نمود، بهبودی حدود ۶ تا ۸ هفته حاصل می شود. البته این زمان حدودی بوده و به طور کلی عواملی نظیر شدت پارگی،  سن بیمار، نوع آسیب، سبک زندگی و مدت زمان بروز علائم در زمان بهبود بیماری دخیل هستند.

پیشگیری از پارگی مینیسک 

با انجام برخی ورزش ها و رعایت برخی نکات، می توان از ایجاد مینیسک زانو پیشگیری نمود. این موارد عبارتند از:

انجام ورزش به صورت منظم 

با انجام منظم ورزش و تقویت عضلات پا، می توان از مفصل زانو محافظت کرد و از پارگی مینیسک جلوگیری نمود.

استفاده از وسایل محافظتی زانو در هنگام ورزش 

به کارگیری وسایل محافظتی نظیر بریس یا زانوبند در فعالیت هایی که احتمال آسیب دیدگی زانو در آن ها وجود دارد، خطر پارگی مینیسک را کاهش می دهد.
گرم کردن قبل از ورزش، پوشیدن کفش های ورزشی مخصوص و انجام تکنیک های ورزشی به طور صحیح از دیگر عواملی است که از پارگی مینیسک پیشگیری می کند.

نتیجه نهایی 

پارگی مینیسک پا، یک مشکپارگی مینیسکل رایج در ناحیه زانو بوده که احتمال ایجاد آن در هر سنی وجود دارد. پارگی مینیسک علائمی نظیر کبودی، ورم، درد در ناحیه زانو را به همراه خواهد داشت که برای تشخیص آن پزشک یکی از روش های تصویر برداری با اشعه ایکس، ام آر آی، سونوگرافی یا  آرتروسکوپی را تجویز می کند. نسبت به شدت آسیب و نوع آسیب دیدگی، روش های درمانی متفاوتی به کار گرفته می شود. که در صورتی جهت درمان پارگی مینیسک، پزشک استفاده از ارتز را برای شما تجویز کند، می توانید آن را از کلینیک کاویان طب تهیه نمایید. در این کلینیک انواع ارتز و پروتز با کیفیت بالا به صورت سفارشی طراحی و تولید می شود.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *