درمان سینه کبوتری؛ از علت تا جراحی پکتوس کاریناتوم

آیا عارضه سینه کفتری را به درستی می شناسید؟ اگر به دنبال روش های درمان سینه کبوتری هستید، این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید تا اطلاعات کاملی را از علت برآمدگی استخوان قفسه سینه تا روش های درمان آن ارائه دهیم.
پکتوس کاریناتوم یا سینه کبوتری یک بیماری است که در طی آن، فرد با استخوان جناغ بیش از حد برجسته با بیرون زده مواجه خواهد شد. در صورتی که این عارضه از بدو تولد آغاز شده باشد، آن را زمان رسیدن به بلوغ نمی توان تشخیص داد. از جمله روش های درمانی این بیماری، می‌توان به استفاده از ارتزهای فشاری، انجام برخی ورزش ها و در موارد شدید عمل جراحی اشاره نمود.

 

مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

سینه کفتری

بد شکلی سینه کفتری یا پکتوس کاریناتوم چیست؟ 

بدشکلی سینه کبوتری که به آن پکتوس کاریناتوم گفته می شود، نوعی بد شکلی نادر در ناحیه قفسه سینه می باشد که در آن استخوان قفسه سینه به سمت بیرون برآمده شده است. در حالی که باید این استخوان در راستای قفسه سینه قرار داشته باشد. این وضعیت، ظاهر نامتناسبی را در فرد ایجاد خواهد کرد که ‌ممکن است مانع از عملکرد مطلوب برخی از اعضای بدن شوند. در مواردی که این بدشکلی شدید باشد، احتمال اختلال در تنفس و کاهش استقامت وجود دارد. کودکان دچار این ناهنجاری نسبت به همسالان خود به دلیل تنگی نفس زودتر خسته می شوند. از دیگر عوارض احتمالی این بیماری می توان به ایجاد آسم خفیف تا متوسط و تاثیرات روانی آن به دلیل کاهش اعتماد به نفس اشاره نمود.

ناهنجاری سینه کبوتری چه علائمی دارد؟ 

بارزترین علامت بد شکلی سینه کفتری، بیرون زدگی استخوان سینه می باشد، اما در این میان علائم دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت.
  • بروز آسم خفیف تا متوسط
  • خستگی زود هنگام 
  • کم آوردن تنفس خصوصا به هنگام ورزش
  • ابتلا به عفونت های تنفسی به صورت مکرر
  • احساس درد در ناحیه دچار رشد غیر طبیعی
  • درد در ناحیه قفسه سینه 
  • بالا رفتن ضربان قلب
البته در برخی از کودکان ناهنجاری سینه کفتری در یک سمت شدیدتر و بیشتر بوده و در سمت مقابل حالت فرو رفتگی ایجاد می شود که در این صورت به آن سینه فرو رفته می گویند. پکتوس کاریناتوم، مشکلاتی را در فرد ایجاد خواهد کرد که از جمله آن ها، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • انحنای غیر طبیعی در ستون فقرات یا اسکولیوز
  • عارضه های قلبی 
  • برجستگی پشت یا کیفوز
  • اختلالات اسکلتی-عضلانی 
  • اختلالاتی نظیر سندرم مارفان
  • الگوی غیر طبیعی رشد

انواع پکتوس کاریناتوم یا سینه کفتری 

سینه کبوتری را می توان به دو نوع متفاوت دسته بندی کرد که در این مطلب به شرح آن ها خواهیم پرداخت:

برآمدگی کندروگلادیولار 

رایج ترین شکل عارضه سینه کبوتری، برآمدگی کندروگلادیولار می باشد که گاهی آن را سینه مرغی نیز می نامند. در این‌ نوع ناهنجاری، بخش های میانی و تحتانی سینه رو به جلو رشد کرده اند.

برآمدگی کندرومنوبریال 

از دیگر ناهنجاری های سینه کفتری، می توان به برآمدگی کندرومنوبریال اشاره نمود که نسبت به نوع قبل نادرتر و پیچیده تر می باشد. در این عارضه استخوان سینه همانند z شده، به گونه ای که بخش بالایی آن برآمده می شود.

علت برآمدگی استخوان قفسه سینه 

برآمدگی قفسه سینه که در ناهنجاری سینه کبوتری به دلیل رشد غیر طبیعی غضروف دنده ها ایجاد می شود، دلیل قطعی و مشخصی نداشته، اما ممکن است عوامل ژنتیکی در ایجاد آن دخیل باشند. عارضه سینه کفتری را در افرادی با مشکلات ژنتیکی خاص، بیشتر شاهد خواهیم بود که از جمله این مشکلات عبارتند از:
  • سندرم اهلرز دانلوس
  • سندرم مارفان 
  • سندرم موریکو
  • سندرم نونان
  • سندرم کوفین لوری
  • اختلالات متابولیک
  • بیماری استخوان شکننده
  • ناهنجاری کروموزومی

تشخیص سینه کبوتری 

حال که با انواع ناهنجاری سینه کبوتری و علت برآمدگی استخوان قفسه سینه آشنا شدید، قصد داریم به شرح روش های تشخیص بد شکلی برجستگی قفسه سینه بپردازیم. این روش ها عبارتند از:

اسکن سه بعدی 

بهترین روش معاینه و تشخیص بیماری سینه کفتری، استفاده از اسکن سه بعدی می باشد. در طی این روش، پس از چرخیدن بیمار بر روی سطحی چرخان، عکس های متعددی از بیمار در حین حرکت و از بخش های مختلف بدن گرفته می شود و سپس جهت تشخیص بدشکلی و شدت آن، تصاویر توسط نرم افزار آنالیز می شوند.

نوار قلب ( الکتروکاردیوگرام) 

در این روش فعالیت های الکتریکی قلب ثبت خواهد شد تا وجود فشار عضلانی روی قلب و ضربان های غیر طبیعی در قاب مشخص شوند.

اکوی قلبی (اکوکاردیوگرام) 

هدف از انجام اکوی قلبی، ارزیابی ساختار و عملکرد قلب توسط امواج صوتی ثبت شده می باشد. با استفاده از این روش، دریچه های قلب قابل مشاهده می باشد.

روش های درمان سینه کفتری 

در گذشته تنها روش درمان پکتوس کاریناتوم، جراحی اصلاحی تهاجمی بوده، اما با پیشرفت های وسیعی که در دهه های گذشته در این زمینه صورت گرفته است، می توان از روش های غیر جراحی نظیر بریس، فیزیوتراپی، ورزش و … کمک گرفت. در این بخش انواع روش های درمان و اصلاح سینه کبوتری را شرح خواهیم داد:

درمان سینه کبوتری با بریس 

معمولا در موارد خفیف تا متوسط بیماری پکتوس کاریناتوم به درمان خاصی نیاز نبوده و تنها روش درمان، استفاده از بریس ها می باشد. در این صورت باید بریس ها را حداقل به مدت شش ماه و در هر روز هشت ساعت مورد استفاده قرار داد. این بریس با وارد کردن فشار روی غضروف به اصلاح ظاهر بیرونی قفسه سینه کمک می کند. قطعا این فشار مستمر به تغییر شکل تدریجی غضروف در این ناحیه منجر می شود. میزان فشار مورد نیاز جهت رفع این عارضه توسط پزشک ارزیابی شده ‌و سپس بریس مورد استفاده قرار می گیرد. به طور معمول در همان ماه های اولیه استفاده از بریس، نتایج حاصل از آن قابل مشاهده می باشد.
درمان پکتوس کاریناتوم

درمان پکتوس کاریناتوم با جراحی 

در صورتی که جراحی جهت درمان عرضه سینه کفتری ضرورت یابد، جراح به برداشتن غضروفی که منجر به برآمدگی قفسه سینه شده است اقدام می کند. جراح برای رفع این برجستگی، تکنیک راویچ را به کار خواهد گرفت که در این روش پس از ایجاد برش در قفسه سینه، غضروف درونی برداشته خواهد شد. به منظور پشتیبانی از قفسه سینه، پایه های فولادی ضد زنگی در جلوی قفسه سینه قرار داده می شود تا قفسه سینه به راحتی بالا بیاید. در طی جراحی این پایه برداشته خواهد شد.

درمان سینه کفتری با فیزیوتراپی

یکی از روش های درمانی بسیار مهم در ناهنجاری پکتوس کاریناتوم، فیزیوتراپی می باشد که یک روش نا شناخته برای این عارضه محسوب می شود. البته لازم به ذکر است که این روش درمان در موارد شدیدتر ممکن است کارآمد نباشد. به طور کلی می توان گفت که فیزیوتراپی را به عنوان یک روش تکمیلی در کنار استفاده از بریس می توان به کار برد. همچنین از فیزیوتراپی می توان در مراقبت های پس از عمل NUSS، ناهنجاری های قفسه سینه نظیر ورم کردن دنده ها یا صاف شدن آن ها استفاده کرد. در صورت تجویز فیزیوتراپی توسط پزشک برای درمان پکتوس کاریناتوم، رژیم ورزشی نیز به شما ارائه خواهد شد تا روند بیماری تسریع شود.

درمان سینه کبوتری با ورزش

در سال های اخیر جهت درمان احتمالی پکتوس کاریناتوم، بیماران شروع به انجام برخی از ورزش ها کرده اند. هدف از انجام این ورزش ها، کاهش ظاهر حفره بیرونی قفسه سینه از طریق عضله سازی در اطراف ناحیه برجسته می باشد. فراموش نکنید که انجام برخی تمرینات جهت ایجاد عضلات پکتوس، احتمال بدتر شدن برجستگی قفسه سینه را به همراه دارد. انجام این روش نیز باید با مشورت پزشک و افراد مجرب در این زمینه صورت گیرد.

 

درمان پکتوس کاریناتوم در کودکان 

همان طور که گفته شد دلیل مشخصی برای ایجاد این بیماری وجود نداشته و احتمالا ژنتیک در ایجاد پکتوس کاریناتوم در کودکان نقش اساسی دارد. همچنین می توان این ناهنجاری را با اختلالات سندرم اهلرز دانلوس و سندرم مارفان مرتبط دانست. شایان به ذکر است که ۲۰ درصد از کودکان دچار ناهنجاری سینه کفتری، به اسکولیوز نیز مبتلا هستند. برای کودکان مبتلا به سینه کفتری خفیف تا متوسط، بریس درمانی خارجی موثر می باشد. قطعا به کارگیری روش بریس درمانی، پیش از سفت شدن قفسه سینه، این درمان را موثرتر خواهد کرد. در صورت عدم درمان توسط بریس برای کودکان  و در موارد شدید و پیچیده این عارضه، جراحی ضرورت می یابد، اما تا حد امکان از این روش در کودکان استفاده نمی شود.

عوارض احتمالی استفاده از بریس در سینه کبوتری

استفاده از بریس در درمان  پکتوس کاریناتوم، یک روش بی خطر می باشد که در اکثر بیماران درد را نیز ایجاد نخواهد کرد؛ اما با این وجود احتمال درد در تعداد کمی از بیماران وجود دارد. همچنین ممکن است پوستی که در تماس با بریس است زخمی شود. به بیماران توصیه می شود که در صورت مواجه شدن با هر گونه عارضه پس از استفاده از بریس، از استفاده خودداری نمایید و به کلینیک ارتوپدی جهت تنظیم آن مراجعه نمایند.

خدمات مرکز ارتوپد فنی چیست؟

نتیجه نهایی

بدشکلی قفسه سینه که به آن پکتوس کاریناتوم، سینه کفتری یا سینه کبوتری گفته می شود، در اثر برآمده شدن غضروف دنده و استخوان جناغ ایجاد خواهد شد. در موارد متوسط تا شدیدتر این بیماری، می توان از بریس جهت درمان پکتوس کاردیناتوم استفاده کرد و از دیگر روش های اصلاح سینه کفتری می توان به فیزیوتراپی، ورزش و جراحی اشاره نمود. جهت انتخاب بهترین روش درمان این عارضه به پزشک مراجعه نمایید و در صورت تجویز بریس برای درمان بیماری‌ خود می توانید از کلینیک کاویان طب اقدام به تهیه بریس با کیفیت بالا نمایید.
در این کلینیک ساخت انواع اعضای مصنوعی و کمک حرکتی (ارتز و پروتز) با کیفیت بسیار بالا و با به کار گیری بهترین متریال صورت می گیرد. شایان به ذکر است که در این کلینیک امکان سفارشی سازی تمامی محصولات ارتوپدی جهت درمان عارضه ایجاد شده در بدن شما وجود دارد.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *