زانوبند پارگی رباط

بهترین زانوبند پارگی رباط را کجا تهیه کنیم؟ در این مطلب ضمن آشنایی شما عزیزان با علت ‌و عوارض پارگی رباط ، به این پرسش پرتکرار افراد دچار پارگی رباط پاسخ خواهیم داد. 

یکی از مهم ترین رباط های داخلی زانو، رباط صلیبی می باشد که به اتصال استخوان ران به استخوان تیبیا کمک می کند. در پی آسیب به این رباط در طول ورزش، فرد با پارگی جزئی با کامل مواجه خواهد شد که به جهت درمان این عارضه زانوبند پارگی رباط توصیه می شود. 

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

زانوبند پارگی رباط

رباط صلیبی قدامی چیست؟ 

به طور کلی رباط ها بافت های همبندی هستند که استخوان ها را به یکدیگر متصل می کنند. در حالت نرمال ثبات مفاصل به سلامت رباط ها مرتبط می باشد که اهمیت این مورد در افرادی با تحرک زیاد در مفصل بیشتر تر از سایر افراد می شود. از جمله رباط هایی که به هنگام فعالیت های شدید دچار آسیب دیدگی می شود، رباط صلیبی قدامی می باشد که پارگی این رباط در ورزشکاران شایع است.

علت آسیب دیدگی رباط صلیبی 

به طور معمول اکثر آسیب دیدگی های رباط صلیبی را در فوتبالیست ها، بسکتبالان و اسکی بازان شاهد خواهیم بود. همچنین این عارضه در زنان بیشتر از مردان دیده می شود. در زیر مواردی را شرح خواهیم داد که احتمال آسیب به ACL یا رباط صلیبی زانو را افزایش می دهند: 

  • چرخش زانوها در پی کاهش سرعت ناگهانی و تغییر جهت 
  • متوقف شدن به طور ناگهانی 
  • فرود از ارتفاع بر روی یک پا یا لندینگ 
  • وارد شدن ضربه مستقیم به زانو 
  • چرخش ناگهانی زانو  
https://kavianclinic.com/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%AF%DB%8C-%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B7/

عوامل افزایش دهنده خطر پارگی رباط صلیبی

برخی از عوامل که خطر پارگی رباط را افزایش می دهند عبارتند از: 

  • به دلیل تفاوت در آناتومی زنان، تاثیرات هورمونی و قدرت عضلات، پارگی رباط صلیبی در زنان بیشتر از مردان دیده می شود. 
  • ورزشکاران فعال در ورزش های فوتسال، بسکتبال، فوتبال، اسکی و ژیمناستیک بیشتر در معرض خطر پارگی رباط صلیبی هستند. 
  • استفاده از کفش های غیر استاندارد و نامناسب 
  • عدم تنظیم تجهیزات ورزشی نظیر 
  • بازی روی چمن مصنوعی 

علائم پارگی رباط صلیبی 

از جمله علائمی که در پی آسیب دیدگی و پارگی رباط صلیبی، فرد با آن مواجه می شود، عبارتند از: 

  • ناتوانی در راه رفتن 
  • لنگش به هنگام راه رفتن و احساس درد در هنگام حرکت 
  • ایجاد تورم در ناحیه آسیب دیده خصوصا در 24 ساعت اول 
  • ناتوانی در صاف کردن زانو 
  • احساس خالی شدن زانو و بی ثباتی در آن ناحیه 
  • احساس گرما به هنگام لمس زانو 
  • حساسیت به لمس در اطراف زانو‌
  • بی حسی در کل مفصل زانو در صورت آسیب دیدگی شدید 
https://kavianclinic.com/%d8%b2%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a8%d9%86%d8%af-%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%b5%d9%84%db%8c%d8%a8%db%8c/

انواع آسیب دیدگی رباط صلیبی زانو 

بر اساس شدت پارگی رباط، آسیب دیدگی های رباط زانو را به سه دسته طبقه بندی می کنند که عبارتند از: 

آسیب دیدگی درجه یک 

در طی این نوع آسیب دیدگی، تنها رباط کشیده شده یا دچار پارگی جزئی شده است و با اندکی تورم، درد و خونریزی همراه می باشد. معمولا این این نوع پارگی رباط با گذشت 7 الی 10 روز بهبود می یابد. 

آسیب دیدگی درجه دو 

در پارگی رباط درجه دو رباط ها شدیدا کشیده شده و پارگی ناکامل را به همراه دارد. بهبود بیمار در این حالت با سرعت کمی حاصل خواهد شد. 

آسیب دیدگی درجه سه 

شدیدترین نوع پارگی رباط، پارگی رباط درجه سه می باشد که در طی کشیدگی بسیار زیاد در این ناحیه، رباط به طور کامل از هم جدا شده و علائم شدیدی را به همراه خواهد داشت. معمولا افراد دچار این نوع پارگی رباط نیاز به بخیه زدن ناحیه آسیب دیده و گاها جراحی دارند. 

https://kavianclinic.com/%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A8%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D8%A8%DB%8C/

نحوه تشخیص پارگی رباط صلیبی 

جهت تشخیص این عارضه، مراجعه به پزشک الزامی می باشد. بنابراین فرد پس از آسیب دیدگی زانو، ضمن مراجعه به پزشک، شرح حال خود را بیان کرده و پزشک معالج به کمک معاینات بالینی و عکس های رادیولوژی به تشخیص این عارضه بپردازد. به طور کلی مراحل تشخیص پارگی رباط صلیبی عبارتند از: 

  • معاینه و گرفتن History بیمار 
  • ارزیابی و تست های بالینی 
  • ارزیابی پارا کلینیکی 

از جمله تست های بالینی که به جهت تشخیص پارگی رباط صلیبی به کار برده می شود، عبارتند از: 

تست استرس والگوس 

هدف از انجام این تست بررسی یکپارچگی لیگامان جانبی داخلی می باشد. جهت انجام آن، پزشک ابتدا از بیمار می خواهد که روی تخت به پشت بخوابد و سپس در حالی که زانو صاف است، پا را بلند کرده و نیرو به سمت داخل و مچ پا وارد می کند. نسبت به صداها و یافته های حاصل از این تست، نوع و شدت پارگی تعیین می گردد. 

تست استرس وروس

به کارگیری این تست نیز جهت بررسی رباط جانبی خارجی می باشد، اما این تست به جای وارد کردن نیرو به سمت داخل در زانو، نیرویی را به سمت خارج زانو و داخل مچ وارد می کند. 

تست کشویی قدامی 

در این تست پس از خوابیدن به پشت، زانو به صورت 90 درجه خم شده و تیبیا از زیر خط مفصلی به جلو ها داده می شود. بر اساس میزان جا به جایی تیبیا عارضه ایجاد شده در زانو بیمار تشخیص داده می شود. 

راکمن و گادفری از دیگر تست های بالینی هستند که به تشخیص پارگی رباط زانو کمک خواهند کرد. 

سایر روش های تشخیص پارگی رباط صلیبی عبارتند از:

  • عکس رادیوگرافی 
  • MRI
  • اولتراسوند 
  • سونوگرافی 

درمان پارگی رباط صلیبی

نسبت به نوع و شدت پارگی رباط صلیبی، روش های درمانی متفاوتی به کار برده می شود که در آسیب دیدگی درجه 1 و 2 می توان به کمک روش های غیر تهاجمی از قبیل داروهای غیر استروئیدی، فیزیوتراپی، ازن تراپی و استفاده از زانوبند پارگی رباط به درمان این عوارض کمک کرد. در آسیب دیدگی های درجه 3 معمولا عمل جراحی ضرورت می یابد. در ادامه این مطلب به شرح انواع زانوبندهای پارگی رباط خواهیم پرداخت. 

زانوبند طبی پارگی رباط و انواع آن

یکی از بهترین روش های درمان در پارگی های رباط صلیبی زانو، استفاده از زانوبند طبی پارگی رباط می باشد. این زانوبندها با محدود کردن حرکات زانو، علاوه بر ثابت کردن ناپایداری زانو، به تسکین درد نیز کمک شایانی خواهد کرد.

به طور کلی افرادی که دچار آسیب دیدگی لیگامان شده اند، افراد سالمند و و ورزشکارانی که قصد پیشگیری از آسیب دیدگی رباط زانو را دارند یا در طی ورزش دچار آسیب در رباط صلیبی زانو شده اند، این زانوبند طبی پارگی رباط را به کار خواهند گرفت. در زیر به شرح انواع زانوبند پارگی رباط پرداخته ایم: 

زانوبند طبی مفصل دار 

یکی از زانوبندهای پیشگیری کننده، زانوبند طبی مفصل دار می باشد که سبب جلوگیری از آسیب های شدید به زانو می شود. همچنین می توان از این زانوبند پارگی رباط در صورت پارگی رباط صلیبی استفاده کرد تا حرکات زانو را محدود کند. کنترل حرکات زانو و بهبود کشیدگی لیگامان صلیبی، از جمله مزایای این نوع زانوبند می باشد که به افرادی که تحت عمل جراحی رباط صلیبی قرار گرفته اند نیز توصیه می شود. 

زانوبند طبی آتل دار 

از دیگر زانوبندهای پارگی رباط، زانوبند طبی آتل دار می باشد که استفاده از آن در کشیدگی های خفیف تاندون ها و لیگامان ها توصیه می شود. محدود کردن حرکات زانو، بهبود ناپایداری کشکک و پیشگیری از آسیب مجدد و کاهش درد ناشی از رباط، از جمله مزایای این زانوبند طبی می باشد.

زانوبند طبی مدرج 

در آسیب دیدگی های شدید رباط صلیبی، پزشک استفاده از زانوبند طبی مدرج را توصیه می کند. از آن جایی که این زانوبند پیچیده تر از سایر زانوبندها می باشد، هزینه های بیشتری را در بر خواهد گرفت. البته توجه به این نکته ضروری است که جهت استفاده از این زانوبند حتما تجویز پزشک لازم است تا دوران نقاهت به کمک آن تحت نظر پزشک طی شود.

ارتز بی حرکت کننده زانو از دیگر زانوبندهای پارگی رباط محسوب می شود که مناسب افرادی است که جراحی رباط صلیبی را انجام داده اند. 

زانوبند پارگی رباط

پیشگیری از پارگی رباط صلیبی 

به جهت پیشگیری از پارگی رباط صلیبی، پزشکان دستورالعمل هایی را ارائه داده اند که یکی از مهم ترین آن ها، استفاده از زانوبند پارگی رباط می باشد. سایر روش های پیشگیری از پارگی رباط صلیبی عبارتند از: 

  • تقویت عضلات زانو و همسترینگ 
  • انجام تمرینات ورزشی زانو 
  • استفاده از کفش های طبی و مناسب و تجهیزات پزشکی 

تهیه زانوبند پارگی رباط 

اکر پس از جراحی رباط زانو یا به جهت پیشگیری از پارگی رباط صلیبی، پزشک استفاده از زانوبند پارگی رباط را به شما توصیه کرده است، می توانید این زانوبند را با کیفیت بسیار بالا از کلینیک کاویان طب تهیه نمایید.

کلینیک کاویان طب یکی از بهترین کلینیک ها در زمینه ساخت انواع ارتز و بریس ها می باشد. بنابراین بدون هیچ تردیدی زانوبند پارگی رباط را از این کلینیک تهیه کنید تا هر چه سریع تر بهبودی زانوهای شما حاصل شود.

نتیجه نهایی 

یکی از رباط های داخلی زانو که سبب اتصال استخوان فمور به تیبیا می شود، رباط صلیبی قدامی نام دارد که ممکن است در طی ورزش هایی نظیر فوتبال و بسکتبال یا در اثر پرش از ارتفاع، دچار آسیب دیدگی و پارگی شود. نسبت به نوع پارگی و آسیب دیدگی رباط زانو، روش های درمانی متفاوتی به کار گرفته می شود که یکی از بهترین آن ها زانوبند پارگی رباط می باشد. کلینیک کاویان طب یکی از بهترین کلینیک های ارتوپدی جهت تهیه این زانوبندها است. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *