نحوه ارزیابی کف پا از طریق اسکن چگونه است؟

اگر از درد در ناحیه کف پا رنج می برید و به دنبال دلیل و بهترین روش درمان هستید، ارزیابی کف پا از طریق اسکن کمک شایانی به شما خواهد کرد. آن دسته از افرادی که در ناحیه ساق یا پاشنه دچار درد هستند، با استفاده از اسکن کف پا و آنالیز راه رفتن، می توانند بهترین ابزار ارتوپدی یا ارتز را از کلینیک های ارتوپدی فنی تهیه نمایند تا علاوه بر گام برداشتن راحت تر، فشار وارده بر پا کاهش یابد. در این مطلب با ما همراه باشید تا به شرح کاربردها و فواید ارزیابی کف پا از طریق اسکن پا بپردازیم.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

ارزیابی کف پا

با اسکن کف پا آشنا شوید

یکی از پیشرفته ترین راهکارها جهت تشخیص اختلالات کف پا، اسکن کف پا می باشد. گاهی اوقات درد در ناحیه ساق و مچ پا که دارای ساختار پیچیده ای هستند، می تواند منشا مشکلاتی در سایر نقاط پا از جمله کف پا باشد که دلیل آن ها را می توان از طریق ارزیابی کف پا با اسکن تشخیص داد. به طور معمول اسکن کف پا را به جهت اندازه گیری نیروی وارده بر پا و توزیع فشار مورد استفاده قرار می دهند. حسگرهای کوچکی در دستگاه اسکن پا قرار داده شده است که به اندازه گیری انحرافات جزئی پا به طور دقیق می پردازد. قطعا تصاویر حاصل از اسکن کف پا، اطلاعات دقیقی را در رابطه با مشکلات مربوط به پا و نحوه درمان آن به پزشک خواهد داد.

https://kavianclinic.com/%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%86-%DA%A9%D9%81-%D9%BE%D8%A7/

اسکن کف پا چه کاربردهایی دارد؟

از اسکن کف پا جهت تشخیص عارضه های مختلف پا استفاده می شود که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تشخیص هم تراز نبودن پا 

بسیاری از افراد از انحراف کف پا به داخل یا خارج رنج می برند که در پی آن با عوارضی نظیر درد در مفاصل و ماهیچه ها مواجه خواهند شد. هم تراز نبودن پا سبب لغزیدن استخوان مچ روی استخوان پاشنه و خم شدن به جلو می شود. این امر موجب آسیب به سینوس تاری شده و انحراف بیش از حد به داخل را در پی خواهد داشت.

تشخیص پروناسیون و سوپیناسیون بیش از حد 

یکی از شایع ترین انحرافات پا، پروناسیون بیش از حد می باشد که به دلیل چرخش بیش از حد پا به داخل و توزیع نابرابر وزن ایجاد می شود. توزیع وزن به سمت خارج و تمایل پا نیز سبب سوپیناسیون خواهد شد که از جمله عوارض آن می توان به کاهش ضربه گیری اشاره نمود.

تشخیص فاشئیت کف پا 

التهاب فاشیای پلانتار (التهاب رباط کف پا) از رایج ترین مشکلات ارتوپدی شناخته شده است که درد در ناحیه پاشنه پا را به همراه خواهد داشت. این رباط با تحمل فشار زیاد در طول روز، دچار استهلاک خواهد شد که وارد آمدن فشار بیش از حد به آن ، درد، گرفتگی و حتی پارگی رباط را به همراه خواهد داشت. از جمله عواملی که در ایجاد فاشیای کف پا دخیل هستند، می توان به سفتی تاندون آشیل، مشکلات قوس کف پا، افزایش وزن ناگهانی و ایستادن طولانی مدت اشاره نمود.

تشخیص شین اسپلینت 

درد و حساسیت در پشت استخوان درشت نی به شین اسپلینت اشاره دارد که افراد از این درد در امتداد داخل یا خارج ساق رنج می برند. فشار مکرر به ناحیه ذکر شده سبب ایجاد درد، التهاب عضلات و استخوان درشت نی خواهد شد.

تشخیص عارضه زانو دونده 

گاهی اوقات به دلیل اصطکاک میان نوار ایلیوتیبیال با لگن یا زانو، درد شدیدی در قسمت های ذکر شده ایجاد خواهد شد که عارضه زانو دونده نامیده می شود. عوارضی نظیر ناهماهنگی در طول ساق پا، پروناسیون بیش از حد، سفت شدن همسترینگ، عدم تعادل ماهیچه ای و … در ایجاد این عارضه دخیل می باشند.

تشخیص کمر درد 

برخی مواقع یک انحراف کوچک در پاها، منجر به تغییر در راه رفتن، حرکت زانوها، باسن و پشت خواهد شد. در این دسته افراد گذر زمان سبب تحریک ماهیچه و تاندون های کمر شده و به دلیل ایجاد فشار زیاد در این نواحی، فرد متحمل درد زیادی خواهد شد. شایان به ذکر است که تعادل و ثبات کمر رابطه مستقیمی با پاها داشته، بنابراین تعادل در پاها جهت حفظ سلامت کمر ضروری می باشد.

تشخیص درد پا 

افرادی که با درد زیاد در ناحیه مچ پا دسته و پنجه نرم می کنند، ممکن است دچار عارضه پروناسیون یا سوپیناسیون شده باشند. هر دو موقعیت ذکر شده با کشیده شدن بیش از حد پاها، سبب درد خواهند شد. اسکن کف پا به ارزیابی کف پا، ساختارهای عضلانی و اسکلتی پا و تشخیص عارضه های ذکر شده در بالا کمک خواهد کرد. همچنین پس از تشخیص علت درد از طریق اسکن، بهترین ابزار ارتوپدی مناسب بیماری فرد طراحی و ساخته خواهد شد.

https://kavianclinic.com/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D9%88-%D9%81%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%DB%8C%DA%A9-%D9%BE%D8%A7/

فواید ارزیابی دیجیتالی کف پا 

در صورتی که قصد انجام یک ارزیابی کامل و جامع از کف پای خود را دارید، از اسکن دیجیتالی کف پا بهره بگیرید. در طی این ارزیابی، ضمن تهیه یک نقشه کامل از کف پای بیمار، اطلاعاتی نظیر اختلالات موجود در پا، نحوه توزیع وزن و فشار وارده بر کف پا به بیمار ارائه می شود. اگر به طور ناگهانی در کف پای خود احساس درد کردید، اسکن کف پا به شما در تشخیص کمک خواهد کرد. در ادامه به شرح فواید و مزایای ارزیابی کف پا از طریق اسکن خواهیم پرداخت:
  • شناسایی مشکلات جدی پا که قابل شناسایی با چشم نمی باشند.
  • تعیین این که آیا بیمار نیاز به تهیه ارتز سفارشی دارد یا خیر
  • ارائه بینش کلی در رابطه با کیفیت سلامتی بیمار 
  • گاهی اوقات اسکن پا از انجام جراحی لگن و زانو پیشگیری می کند.
  • کمک به کاهش درد مفاصل و بهبود نحوه راه رفتن
  • کمک به اصلاح و بهبود وضعیت ستون فقرات، لگن و زانو

https://kavianclinic.com/%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D8%B6%D9%87-%DA%A9%D9%81-%D9%BE%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D8%A7%D9%81/

آیا انجام ستون فقرات برای شما ضرورت دارد؟

به طور کلی می توان کفت که ارزیابی کف پا به پیشگیری از بیماری های مرتبط با کف پا و حفظ سلامت بدن کمک می کند. اما انجام اسکن کف پا به برخی از بیماران در بهبود روند بیماری کمک شایانی خواهد کرد. انجام اسکن کف پا در افراد زیر ضروری می باشد:
  • افراد مبتلا به خارپاشنه 
  • افراد دچار قوس بیش ار حد کف پا
  • افراد داری صافی کف پا
  • افراد مبتلا به دیابت که احتمال زخم شده پا در آن ها زیاد است.
  • افرادی که دچار درد طولانی مدت در پاشنه پا هستند.
  • افرادی با درد مداوم در اندام تحتانی و پا
  • افراد دارای کمر دردهای انتشاری به مفاصل پا
  • کودکان اوتیسم که دچار اختلال در تعادل و راه رفتن می باشند.
  • افراد دچار بیماری های عصبی اعم از فلج مغزی یا پارکینسون
  • افرادی که به هر دلیلی در طول شبانه روز به مدت طولانی می ایستند.
  • ورزشکارانی که قصد افزایش بهره وری عملکرد و کاهش آسیب در ناحیه پا را دارند.
  • افرادی که در ناحیه پا عمل جراحی انجام داده اند. ( به جهت بررسی وضعیت پا)

https://kavianclinic.com/%D8%B5%D8%A7%D9%81%DB%8C-%DA%A9%D9%81-%D9%BE%D8%A7/

نحوه ارزیابی پا از طریق اسکن 

به جهت ارزیابی کف پا از طریق اسکن، فرد باید بر روی اسکنر در حالت نشسته یا ایستاده قرار گیرد. حدودا جهت انجام اسکن 15 دقیقه زمان لازم است. امروزه اسکنرهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که بسته به هدف تهیه اسکن، نوع آن انتخاب می شود. برخی از اسکنرها به آنالیز کف پا در دو حالت نشسته و ایستاده می پردازند و با تلفیق کردن تصاویر حاصل از آن، اطلاعات جامع و دقیقی از پاها را به پزشک ارائه می دهند. پزشک با استفاده از اطلاعات ارائه شده، بهترین روش درمان و ابزار ارتوپدی نظیر ارتز، کفش و کفی طبی را به بیمار توصیه می کند.

https://kavianclinic.com/%DA%A9%D9%81%DB%8C-%D8%B7%D8%A8%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%DA%A9%D9%81%DB%8C-%D8%B7%D8%A8%DB%8C/

برای انجام اسکن کف پا به کجا باید مراجعه کرد؟

در صورتی که قصد ارزیابی کف پا را دارید، می توانید به کلینیک های ارتوپدی معتبر و فعال در این زمینه مراجعه کنید. در این کلینیک ها شما توسط متخصصین مربوطه ویزیت خواهید شد و سپس از طریق اسکن کف پا، پای شما ارزیابی می شود. البته فراموش نکنید که اطلاعات به دست آمده حاصل از اسکن کف پا تا حد زیادی به تجربه و مهارت پزشک بستگی دارد. بنابراین در انتخاب کلینیک و پزشک خود این نکته را مد نظر قرار دهید.

https://kavianclinic.com/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%DA%A9%D9%81%DB%8C-%D8%B7%D8%A8%DB%8C/

هزینه ارزیابی کف پا با اسکن 

هزینه اسکن کف پا همانند سایر خدمات ارتوپدی فنی به عوامل متعددی وابسته است که از جمله آن ها می توان به نوع اسکنر، سابقه کلینیک انتخابی، منطقه جغرافیایی و … اشاره نمود. هر چقدر دستگاه اسکنر دقیق تر و پیشرفته تر باشد، قطعا ارزیابی کف پا از طریق اسکنر هزینه های بیشتری را در بر خواهد گرفت. در صورت تجویز پزشک جهت انجام اسکن کف پا، در انتخاب کلینیک و نوع دستگاه کوتاهی نکنید و بهترین آن را انتخاب نمایید.

https://kavianclinic.com/%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%DA%A9%D9%81%D8%B4-%D8%B7%D8%A8%DB%8C/

ارزیابی کف پا

بهترین کلینیک ارتوپدی جهت انجام اسکن کف پا 

یکی از بهترین کلینیک های ارتوپدی فنی در شمال تهران، کلینیک کاویان طب می باشد که تا کنون توانایی و درخشش خود را در خدمات و محصولات ثابت کرده است. در این کلینیک ضمن ارزیابی کف پا از طریق اسکن، انواع کفش و کفی طبی متناسب با بیماری فرد با تکنولوژی اسکن کف پا و دستگاه CNC صورت می گیرد. همچنین این کلینیک ارائه دهنده انواع ارتزها و پروتزها می باشد. برای انجام اسکن کف پا و تهیه محصولات کمک حرکتی جهت بهبود بیماری خود با آسودگی خاطر به این کلینیک مراجعه نمایید و راه رفتن راحت و بدون دغدغه را به خود هدیه دهید.

https://kavianclinic.com/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%DA%A9%D9%81%DB%8C-%D8%B7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%86-%DA%A9%D9%81-%D9%BE%D8%A7/

نتیجه نهایی

یکی از فناوری های جدید و کاربردی جهت ارزیابی کف پا، اسکن پا می باشد که با کمک آن می توانید از مشکلات موجود در کف پا آگاه شوید و جهت اصلاح و درمان آن اقدام نمایید. از آن جایی که پاها نقش مهمی را در سلامت بدن ایفا می کنند، اسکن کف پا از اهمیت بالایی در حفظ سلامت کل بدن برخوردار است. همچنین با انجام اسکن کف پا می توانید کفش و کفی طبی متناسب با ابعاد، شکل پا و عارضه موجود در پای خود را از کلینیک کاویان طب تهیه نمایید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *