با بهترین ارتوپدی فنی شمال تهران آشنا شوید

آیا در اطرافتان افرادی را دیده اید که از ارتزها یا پروتزها جهت بهبود عملکردهای روزانه استفاده می کنند؟ آیا اطلاعی در رابطه با ارتوپد فنی دارید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا ضمن شرح کامل ارتوپد فنی، بهترین ارتوپدی فنی شمال تهران را به شما معرفی کنیم.
ارتوپدی فنی رشته ای وابسته به علم پزشکی بوده و مربوط به قسمت فنی و ارگونومی بدن می باشد. متخصصین این رشته به طراحی و ساخت ابزارهای کمک حرکتی نظیر ارتز و پروتز می پردازند تا بیماران به کمک آن ها، نیازهای حرکتی روزمره خود را برآورده نمایند. در ادامه این مطلب وظایف متخصصین ارتوپد، کاربردهای ارتوپد فنی و … را شرح خواهیم داد.

مرکز ارتوپدی فنی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

ارتوپد فنی چیست؟

پیش از هر چیز به معرفی ارتوپدی فنی می پردازیم تا پس از آشنایی کامل با آن، بهترین و مناسب ترین ابزار کمک حرکتی مورد نیاز خود را تهیه نمایید.
رشته ای در پزشکی که مربوط به ساخت دستگاه های مصنوعی می شود، ارتوپدی فنی نامیده می شود. یکی از ابزارهای مصنوعی ساخته شده توسط متخصصین این رشته، ارتز می باشد که به جهت اصلاح یا تغییر ویژگی های عملکردی و ساختاری سیستم های بدن مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ارتزها با ثابت نگه داشتن یا محدود کردن مفصل بدن از اندام های دچار مشکل حمایت می کنند.
از دیگر ابزارهای ساخته شده در مراکز ارتوپدی فنی، می توان بریس ها را نام برد که ورزشکاران در ورزش های تعاملی و افراد در فعالیت های خطرناک می توانند به عنوان پیشگیری از آسیب، آن ها را مورد استفاده قرار دهند. کفش و کفی های طبی، باندهای آماده، جوراب های فشرده، انواع پروتز و … از دیگر ابزار ساخته شده در مراکز ارتوپدی فنی می باشد.

متخصص ارتوپد فنی چه مهارت هایی دارد؟ 

در مراکز فنی معتبر از متخصصینی کمک گرفته می شود که علاوه بر شناخت کامل حرکات بدن، دارای خلاقیت بالا و مهارت عملی و فنی جهت طراحی ابزار مورد نیاز بیمار می باشند. از دیگر مهارت هایی که باید یک متخصص ارتوپد فنی از آن برخوردار باشد، می توان به ارتباط خوب، درک نیازهای بیمار و … اشاره نمود. همچنین داشتن مهارت های کامپیوتری و فناوری نیز از ملزومات می باشد. متخصصین ارتوپدی فنی بهترین کلینیک ارتوپدی فنی شمال تهران، از تمامی مهارت های ذکر شده در بالا برخوردار بوده و بهترین تجهیزات مورد نیاز بیمار را با بالاترین کیفیت طراحی و تولید می کنند.

متخصصین ارتوپدی فنی چه وظایفی دارند؟ 

از جمله وظایف ارتوپد فنی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • ویزیت و بررسی بیماران نیازمند به تجهیزات کمک حرکتی
  • تشخیص نیاز بیمار و ارائه بهترین ابزار و دستگاه کمک حرکتی به بیمار
  • ارزیابی بیومکانیکال و تجزیه و تحلیل بدن
  • تسهیل حرکت بیمارانی که به دلیل حوادث یا نقص مادرزادی دچار اختلالات حرکتی می باشند.
  • آموزش به بیمار جهت استفاده از ارتز یا پروتز تجویز شده
  • ایجاد تغییرات لازم در دستگاه در صورت نیاز
  • بررسی شرایط بیمار پس از استفاده از دستگاه و ارائه مشاوره های تکمیلی

کاربردهای ارتوپدی فنی 

ارتوپدی فنی کاربردهای متعددی دارد که عبارتند از:
  • ساخت اندام های مصنوعی فوقانی و تحتانی نظیر پروتز دست، پا، گوش، چشم و …
  • طراحی و ساخت ارتز به صورت منحصر به فرد و سفارشی
  • ساخت ابزارهای کمک حرکتی
  • ساخت تجهیزات برای درمان بیماری هایی نظیر اسکولیوز، کیفوز و …
  • ساخت کفش و کفی های طبی جهت درمان مشکلات پا
  • ساخت تخصصی ابزارهای ارتوپدی مخصوص کودکان
  • ساخت وسایلی ویژه نظیر انواع پانسمان
این رشته کاربردهای متعددی داشته و متخصصین برای هر بیمار، بهترین راه درمان را در نظر خواهند گرفت. در ادامه این مطلب به شرح انواع تجهیزات ارتوپدی فنی ساخته شده در بهترین مرکز ارتوپدی فنی شمال تهران خواهیم پرداخت.

در مراکز ارتوپدی فنی کدام تجهیزات ارتوپدی ساخته می شود؟ 

به طور کلی می توان ابزارهای ارتوپدی ساخته شده در کلینیک های مربوطه را به دو دسته ارتز و پروتز تقسیم کرد که هر یک از آن ها از زیر مجموعه های متعددی تشکیل شده اند. افرادی که به هر دلیلی نظیر دیابت، حوادث، نقص مادرزادی و … بخشی از اندام خود را از دست داده اند، می توانند پروتزها را مورد استفاده قرار دهند. در زیر به شرح تعدادی از پروتزهای تولید شده در کلینیک کاویان طب که بهترین مرکز ارتوپدی در شمال تهران می باشد خواهیم پرداخت.

پروتزهای پا 

قطع پا در هر ناحیه محدودیت های بسیاری را برای فرد ایجاد خواهد کرد که به جهت جایگزینی آن می توان از پروتز پای مصنوعی استفاده کرد. پروتزهای پا انواع مختلفی داشته و علاوه بر بازگرداندن عملکرد پا، زیبایی اندام تحتانی را بازیابی خواهند کرد. در کلینیک های ارتوپدی فنی، نسبت به سبک زندگی، نیاز بیمار، توان مالی، سطح تحرک، شغل و وزن بیمار، مناسب ترین پروتز پا انتخاب و ساخته می شود. از انواع پروتز پا می توان به پنجه پای ثابت با پاشنه نرم، مچ چای ثابت با پاشنه نرم، پای مصنوعی چند محور و … اشاره نمود.
از پیشرفته ترین پروتزهای پا، می توان پروتزهایی را نام برد که حرکات عضلات و تاندون ها را شبیه سازی کرده و طی کردن مسافت های طولانی و راه رفتن بر زمین های ناهموار را برای افراد دچار قطع عضو تسهیل می کند. متخصصین ارتوپدی فنی شمال تهران در انتخاب پروتزهای اندام تحتانی متناسب با نیاز بیمار کمک شایانی خواهند کرد.

پروتزهای دست

دلایل متعددی برای قطع عضو وجود دارد، اما از شایع ترین آن ها می توان جریان خون ضعیف به دلیل آسیب های شدید اشاره کرد. برخی از پروتزهای دستی که برای جایگزینی اندام قطع شده ساخته می شوند، تنها جنبه زیبایی داشته و عملکرد حرکتی فرد را باز نخواهند گرداند. اما دسته ای دیگر از پروتزها با هدف بازگرداندن عملکرد دست طراحی و ساخته می شوند و به فرذ دچار قطع عضو در انجام بسیاری از امور کمک می کنند. به طور کلی انواع پروترهای دست عبارتند از:

  • پروتزهای غیر فعال
  • پروتز مکانیکی
  • پروتز مایوالکتریک یا الکترونیکی
  • پروتز هیبریدی
  • پروتز مخصوص فعالیت های خاص

پروتز چشم 

پروتز چشم به هدف بازگرداندن شکل طبیعی چشم هایی که به دلیل حوادث از دست رفته اند یا به دلیل بیماری تغییر شکل داده اند مورد استفاده قرار می گیرد. پروتزهای چشم، پروتزهای زیبایی می باشند که هیچ گونه عملکردی نداشته و صرفا برای ایجاد زیبایی در ظاهر فرد و محافظت از چشم به کار گرفته می شوند. جهت تهیه این دسته از پروتزها نیز می توان به کلینیک ارتوپدی فنی شمال تهران مراجعه کرد و پس از گذراندن پروسه ارزیابی، طراحی، قالب گیری و ساخت، پروتز را تحویل گرفت و مورد استفاده قرار داد.
پروتزهای چشم را نیز از جنبه متریال به کار برده شده، می توان به دو دسته شیشه ای و آکریلی تقسیم کرد. در ادامه قصد داریم به شرح برخی از ارتزهای ساخته شده در کلینیک ارتوپدی فنی شمال تهران بپردازیم. ارتزها و بریس ها، ابزارهایی هستند که جهت کنترل یا محدود کردم حرکات در کنار یک اندام قرار خواهند گرفت. در ادامه به معرفی انواع ارتزهای بالا تنه و ارتزهای پایین تنه خواهیم پرداخت.

ارتزهای پایین تنه

ارتزهای پایین تنه از قسمت های آسیب دیده در ناحیه زانو، ران، مچ پا و ساق پا محافظت می کنند.
  • ارتز مچ پا: این نوع ابزار ضمن جلوگیری از ورود فشار و ضربه به مچ پا، به درمان بیماری های این ناحیه نیز خواهد پرداخت. ارتزهای که به ثبات پا، افتادگی مچ و عضلات ران کمک می کنند را می توان در سایز و ابعاد متفاوت به کلینیک های ارتوپدی فنی سفارش داد.
  • ارتز زانو: ارتزهای زانو به جهت جلوگیری از حرکت مفصل، کاهش تورم و درد، ثبات زانو و … مورد استفاده قرار می گیرد. ارتزهای زانو را نیز می توان در سایزها و برندهای متفاوتی تهیه نمود.
  • ارتز ران: ارتز ران معمولا پس از جراحی تعویض مفصل ران مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کاربرهای مفصل ران، می توان به پیشگیری از حرکات انعطافی و چرخشی درونی ران در نوزادان مبتلا به دیسپلازی رشدی اشاره نمود تا از رشد نادرست استخوان ها ممانعت کند.
از دیگر ارتزهای اندام تحتانی می توان به ارتز پا، ارتز زانو تا مچ و ارتز مچ تا ران اشاره نمود.

ارتزهای بالا تنه

این دسته از ارتزها وظیفه محافظت از نواحی آسیب دیده در ناحیه مچ دست، انگشتان دست، شانه، کتف و آرنج را دارند.
  • بریس آرنج: این نوع بریس وظیفه تحت پوشش قرار دادن مچ تا بالای آرنج را به عهده دارد. این بریس در کنار کمک به ثبات آرنج، از حرکت ساعد نیز جلوگیری می کند.
  • مچ بند: مچ بندها، دسته ای دیگر از ارتزها می باشند که از فشار و ضربه به مچ دست پیشگیری می کنند. مچ بندها هم به صورت سخت و هم نیمه سخت وجود دارند و در ابعاد و سایزهای مختلفی ارائه می شوند. از کاربردهای آن می توان در شکستگی دست، اختلالات مچ، آرتریت روماتوئید و … اشاره نمود.
ناکل بندر، اسپلینت انگشت، اسپلینت داینامیک دست،بریس سارمینتو و ارتز گردن از دیگر پروتزهای بالا تنه می باشند.

تهیه پروتز از ارتوپد فنی شمال تهران

یکی از بهترین ارتوپدهای فنی شمال تهران، کلینیک کاویان طب می باشد که ارائه دهنده انواع ارتزها و پروتزهای ذکر شده در بالا می باشد. در این کلینیک انواع کفش و کفی های طبی، ابزارهای مخصوص شکستگی، بریس های مخصوص آسیب های نخاعی و … به صورت سفارشی طراحی و تولید می شود. بنابراین در صورت آسیب دیدگی در هر یک از نقاط بدن و ضرورت یافتن تهیه ارتزها و پروتزها، می توانید بهترین ابزار کمک حرکتی را از کلینیک کاویان طب تهیه نمایید.

سخن نهایی 

هدف از نگارش این مطلب، آشنایی شما عزیزان با ارتوپدی فنی، مهارت ها و وظایف متخصص ارتوپد و معرفی بهترین ارتوپد فنی شمال تهران می باشد. در صورت مبتلا شدن به بیماری هایی نظیر انحراف ستون فقرات، صافی کف پا یا آسیب در نواحی دست و پا، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و از محصولات با کیفیت تولید شده توسط متخصصین این مجموعه کمک بگیرید.

مرکز ارتوپدی فنی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید