قطع دست به علت تصادف: دلایل قطع عضو (آمپوتاسیون) دست به دلیل تصادف

تصادفات رانندگی یک وضعیت پر خطر محسوب می شود که گاهی اوقات منجر به قطع عضو دست خواهد شد. در صورت مواجه شدن با این عارضه و به جهت درمان آن، بررسی انواع قطع عضو ضروری می باشد.
آمپوتاسیون یا قطع عضو دست، جراحی است که در طی آن بخشی از دست نظیر انگشتان، مچ دست، بازو، آرنج و … برداشته می شود. آسیب دیدگی در تصادفات رانندگی، یکی از علل قطع عضو دست می باشد که بسیار دردناک بوده و فرد را با چالش های متعددی مواجه خواهد کرد. در این مطلب به شرح انواع آمپوتاسیون اندام فوقانی به دلیل تصادف خواهیم پرداخت تا برای انتخاب مناسب ترین پروتز اقدام نمایید.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

علل قطع عضو دست 

پیش از هر چیز قصد داریم به شرح دو دسته اصلی دلیل آمپوتاسیون دست بپردازیم:

آمپوتاسیون ضربه ای 

همان طور که می دانید علل مختلفی می تواند منجر به قطع دست شود که از جمله آن ها می توان به وقایع ناگهانی و غیر قابل انتظار اشاره نمود. تصادفات غیر منتظره یکی از وضعیت های پر خطری است که زندگی افراد را در معرض خطر قرار خواهد داد. این نوع آمپوتاسیون، آمپوتاسیون ضربه ای نامیده می شود که در زیر به ذکر برخی از نمونه های آن پرداخته ایم:
  • تصادفات ترافیکی
  • تصادفات مکانیکی در محل کار
  • شوک الکتریکی
  • قرار گرفتن عضو بین در ساختمان یا خودرو
  • آسیب های ناشی از انفجار
این نوع آمپوتاسیون بسیار خطرناک بوده و زندگی فرد به دلیل از دست دادن خون طی سوانح مختلف در خطر می باشد. خوشبختانه امروزه با پیشرفت های صورت گرفته در زمینه پزشکی، به طور قابل توجهی میزان بقا افزایش یافته است. در قطع دست به دلیل تصادف، پس از انتقال بیمار به بیمارستان و در صورت عدم اتصال مجدد ناحیه قطع شده به دست، فرد آسیب دیده متحمل جراحی خواهد شد.

آمپوتاسیون وابسته به جراحی 

دسته دیگر آمپوتاسیون، آمپوتاسیون وابسته به جراحی نام دارد که شایع ترین دلیل آن، عدم خونرسانی به اندام می باشد. در این صورت سلول های زنده بافت به طور ناگهانی می میرند و نکروز رخ می دهد. ممکن است آمپوتاسیون وابسته به جراحی، پس از تصادفات رانندگی با سایر آسیب های ضربه ای نیز ضرورت یابد یا به عنوان بخشی از یک درمان اورژانسی صورت گیرد تا فرد آسیب دیده نجات یابد. لازم به ذکر است که آمپوتاسیون وابسته به جراحی معمولا به عنوان آخرین روش درمان به کار گرفته می شود و در صورتی که پزشک تشخیص دهد اندام آسیب دیده قابل درمان است از جراحی آمپوتاسیون خودداری خواهد کرد.

https://kavianclinic.com/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B2-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C/

زمان جراحی قطع عضو پس از تصادفات 

نسبت به جراحت وارد شده به فرد طی تصادفات، زمان جراحی قطع عضو از چند روز تا چند ماه متفاوت خواهد بود. ممکن است در همان روزهایی ابتدایی پس از تصادف، مشخص شود که فرد عملکرد دستش را به طور کامل از دست داده است و از درد غیر قابل تحملی رنج می برد یا باقی مانده عضو آسیب دیده سبب آسیب به سایر نقاط بدن خواهد شد که در این صورت سریعا جراحی آمپوتاسیون انجام خواهد شد. گاهی اوقات نیز تیم پزشکی تلاش می کند تا جای ممکن دست آسیب دیده را حفظ نماید و عملکرد آن را در بالاترین حد ممکن نگه دارد.

انواع مختلف قطع دست در تصادف 

در طی سوانح رانندگی ممکن است قسمت های مختلفی از دست دچار آسیب و نهایتا قطع عضو شوند. به طور کلی انواع قطع عضو در ناحیه دست عبارتند از:

آمپوتاسیون انگشتان 

گاهی ممکن است پس از تصادفات شدید، فرد دچار قطع انگشتان دست شود. در این صورت پزشک ابتدا تلاش می کند تحت بیهوشی عمومی، انگشت قطع شده را به بخش باقیمانده متصل کند. البته عملکرد و رشد انگشت پس از حادثه، به سن بیمار و زمان حادثه بستگی دارد. قطعا کمتر بودن سن بیمار موجب تسریع بهبودی خواهد شد. قطع انگشتان دست به دلیل تصادف، علاوه بر ناتوانی عملکردی، آسیب های روانی و اجتماعی را به همراه خواهد داشت. این دسته از افراد جهت بستن دکمه های پیراهن، باز کردن قفل و … با محدودیت هایی مواجه خواهند شد.

آمپوتاسیون مچ دست 

قطع مچ دست نیز همانند سایر قطع عضوها، یک ترومای فیزیکی و روانی بوده که زندگی فرد را از ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار خواهد داد. قطعا عوارض ناشی از آمپوتاسیون مچ دست، بسیار بیشتر از آمپوتاسیون انگشتان می باشد، زیرا عملکردهای حرکتی را با محدودیت های بیشتری مواجه خواهد کرد. در این میان تهیه پروتزهای دست، کمک شایانی به این دست از افراد خواهد کرد تا ضمن بازیابی توانایی های حرکتی، اعتماد به نفس برای حضور در اجتماع را بازیابند.

آمپوتاسیون زیر آرنج یا ترانس رادیال 

اگر در طی تصادف، ناحیه زیر آرنج دچار آسیب شود، اما به آرنج صدمه ای وارده نشده و دارای عملکرد باشد، قطع عضو صورت گرفته ترانس رادیال نامیده می شود. در این صورت احتمال قطع عضو از ناحیه ساعد، بین آرنج و کف دست وجود دارد.

آمپوتاسیون آرنج 

در صورتی که مفصل آرنج طی تصادف دچار آسیب شود و تنها راه درمان قطع عضو باشد، فرد طیف گسترده ای از عملکردهای حرکتی خود را از دست خواهد داد، به گونه ای که جهت انجام بسیاری از فعالیت های روزانه به کمک سایر افراد نیاز خواهد داشت. البته امروزه پروتزهایی طراحی و تولید می شوند که به کمک این دسته از افراد آمده اند تا دیگر به تنهایی به انجام امور خود بپردازند.

آمپوتاسیون بالای آرنج یا ترنس هومورال

در این نوع آمپوتاسیون، قطع عضو بین بازو، شانه و آرنج صورت می گیرد، اما همچنان شانه فرد سالم باقی مانده است.
از دیگر انواع قطع دست به دلیل تصادف، می توان به آمپوتاسیون شانه (از قسمت مفصل شانه) و آمپوتاسیون توراسیک بین شانه ها (قطع کل حلقه شانه) اشاره نمود. پس از قطع عضو به دلیل تصادف، نیاز به طی کردن دوران بهبودی جهت دریافت پروتز می باشد که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

https://kavianclinic.com/%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B2-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/

دوران بهبودی پس از قطع دست

همان طور که گفته شد، در صورت آسیب در تصادفات و ضرورت یافتن قطع دست، جراحی انجام می شود. پس از جراحی و انتقال یافتن بیمار به بخش، تا چند روز بیمار تحت نظر بوده و به وی ماسک اکسیژن و سرم وصل خواهد شد. از آن جایی که فرد در ناحیه قطع شده، احساس درد می کند، داروهای مسکن نیز تجویز می شود. همچنین به جهت پیشگیری از لخته شدن خون و بهبود یافتن روند خونرسانی در مدت زمان بستری در بیمارستان، فیزیوتراپیست حرکات تمرینی و کششی را به بیمار خواهد آموخت.

دریافت پروتز پس از قطع عضو

پس از طی کردن روند بهبودی، از طریق برنامه های فیزیوتراپی، می توانید پروتزهای مصنوعی دست را تهیه نمایید. به طور معمول ۴ الی ۶ هفته پس از جراحی قطع دست به دلیل تصادف، شما آمادگی دریافت پروتز را خواهید داشت. شایان به ذکر است که در هنگام تهیه پروتز، آموزش ها و دستورالعمل های لازم به شما داده می شود تا به راحتی قادر به بازیابی توانایی حرکتی خود باشید.
از آن جایی که پروتزهای دست مصنوعی در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند، نسبت به محل آسیب دیدگی و نیازهای خود، می توانید بهترین پروتز دست را تهیه نمایید. قطعا در هنگام مراجعه به کلینیک های معتبر، متخصصین به شما در انتخاب پروتز مناسب کمک خواهند کرد.

انواع پروتزهای دست مصنوعی 

پس از قطع دست به دلیل تصادف، به جهت رفع نیاز بیماران، انواع پروتزهای دست طراحی و تولید می شود. از انواع پروتزهای دست، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • پروتزهایی که با نیروی بدن کار می کنند
  • پروتزهایی زیبایی
  • پروتزهای میوالکتریک
  • پروتز ترنس مورال
  • پروتز ترنس رادیال

https://kavianclinic.com/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B2-%D8%AF%D8%B3%D8%AA/

تهیه پروتز دست از بهترین کلینیک تهران 

تهیه و دریافت پروتز یک فرآیند چند مرحله ای و مبتنی بر همکاری متخصصین در این زمینه می باشد. جهت تهیه پروتز دست باید به کلینیک های ارتوپدی معتبر مراجعه نمود تا متناسب با اندام و عملکردهای روزانه شما، پروتز دست طراحی و تولید شوند. یکی از بهترین مجموعه های فعال در این زمینه کلینیک کاویان طب می باشد که متخصصین آن پس از بررسی شرایط شما و متناسب با میزان قطع عضو، وضعیت جسمانی و نوع فعالیت، بهترین و مناسب ترین پروتز را به شما توصیه می کنند.
در این کلینیک تمامی مراحل ساخت پروتز، قالب گیری و … با کیفیت بالا و با به روزترین تجهیزات توسط متخصصین با تجربه و ‌متبحر صورت می گیرد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در کلینیک کاویان طب  انواع وسایل کمک حرکتی، ارتز و پروتز طراحی و تولید می شود. در صورت مواجه شدن با هر گونه ابهام، می توانید با کارشناسان ما از طریق شماره 91008881-021 در ارتباط باشید.

https://kavianclinic.com/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B2-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86/

نتیجه نهایی 

سوانح و تصادفات رانندگی، یکی از دلایل قطع عضو می باشد که عوارض بسیاری را به همراه داشته و گاها زندگی فرد را نیز به خطر خواهد انداخت. در صورتی که پس از تصادف‌، هیچ راهی جهت درمان دست باقی نمانده باشد، پزشک اقدام به جراحی آمپوتاسیون خواهد کرد. جهت بهبود عملکرد پس از قطع دست به دلیل تصادف، می توان به کلینیک های فنی معتبر و فعال در این زمینه مراجعه نمود که از جمله آن ها می توان به کلینیک کاویان طب اشاره کرد.
در این کلینیک جهت طراحی و ساخت پروتزها از بهترین متریال و تجهیزات روز دنیا استفاده می شود و پروتزهایی با کیفیت بالا را به متقاضیان ارائه می دهند. بنابراین بدون هیچ تردیدی ساخت پروتز دست خود را به متخصصین با تجربه این کلینیک بسپارید و از ادامه زندگی خود لذت ببرید.