مراقبت بعد از تعویض مفصل لگن

مراقبت بعد از تعویض مفصل لگن

تمامی عمل های جراحی بطور قطع با هدف بهبود سلامت بیمار توسط پزشک تجویز می‌شوند. اما نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد مراقبت های بعد از انواع عمل جراحی می باشد. انجام عمل جراحی، تنها بخشی از فرایند بهبودی بیمار محسوب میشود. بخش عمده آن مراقبت های بعد از عمل خواهد بود. بسیار دیده شده حتی با وجود انجام موفقیت آمیز جراحی، به دلیل بی توجهی به مراقبت های بعد از جراحی، نه تنها بهبودی در حال بیمار حاصل نشده بلکه موجب وخامت حال او نیز گردیده است. عمل جراحی تعویض مفصل لگن نیز از این قانون مستثنا نیست. به دلیل حساسیت عمکرد این مفصل، بطور قطع نیاز به مراقبت و توجه زیادی بعد از جراحی خواهد داشت. به همین دلیل در این مقاله به بررسی مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن پرداخته خواهد شد. دقت داشته باشید نکاتی که در این مقاله مطرح میشود مراقبت های کلی و عمومی بوده و ممکن است. در برخی از بیماران به دلیل شرایط خاص جسمانی یا نوع پروتز بکار رفته در مفصل نیاز به مراقبت های ویژه تری وجود داشته باشد. بنابراین حتما با پزشک معالج خود در تماس بوده و توصیه های بعد از جراحی را مدنظر داشته باشید.

مراقبت بعد از تعویض مفصل لگن: نحوه راه رفتن بعد از جراحی

بطور معمول یک روز بعد از جراحی بیمار قادر خواهد بود با استفاده از ابزار کمکی مانند عصا و واکر، راه برود و با گذشت چند هفته از جراحی می تواند برای راه رفتن ابزار کمکی را کنار بگذارد. اما ممکن است تا چند ماه بعد از کنار گذاشتن ابزار کمکی در زمان راه رفتن دچار لنگی باشد. اما جای نگرانی نیست این لنگی به دلیل ضعف عضلات اطراف ران و لگن است که با انجام نرمش های تجویز شده و به مرور زمان با تقویت عضلات این ناحیه لنگی برطرف خواهد شد. و با توجه به شرایط و محیط کاری فرد، معمولا بعد از گذشت سه تا شش ماه می تواند به محیط کاری خود نیز باز گردد.

مراقبت بعد از تعویض مفصل لگن: بهداشت و مراقبت از ناحیه جراحی

بعد از جراحی، ناحیه جراحی بخیه و پانسمان خواهد شد و مانند هر زخمی دیگری این پانسمان باید تعویض گردد. با صلاح دید پزشک معالج فاصله بین هر پانسمان مشخص خواهد شد. روزهای اول بعد از جراحی ممکن است ناحیه جراحی دچار ترشح شود که بعد از چند روز قطع خواهد شد. تا زمانی که پانسمان بدلیل وجود این ترشحات خیس می شود باید پانسمان عوض شود. بعد از خشک شدن ترشحات لزومی به تعویض مداوم پانسمان نیست. اما بهتر است تا زمان کشیدن بخیه ها ناحیه جراحی شده پانسمان داشته باشد. دقت داشته باشید در صورت طولانی شدن ترشحات یا زرد و بد بو شدن آن حتما با پزشک معالج تماس بگیرید. تورم ناحیه جراحی تا چند ماه بعد از جراحی، وجود  تورم و احساس گزگز و بی حسی مختصر در ناحیه عمل، طبیعی است. در صورت افزایش تورم و بی حسی حتما به پزشک معالج اطلاع دهید. درد در هفته های اول جراحی تعویض مفصل لگن احساس درد در زمان انجام فعالیت و هنگام شب طبیعی است. معمولا با گذشت سه تا شش هفته بیمار قادر به انجام فعالیت های روزمره اما ساده خواهد بود.

استفاده از آنتی بیوتیک با تجویز پزشک

مانند هر عمل جراحی دیگری، بعد از جراحی تعویض مفصل لگن برای جلوگیری از ایجاد عفونت آنتی بیوتیک تجویز میشود که باید با نظر پزشک در مدت زمان مشخص و بطور منظم مصرف شود

جلوگیری از ایجاد عفونت در ناحیه جراحی

در صورت مشاهده عفونت در ناحیه جراحی حتما به پزشک معالج اطلاع دهید. برخی از علائم شایع در عفونت عبارتند از: تب و لرز شدید ادامه ترشحات ناحیه جراحی بیش از یک هفته کدر و زرد و  بد بو شدن ترشحات ناحیه جراحی درد غیر طبیعی ناحیه جراحی حتی در زمان استراحت تورم و قرمزی غیر طبیعی ناحیه جراحی

جلوگیری از ایجاد لختگی در عروق

اصولا بعد از جراحی تعویض مفصل لگن برای جلوگیری از ایجاد لخته خون در اندام تحتانی، از جوراب واریس استفاده می شود. این جورابها از طریق ایجاد فشار در وریدهای ساق پا مانع از ایجاد لختگی خون در آنها می‌شوند. مدت زمان استفاده از این جورابها با توجه به شرایط بیمار و صلاح دید پزشک معالج تعیین می شود و ممکن است از چند هفته تا چند ماه ادامه داشته باشد. علاوه بر استفاده از جوراب واریس ممکن است داروهای خوراکی و تزریقی نیز تجویز شود که باید طبق دستور پزشک مورد استفاده قرار بگیرد. با وجود تمامی از این مراقبت ها اگر شاهد علائمی همچون  درد در پشت ساق، قرمزی در پشت ساق، تورم پا یا ساق یا ران بودید هر چه سریعتر پزشک معالج را در جریان قرار دهید. متاسفانه علائمی همچون تنگی نفس ناگهانی و درد قفسه سینه نشانه انتقال لختگی به ریه می‌باشد. در این مواقع باید در سریع ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه شود.

مراجعه منظم به پزشک

در فواصل زمانی مشخص و تعیین شده حتما به پزشک ارتوپد مراجعه نمایید تا از عملکرد صحیح مفصل تعویض شده مطمئن گردید. اگر به هر دلیلی مفصل لگن تعویض شده دچار مشکل شده باشد و در مراحل اولیه توسط پزشک تشخیص داده شود فرایند اصلاح راحتتر و سریعتر انجام خواهد شد. بنابراین حتما توصیه میشود تحت معاینات دوره ای توسط پزشک ارتوپد باشید.

انجام ورزش با نظر پزشک

برای بهبود عمکرد مفصل لگن بعد از جراحی و تقویت عضلات اطراف ناحیه جراحی، ورزش و تمرینات سبک با صلاح دید پزشک توصیه می شود. شنا و پیاده روی و دوچرخه سواری ورزش های مناسبی برای بهبود عملکرد حرکتی بیمار محسوب می شوند. از ورزشهای پرشی که در آنها امکان ایجاد فشار و ضربه به ناحیه لگن وجود دارد جدا خودداری نمایید. به هیچ عنوان وسایل و اجسام سنگین را در شرایط نامناسب از زمین بلند نکنید.