درمان انگشت چکشی پا: علت جمع شدن انگشتان پا چیست؟

اگر به طور مداوم  کفش های نوک تیز و پاشنه بلند می پوشید، باید بدانید که خطر چکشی شدن انگشتانتان شما را تهدید می‌کند.
انگشت چکشی نوعی بد شکلی در پای افراد می باشد که منجر به خم شدن انگشتان به سمت پایین می شود. در اکثر موارد عارضه انگشت چکشی قابل درمان بوده و در صورت عدم درمان این بیماری پیشرفت انگشت ها به گونه ای منتقل می شوند که عمل جراحی ضرورت می یابد. بنابراین درمان به موقع این عارضه از اهمیت بالایی برخوردار است. با ما در این مطلب همراه باشید تا علاوه بر ذکر علل خم شدن انگشتان درمان آن ها را نیز شرح دهیم.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

انگشت چکشی پا چیست؟

نوعی بدشکلی در انگشتان پا که سبب خم شدن انگشتان رو به پایین می شود انگشت چکشی نامیده می شود. این ناهنجاری در پا می تواند بر اثر اختلال در تعادل تاندون ها ،عضلات و رباط ها ایجاد شود. با وجود اینکه این عارضه را می توان در تمامی انگشتان پا شاهد بود، اما غالبا انگشت دوم و سوم را درگیر می کند. پوشیدن کفش های نوک تیز و تنگ و ابتلا به آرتریت احتمال بروز این عارضه را افزایش می دهند. مراجعه به پزشک به محض بروز این عارضه ضروری بوده و درمان به موقع آن، از پیشرفت بیماری و انجام جراحی جلوگیری خواهد کرد. تعویض کفش و تهیه کفش های طبی کمک شایانی به درمان این بیماری خواهند کرد.

https://kavianclinic.com/%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%87%D8%A7%D9%84%D9%88%DA%A9%D8%B3-%D9%88%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%D8%B3/

دلایل ایجاد انگشت چکشی

تشکیل انگشتان پا از دو مفصل، به خم کردن انگشتان از وسط کمک می کند. حال اگر این مفصل رو به پایین خم شود، بدشکلی انگشت چکشی بروز خواهد کرد. در ادامه به شرح علل ایجاد انگشت چکشی پرداخته ایم:
  • پوشیدن کفش های نا مناسب با پاشنه بلند و نوک تیز
  • قوس کف پای زیاد
  • وارد شدن آسیب به انگشتان پا
  • بیماری التهابی مفصل نظیر آرتریت
  • کشیدگی در ناحیه تاندون یا رباط های پا
  • فشار ناشی از قوز پشت پا
  • آسیب دیدن نخاع یا اعصاب پیرامونی

https://kavianclinic.com/%D8%BA%DB%8C%D8%B1-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%87%D8%A7%D9%84%D9%88%DA%A9%D8%B3-%D9%88%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%D8%B3/

چه عواملی خطر انگشت چکشی را افزایش می دهند؟

از جمله عوامل افزایش دهنده خطر انگشت چکشی، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • داشتن سابقه خانوادگی انگشت چکشی
  • پوشیدن کفش های تنگ و نوک تیز به مدت طولانی
  • وجود پینه یا قوز شست پا
استفاده طولانی مدت از کفش های تنگ موجب قرار گیری مفصل های انگشت پا در موقعیت غیر عادی و غیر طبیعی می شود که در این صورت عدم قرار گیری عضلات در حالت صاف و کشیده، ابتلا به عارضه هایی نظیر انگشت چکشی، تاول و زخم، میخچه و قوز پشت پا را افزایش می دهد.

انگشت چکشی چه علائم و نشانه هایی را به همراه دارد؟

این عارضه خود را به صورت خمیدگی غیر معمول در انگشتان نشان خواهد داد. این خمیدگی ممکن است با درد و ناراحتی به هنگام تکان دادن پا همراه باشد. دیگر علائم انگشت چکشی عبارتند از:
  • سختی در راه رفتن
  • وجود پینه یا میخچه در اثر سایش پا به کفش
  • شبیه شدن انگشتان پا به انگشتان حیوانات
  • اختلال در خم کردن یا تکان دادن انگشتان

نحوه تشخیص عارضه انگشت چکشی

به طور معمول پزشک پس از دیدن انگشتان پای شما و وضعیت خمیده آن ها، وجود این عارضه را تشخیص خواهد داد. با این وجود پزشک اقدام به بررسی هایی جهت تشخیص انعطاف پذیر یا سخت بودن انگشتان خواهد کرد. در صورت لزوم جهت تشخیص این عارضه، انجام رادیولوژی توصیه می شود.
عکس های حاصل از رادیولوژی اطلاعاتی نظیر شدت آسیب را به پزشک خواهد داد. افراد مبتلا به دیابت یا افراد دچار کاهش حس در پاها، نیاز به انجام آزمایش های بیشتری به جهت تشخیص علت دقیق عارضه و تشخیص مشکلات عصبی دارند.

درمان انگشت چکشی پا

انتخاب بهترین روش درمان انگشت چکشی پا به شدت و علت انگشت چکشی بستگی دارد. روش های غیر جراحی درمان کننده انگشت چکشی عبارتند از:

استفاده از کفش های مناسب

اگر به عارضه انگشت چکشی پا مبتلا هستید، سریعا جهت تهیه کفش مناسب و طبی اقدام نمایید. کفش های نا مناسب و غیر استاندارد، سبب تشدید بدشکلی پاها خواهند شد و تا زمانی که فرد اقدام به تعویض کفش نکند، بهبودی به تاخیر می افتد. بنابراین در هنگام انتخاب کفش، به کاملا اندازه بودن آن توجه کنید. کفش های را انتخاب کنید که دارای پنجه پهن با کفی نرم باشد. از پوشیدن کفش های بیش از حد بزرگ و پاشنه بلند نیز بپرهیزید.

گذاشتن یخ روی انگشت چکشی ملتهب

معمولا انگشت چکشی درد و ورم را به همراه خواهد داشت که در این صورت گذاشتن یخ روی انگشت توصیه می شود. بدین ترتیب چند تکه یخ را درون کیسه پلاستیکی ریخته یا از کیسه یخ آماده استفاده کنید. البته به هیچ عنوان یخ را روی انگشت نگذارید، بلکه کیسه یخ را درون حوله قرار دهید.

استفاده از پا مخصوص انگشت چکشی

در کلینیک های ارتوپدی، پد یا کفی های انگشت چکشی یه جهت محافظت از انگشتان و کاهش درد ناشی از این عارضه تولید می شود که استفاده از آن ها از انگشتان چکشی حمایت خواهد کرد.

استفاده از آتل

از دیگر روش های درمان انگشت چکشی می توان به بستن آتل چوبی، فلزی یا پلاستیکی اشاره نمود. این ابزار ارتوپدی کمک شایانی به تسکین درد و کاهش ورم خواهد کرد. البته میزان اثر گذرای آتل به درمان و عواملی نظیر شدت و مدت زمان عارضه بستگی دارد. این آتل و پدها یا به صورت کفی درون کفش قرار داده می شوند یا به دور انگشتان پا بسته می شوند تا به کاهش درد کمک نمایند. گاهی اوقات نیز ارتوپد کفی کفش یا ارتز را به جهت اصلاح شکل کف پا و تعادل میان انگشتان تجویز می کنند.

مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب

این نوع داروها غالباً به جهت تسکین درد و کاهش ورم ناشی از انگشت چکشی تجویز می شوند. در صورت عدم درمان درد توسط داروهای ذکر شده، پزشک مصرف مسکن های قوی تری را تجویز کرده و دوز و مدت زمان استفاده از آن را توصیه خواهد کرد. مصرف داروهای ذکر شده، عوارضی نظیر حالت تهوع و سر درد را به همراه دارد.

تزریق کورتون

در صورتی که روش های درمان ذکر شده در بالا به بهبود عارضه انگشت چکشی کمک نکند و بیمار قادر به حرکت انگشتان نباشد، جراحی به عنوان آخرین راه درمان توصیه می شود. هدف از انجام جراحی، درمان بدشکلی پا، تغییر موقعیت انگشت، برداشتن استخوان آسیب دیده و منظم کردن تاندون ها می باشد. این جراحی معمولا سر پایی بوده و بیمار می تواند در همان روز ترخیص گردد. از دیگر داروهای تجویز شده جهت کاهش التهاب، درد و ورم، کورتون می باشد. در ادامه به شرح انواع روش های جراحی به جهت درمان انگشت چکشی خواهیم پرداخت:
  • آرتروپلاستی: برداشتن نیمی از مفصل زیر بخش خمیده به جهت صاف کردن انگشت
  • آرترودز: برداشتن کل مفصل و جایگزاری پین یا سیم به جهت التیام انگشت چکشی
  • انتقال تاندون: آوردن تاندون ها از زیر انگشت چکشی روی انگشت به جهت تسریع فرآیند صاف شدن انگشت
  • فالانژکتومی پایه: برداشتن پایه استخوان زیر انگشت در بیماران دچار خشکی شدید مفصل
  • استئوتومی Weil: کوتاه کردن استخوان متاتارسال و گذاشتن وسیله ای مخصوص جهت تسریع فرآیند التیام انگشتان

https://kavianclinic.com/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B2-%D9%88-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B2-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86/

پیشگیری از انگشت چکشی پا

پوشیدن کفش های طبی و استاندارد، از بروز بسیاری از مشکلات پا از جمله انگشت چکشی پیشگیری نی کند. به طور کلی یک کفش مناسب به جهت پیشگیری از انگشت چکشی باید از ویژگی های زیر برخوردار باشد:

داشتن پاشنه کوتاه

کفش های پاشنه بلند سبب قرار دادن پا در موقعیت غیر عادی شده و خم شدن انگشتان را به همراه دارد.

داشتن پنجه پهن

پهنای پنجه کفش باید مناسب باشد، بنابراین کفی را انتخاب کنید که بلندترین انگشت پا را نیز به راحتی درون خود جای دهد و از پوشیدن کفش های نوک تیز خودداری کنید.

دارا بودن قابلیت تنظیم

یکی از مهم ترین ویژگی های کفش مناسب، به جهت پیشگیری از انگشت چکشی، داشتن قابلیت تنظیم در کفش می باشد.

حمایت از قوس کف پا

کفش هایی که حمایت کننده از قوس کف پا هستند، سبب پیشگیری از بسیاری از مشکلات و ناراحتی ها در پا می باشند.

تهیه کفش های طبی و آتل از بهترین کلینیک ارتوپدی

حال که با انواع روش های درمان انگشت چکشی پا آشنا شدید، قصد داریم به معرفی یکی از بهترین کلینیک های ارتوپدی فنی شمال تهران جهت خرید ابزارهای ارتوپدی بپردازیم. کلینیک کاویان طب ارائه دهنده انواع کفش و کفی های طبی، ارتز، آتل، بریس و … می باشد. بنابراین در صورت مواجه شدن با عارضه انگشت چکشی پا، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید تا متخصصین این مجموعه پس از بررسی وضعیت وضعیت پای شما، اقدام به طراحی و تولید بهترین کفش و کفی طبی متناسب با شدت عارضه پای شما نمایند. بنابراین درمان انگشت چکشی پا را به متخصصین این کلینیک بسپارید.

https://kavianclinic.com/%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%88%D9%BE%D8%AF%DB%8C/

نتیجه نهایی

خمیدگی در انگشتان پا خصوصا در انگشت دوم و سوم، انگشت چکشی نامیده می شود. از جمله عوامل ایجاد کننده این عارضه می توان به ژنتیک، کشیدگی تاندون ها یا رباط پا، پوشیدن کفش های نا مناسب، داشتن پینه در پا، آرتروز و … اشاره نمود. این عارضه سبب بروز ناراحتی  و درد در هنگام راه رفتن خواهد شد که جهت درمان آن، نسبت به شدت عارضه می توان روش های غیر جراحی یا جراحی را به کار گرفت.
پوشیدن کفش های طبی، استفاده از آتل و ارتز از جمله روش های درمان غیر جراحی می باشد که در صورت تجویز پزشک، می توانید آن ها را از کلینیک کاویان طب که دارای سابقه طولانی و درخشانی در زمینه تولید این محصولات می باشد تهیه نمایید. در صورت هر گونه ابهام می توانید از طریق شماره 91008881-021 با کارشناسان این کلینیک در ارتباط باشید.