معرفی قطعات پروتز بالای زانو

در این مطلب به معرفی قطعات پروتز بالای زانو یا اجزای پای مصنوعی بالاتر از زانو پرداخته ایم پس برای شناخت بیشتر در ادامه همراه ما باشید.

مرکز تخصصی ساخت پروتز پا کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان بوده است . برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید
با ما در ارتباط باشید

لاینر

لاینر یا سافت سوکت قسمت داخلی سوکت می باشد که یا از جنس سیلیکون ژل و یا از جنس پلی فوم ساخته می شود و در برخی موارد به صورت پیش ساخته استفاده می شود. کارکرد این قسمت در راستای ایجاد بستری نرم جهت تماس پروتز با پوست فرد می باشد و از طرفی با ایجاد چسبندگی سطحی تعلیق مناسبی را برای پروتز بالای زانو ایجاد می کند. اشخاصی که از پروتز استفاده کرده باشند مفهوم تعلیق و چسبندگی این قسمت را به خوبی درک می کنند و اهمیت آن را به خوبی می دانند. از لحاظ طول عمر این بخش کوتاه ترین طول کمر را در کل قطعات پروتز بالای زانو دارد که بین 1 تا 3 سال می باشد.

سوکت

قسمت گلدانی شکل جهت قرار گرفتن عضو باقی مانده در آن هست که از جنس رزین و الیاف کربن یا شیشه ساخته می شود که ساختاری کاملا سفت و غیر انعطاف پذیر دارد که جهت ایجاد بستر نرم در داخل آن از سافت سوکت یا لاینر استفاده می شود. این قسمت برای هر فرد به صورت اختصاصی و پس از قالب گیری از پای هر فرد و با دقت بسیار بالا ساخته می شود. در انتهای هر سوکت قطعه فلزی به عنوان رابط جهت اتصال بقیه قطعات به آن وجود دارد.

مفصل زانو؛ مهم ترین بخش قطعات پروتز بالای زانو

تقریبا می توان گفت پیچیده ترین و پر هزینه ترین قطعات پروتز بالای زانو، مفصل زانو محسوب می شود. مفصل زانو از نوع کارکرد و شرکت های تولید کننده بسیار متنوع می باشد.
ساده ترین مدل های آن به صورت مکانیکی و قفل دستی و به صورت تک محوره می باشند که در نوع پیچیده تر به نوع قفل فشاری ارتقا پیدا می کند.

مدل های هیدرولیکی و پنوماتیکی مفصل زانو

مدل های هیدرولیکی و پنوماتیکی دارای پمپ باد یا پمپ روغنی و در برخی موارد ترکیب این دو هستند. این مدل ها با ترکیب چندین محور حرکتی، حرکتی مشابه زانوی واقعی را ایجاد می کنند. با وجود این که نوع پیشرفته مفاصل هیدرولیک و پنوماتیک عمده حرکت های یک زانوی واقعی را مشابه سازی می کنند اما تمامی این مدل زانو ها در سطوح شیب دار و پله محدودیت هایی را دارند که مهندسان جهت جبران این محدودیت زانوهای میوالکتریک را آفریدند که به صورت فعال و توسط موتورهای الکتریکی قسمت دیگری از حرکات را که کمبود اصلی نوع های قدیمی تر بوده اند را جبران می کنند. البته این نوع مفاصل نیز خالی از ایراد نبوده و مشکل اصلی آن ها قیمت بالا به همراه هزینه جاری و نیاز به شارژ مداوم می باشد.

آداپتور چرخان

این قطعه فقط در پروتز بالای زانو استفاده می شود و بسیار کاربردی می باشد. همانطور که از اسمش پیداست جهت چرخاندن محوری پروتز استفاده می شود. در مکان هایی همچون اتومبیل جهت جبران حرکت قرار دادن پا رو پای دیگر استفاده می شود. این قطعه راحتی بسیار زیادی را برای فرد ایجاد می کند.

لوله و پیرامید

این قسمت از چند قطعه مختلف ساخته شده است. یک لوله مخصوص که به عنوان یک ستون در زیر مفصل جهت انتقال وزن کار می کند.

قطعه بعدی پیرامید ها هستند. این قطعات جهت تنظیم راستا و اتصال قطعات پای مصنوعی بالای زانو از آن ها استفاده می شود.

پنجه؛ متنوع ترین قطعات پروتز بالای زانو

پنجه انتهایی ترین قسمت پروتز است. این قطعه بسیار پر اهمیت است. از لحاظ ارزشی دومین قسمت پر هزینه پروتز بالای زانو است و متنوع ترین قطعه نیز محسوب می شود.

کاور پنجه

این قطعه در برخی از انواع پنجه ها قابل جدا شدن است. کاور پنجه به عنوان قطعه مصرفی پنجه محسوب می شود؛ زیرا که در پنجه های کربنی قطعه داخلی به این سادگی ها خراب نمی شود و طول عمر آن ها بالغ بر چند ده سال می باشد و به همین علت از کاور پنجه های جدا شونده در این مدل ها استفاده می شوند که در صورت خرابی یا پارگی فقط کاور تعویض گردد.